Aprofundir en la protecció de dades de nens i joves

Un curs online per a docents de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades se centrarà en els coneixements necessaris en matèria de protecció de dades

M. Àngels Barbarà, directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades | Cedida M. Àngels Barbarà, directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades | Cedida

“Garantir els drets dels menors a internet i acompanyar-los en la seva vida digital ha passat de ser una prioritat a una qüestió imprescindible i urgent”. Així de clara s’ha mostrat la Directora de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), Maria Àngels Barbarà, durant la Jornada de presentació del curs online de protecció de dades per a docents, promogut i finançat per l’APDCAT amb la col·laboració de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació.

Aquesta formació, que començarà el proper mes de febrer de 2021, és el resultat precisament de la preocupació i la consciència que “des del mateix moment en què participem en la vida online perdem el control sobre la informació que hem difós, que també ens identifica com a individus”, tal i com ha assenyalat Barbarà.

Tota aquesta informació que nens i joves comparteixen a Internet dibuixa la seva identitat digital, s’emmagatzema i pot ser utilitzada per tal que terceres persones prenguin decisions que els afectin en el futur. El que pretén el curs de l’APDCAT és oferir als menors, a través dels docents, les eines adequades perquè, alhora que gaudeixen dels grans beneficis de les noves tecnologies, també puguin defensar els seus drets i interessos.

En aquest sentit, una de les competències digitals que han d’assolir els alumnes al llarg de les etapes educatives és precisament la d’actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, incloent els aspectes de seguretat i d’identitat digital i, en conseqüència, també és una de les competències digitals que els docents necessiten integrar.

En aquest sentit, Barbarà ha instat a “ser capaços que les noves generacions entenguin que el dret a la protecció de dades ens atorga el control sobre la pròpia informació per tal que, cadascú de nosaltres, controli la seva vida, la seva llibertat”. I és en aquest punt on la tasca dels docents agafa especial rellevància. “La tecnologia està incrustada en la nostra vida, que ja no és una mera eina, sinó que forma part de la vida ordinària”, ha avisat Barbarà. Així, els docents han de tenir clar, per poder transmetre-ho als seus alumnes, que en l’entorn digital “és bàsic prevenir, però també saber com reaccionar davant de situacions que ens incomoden o ens fan mal”.

Més informació
Bestiario, fer negoci amb la metàfora visual del llenguatge
La tecnologia té ideologia, i les dades també
Avui et destaquem
El més llegit