Els 'amics' dels conductors

Una campanya del RACC i la FIA aglutina els sistemes intel·ligents obligatoris a Europa a partir del 2022 en els nous models de vehicles

Campanya del RACC sobre els ADAS | Cedida Campanya del RACC sobre els ADAS | Cedida

El sistema de frenada d'emergència autònoma, l'assistent de manteniment de carril i el control de creuer adaptatiu. Són les tres tecnologies d'ajuda a la conducció que seran obligatòries en els nous models de vehicles a partir del maig del 2022 a Europa. Dos anys després, tots els vehicles que es fabriquin els hauran d'incorporar. Són sistemes intel·ligents que poden salvar vides a la carretera i que el RACC i la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA) han inclòs en una nova campanya. 

L'objectiu és difondre quines són aquestes tecnologies i per a què serveixen, de manera que els ciutadans puguin conèixer-ne les funcionalitats, els beneficis i també les limitacions d'aquests mecanismes. Els Sistemes Avançats d'Ajuda a la Conducció (ADAS) protegeixen la seguretat dels conductors, però també la dels passatgers dels vehicles, la dels ciclistes i la dels vianants.   

Segons dades de la Comissió Europea que ha difós el RACC a través d'un comunicat, els ADAS tenen potencial per salvar més de 25.000 vides i evitar 140.000 ferits greus a Europa en un període de 15 anys. La campanya del RACC i la FIA es difondrà a diversos països d'Europa, Àfrica i Àsia. Les imatges i vídeos animats que la conformen inclouen missatges com: "Un bon amic et fa anar pel bon camí. Els ADAS també, gràcies a l'assistent de manteniment de carril. Familiaritza't amb tots els Sistemes Avançats d'Assistència a la Conducció. Hi pots confiar. Com en un amic". 

Més info: El Racc se suma a Galileo4Mobility per millorar la mobilitat

Un dels sistemes que s'expliquen és el de frenada d'emergència autònoma, que emet una alerta en cas de detectar la presència d'un obstacle a la carretera i frena el vehicle de manera automàtica si el conductor no intervé. Cal tenir en compte que alguns d'aquests sistemes només detecten vehicles, mentre que d'altres també identifiquen vianants i ciclistes. 

L'assistent de manteniment de carril és un altre dels mecanismes que serà obligatori aviat. Es tracta d'una alerta al conductor si aquest es desvia involuntàriament i que automàticament fa tornar el vehicle a la posició correcta. Aquest sistema també té limitacions, ja que pot fallar en carreteres molt irregulars, amb moltes corbes successives. 

El tercer sistema amb què hauran de comptar tots els vehicles és el control de creuer adaptatiu, que manté una velocitat constant i identifica els vehicles de l'entorn per adaptar-se a la velocitat del trànsit. Si la velocitat és molt baixa o molt elevada, o si hi ha males condicions meteorològiques, el sistema pot fallar. 

Més informació
Una 'app' del RACC promocionarà el turisme a Barcelona
La digitalització eleva un 2,1% la facturació del Racc
Avui et destaquem
El més llegit