Com serà la restauració del futur?

Més de 200 empreses emergents han presentat projectes de solucions innovadores per impulsar el negoci de bars i restaurants

S'estima que el 10% dels establiments gastronòmics no tornaran a obrir | iStock S'estima que el 10% dels establiments gastronòmics no tornaran a obrir | iStock

Ens trobem en una situació dicotòmica: mentre volem preservar la salut de les persones de manera prioritaria pretenem, a la vegada, salvar l'economia (i, per tant, indirectament el benestar de la població). Amb la situació de les empreses passa el mateix: mentre unes empreses ho estan passant molt malament, d'altres ni han notat la crisi i van millor que mai. Malauradament no són la majoria, és clar.

A Espanya hi ha registrats 277.539 establiments gastronòmics, segons l’Institut Nacional d’Estadística, dels quals s’estima que el 10% no tornaran a obrir. Més de 200 empreses emergents han presentat projectes de solucions innovadores per impulsar el negoci de bars i restaurants.

Segons Joseph Schumpeter, economista destacat per les seves tesis sobre els cicles econòmics, moments de crisi com l'actual han estat sempre sinònim de destrucció d'un vell model (que comporta que tanquin moltes empreses) i que se’n creïn moltes altres adaptades ja al nou model. Això és degut a que en moments de canvi es generen noves necessitats derivats de la nova situació i en canvi, d'altres necessitats s'esvaeixen o deixen de tenir sentit (econòmic o tecnològic). Per exemple: ja no tenim la necessitat d'anar a comprar el diari en paper (i per tant tanquen molts quioscos i moltes impremtes), i en canvi, ens subscrivim a edicions de diaris i revistes digitals, o a plataformes de televisió per consumir nous continguts.

La restauració, en xifres

Val a dir que fins aquest darrer any, Espanya era el país amb més establiments de restauració per habitant, amb un per cada 175 persones. A més, ocupa 1,7 milions de persones i representa el 4,7% del Producte Interior Brut (PIB).

L'hostaleria va perdre el 50% de la facturació el 2020, mentre el sector serveis en el seu conjunt ho va fer un 15,6%

Segons dades publicades pel propi INE, l'hosteleria va perdre el 50% de la facturació el 2020, mentre el sector serveis en el seu conjunt ho va fer un 15,6%, després de més de cin anys d’un ascens consistent any rere any.

Només el servei de venda a domicili i el menjar per emportar, van permetre parar el cop. Les comandes a través de web i app van créixer un 33% durant el confinament i el menjar a domicili va duplicar el seu pes en el consum fora de la llar, fins a representar-ne el 8%. El menjar per emportar també va créixer força, fins a representar un 23,4% del conjunt del consum fora de la llar.

L'Horeca Challenge

La setmana passada es van donar a conèixer els finalistes de Horeca Challenge, un projecte creat per Grup Mediapro, Damm i Família Torres amb l'objectiu de dotar el sector de la restauració de noves solucions adaptades a les noves necessitats. La iniciativa vol donar impuls al sector, un dels que està sent més impactat per les conseqüències de la covid-19, però que amb la incorporació de solucions innovadores pot sortir-ne reforçat i afrontar mica en mica un futur esperançador.

Més de 200 startups van presentar els seus projectes de solucions innovadores, dels quals s'han escollit recentment els sis millors de cada repte. D'entre totes les propostes presentades sortiran els tres guanyadors, que podran dur a terme un pilot de la seva idea cofinançat pels organitzadors de la convocatòria. Les startups havien de donar resposta a tres reptes: com gestionar l'afluència de clients, com garantir les condicions sanitàries assegurant la salut dels clients i com optimitzar la rendibilitat de les visites als locals.

En quins nínxols de mercat estan entrant les startups?

Una de les característiques de les startups és que procuren buscar noves solucions i nous productes i serveis, explorant nous models de negoci a partir dels quals convertir-se en una empresa rendible i sostenible. D’aquesta manera, coneixent les solucions presentades es deixen entreveure quins nínxols estan trobant escletxes de mercat aquestes startups i per tant es crearan nous productes i serveis (òbviament, les que que aconsegueixin sobreviure).

En el cas d’Horeca Challenge, i donada la naturalesa dels reptes es van presentar startups relacionades amb la gestió de l’afluència de clients, com Bookline, Click And Plan, Findyt, The Friend Zone, Loypop i Vipcard. Per tant, mica en mica s’acabarà el fet d’anar passejant pel carrer i entrar espontàniament a un bar o un restaurant i demanar taula. O bé haurem reservat taula ja abans de sortir de casa, o quan tinguem gana, el mòbil ens avisarà de quins llocs podem trobar taula al nostre voltant, només a cop de clic.

Mica en mica s’acabarà el fet d’anar passejant pel carrer i entrar espontàniament a un bar o un restaurant i demanar taula

El segon dels reptes estava relacionat amb la garantia de les condicions sanitàries. En aquesta categoria es van presentar projectes basats en purificadors d’aire i sensors com NuWave Sensors, iFlares, PurificAir, Kuki, Nob166 i Air8. D’aquesta manera, el pensament que l’aire en espais tancats és més saludable o més segur s’esvaeix i aviat tindrem la necessitat de conèixer les condicions de l’aire, també en espais tancats.

Per últim, en la categoria de projectes d’optimització de rendibilitat entre els finalistes hi havia propostes relacionades amb l’obtenció de la carta a partir de codis QR i el control i estalvi de costos, com QuickTendr, BR Bars & Restaurants, Pikotea, Haddock, Miss Tipsi i Neareo.

En aquest sentit, algunes d’aquestes startups van dirigides al que es coneix com “reduir la fricció” en els processos. Tant a l’hora de realitzar la comanda, com a l’hora de pagar i marxar. S’ha acabat així les esperes quan acabem de menjar perquè ens portin el compte. Donat que haurem demanat a través d’una app, només caldrà acceptar el compte que tindrem a la mateixa app, i pagar a través del mòbil (com per exemple ja es fa en altres serveis com el de Uber o Cabify).

Click and Plan, Purific Air i Miss Tipsi, els finalistes:

Finalment, les tres startups escollides pels tres reptes han estat Click and Plan, Purific Air i Miss Tipsi. Cada una d’elles començarà ara a dur a terme un pilot de la seva proposta cofinançat per Mediapro, Damm i Família Torres i dotat amb 6.000 euros de pressupost cadascun, durant tres mesos.

Les empreses dins el sector de la restauració que sobrevisquin aquest mal tràngol, necessàriament seran les que millor s’adaptin a la nova situació i ofereixin bona part dels serveis que les startups

Horeca Challenge acabarà amb un Demo Day el 30 de juny del 2021 en què les startups guanyadores mostraran els resultats dels seus pilots a destacats inversors i altres companyies. La iniciativa compta amb el suport d'Acció, F6S, el Gremi de Restauració de Barcelona, Hostelería de España, Barcelona Tech City i Spanish Startups.

Segons la teoria de selecció natural de Charles Darwin, no són les espècies més fortes ni tan sols les més intel·ligents les que sobreviuen, sinó les que s’adapten millor als canvis de l’entorn. Així doncs, les empreses dins el sector de la restauració que sobrevisquin aquest mal tràngol, necessàriament seran les que millor s’adaptin a la nova situació i ofereixin bona part dels serveis que les startups ja han començat a explorar i oferir.

Més informació
Robots a les cuines dels restaurants
Iglús per esquivar la covid-19 als restaurants
Avui et destaquem
El més llegit