Sixte Cambra: "El turisme de creuers no genera ni el 7% dels ingressos del Port"

El president del Port de Barcelona destaca la seva diversificació, un tret diferencial del Port que situa la instal·lació catalana en la més rendible i productiva del sud d'Europa

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, considera que la instal·lació està preparada per aprofitar les oportunitats econòmiques que se'n derivin del nou cicle econòmic un cop superada la crisi, que està a tocar. Durant una conferència organitzada pel Fòrum Empresarial del Llobregat, Cambra ha recordat que, abans de la crisi i en època de creixement, la infraestructura va arribar a col·lapsar-se i es va veure obligada a renunciar a acollir noves navilieres per manca d'espai.

"Tenim les terminals més rendibles i productives del sud d'Europa"
Sixte Cambra ha apuntat que, durant la darrera dècada, el Port de Barcelona ha multiplicat per 2,3 la seva superfície fins arribar a l es 1.300 hectàrees i que encara té capacitat de créixer en 300 hectàrees sense necessitat de fer obra marítima, perquè ja està feta. "L'any 2006 va arribar al col·lapse i vam perdre oportunitats per falta de capacitat. Ara la situació és molt diferent i podem afirmar que estem preparats per fer front al nou cicle de creixement econòmic però no només des del punt de vista de superfície sinó també des del punt de vista dels serveis i de la connexió perquè estem molt ben connectats amb Àsia i amb Amèrica Llatina", ha explicat Cambra que no ha dubtat en afirmar que "les nostres terminals, connectades amb ample ibèric i internacional, amb 100 línies regulars amb ports, tenen els millors nivells de rendibilitat i productivitat d'Europa".

"El Port és un dels motors econòmics de Catalunya"
El Port de Barcelona ha registrat un increment del 7% en el trànsit de mercaderies fins al mes de setembre de 2014 respecte a l'any anterior, amb un moviment de 34,9 milions de tones i de 1,3 contenidors. Actualment a les instal·lacions hi ha 500 empreses i agrupa 35.000 llocs de feina.

Amb aquestes dades a la mà, el president del Port no dubta en assegurar que "la instal·lació és un dels principals motors econòmics del país" i manté que el repte és "generar més activitat econòmica seguint tres línies estratègiques que són ampliar el recinte, reforçar-ne la presència i millorar l'accessibilitat".

"Les importacions i les exportacions prenen el pols de l'econòmia d'un país i la principal porta d'entrada o de sortida és el Port"
Cambra apunta que el Port canalitza més de 52.000 milions d'euros i destaca que pel valor econòmic de la seva activitat és el primer d'Europa. "Tenim un paper decisiu en els processos d'importació i exportació del país", ha dit Cambra, que ha apuntat que el Port vehicula el 27% de les exportacions espanyoles i el 77% de les catalanes. El 56% del tràfic total correspon a exportacions i el 44% a importacions, que han registrat un creixement del 12% durant els primers mesos d'aquest any. "Les importacions i les exportacions prenen el pols de l'econòmia d'un país i la principal porta d'entrada o de sortida és el Port", ha considerat Cambra.

El president del Port ha recordat que "per aquí surten els materials amb els que les empreses del país comercialitzen amb d'altres mercats però també les peces que importen les empreses catalanes per a la producció dels seus productes". "Arriben, per exemple, les peces amb les que després es fan els cotxes a les dues principals fàbriques de Catalunya, la Nissan i la SEAT,de manera que en funció de les importacions que tenim al port també es pot deduir el seu funcionament i la seva marxa", ha explicat Cambra.

"Millorar l'accessibilitat és el principal repte del port"
La millora de l'accessibilitat i la connectivitat de la infraestructura, amb el desenvolupament dels accessos viaris i ferroviaris és el principal repte de la infraestructura, segons ha reconegut el seu president, que apunta que l'any passat totes les parts implicades ja van signar un acord per dur a terme un projecte que ha d'executar el ministeri de Foment. Segons Cambra, Foment preveu l'inici immediat de les obres dels accessos viaris, que s'executaran en quatre fases i que es preveu que estiguin operatius a finals de 2018. "Seran molt importants per a la mobilitat de la zona de l'entorn del Port", ha dit Cambra.

Respecte als accessos per ferrocarril, Cambra ha recordat que és una obra que correspon al ministeri de Foment i ha apuntat que confia que estiguin llestos l'any 2017 "perquè els trànsits i l'activitat poden posar-nos en dificultats sinó tenim llesta aquesta accessibilitat". El Port també és l'encarregat de la construcció d'una part dels accessos ferroviaris, el projecte de la qual ja s'està elaborant amb l'objectiu que estigui llesta i es pugui començar a executar quan es completin els tràmits d'ampliació de la zona de domini portuari.

"Tenim l'obligació de contribuir a dos sectors estratègics pel país: el turisme de creuers i l'automobilístic"
El president del Port de Barcelona també a destacat la seva diversificació, un tret diferencial del Port de Barcelona respecte a la seva competència, ja que en un mateix espai conviuen el port ciutadà, el de creuers, el d'energia, el comercial i el logístic. "No ens movem només per criteris estrictament de negocis sinó que també tenim en compte les necessitats de l'entorn".

És per això, segons Cambra, que el Port dedica especials recursos al turisme de creuers i al sector de l'automòbil "que encara que no són els més rendibles pel Port si que tenen un pes bàsic a l'economia catalana". Respecte al negoci automobilístic, Cambra ha recordat que el Port de Barcelona és el primer de la Mediterrània en tràfic de vehicles nous.

Segons el president del Port de Barcelona, el turisme de creuers deixa al país més de 300 milions d'euros l'any. "És per això que hi dediquem molts recursos, perquè sabem que és bàsic, però a nosaltres no ens genera ni el 7% dels ingressos", diu Cambra, que manté que Barcelona és líder a Europa i a la Mediterrània en nombre de creueristes, amb més de 2,5 milions l'any la meitat dels quals tenen com a Port base el de Barcelona, es a dir, comencen o acaben el seu viatge a Barcelona. En nombre de creueristes, el Port de Barcelona és el quart del món només superat pels grans ports americans de Florida. "Aquest negoci és fonamental per Barcelona i per les ciutats del seu entorn", ha dit Cambra.

"Necessitem poder marcar els preus per competir en el mercat"
El president del Port de Barcelona ha reclamat una major autonomia en la gestió de la infraestructura per poder competir amb els grans ports del nord d'Europa. El Port de Barcelona està integrat a la xarxa de ports espanyola, és el primer port d'aquesta xarxa en valor de mercaderies i contribueix amb el 16% del total del sistema.

Cambra manté que "el model actual és molt rígid i necessitem poder marcar els preus per competir en el mercat". Actualment els preus del Port de Barcelona estan marcats, com els de la resta de ports espanyols, pels pressupostos generals de l'Estat. "Són preus públics que es publiquen cada any a la llei de pressupostos i estem competint amb un mercat on la major part de ports tenen preus públics" ha explicat Cambra, que ha destacat que només a Itàlia hi ha un sistema semblant a l'espanyol i els preus els marca l'Estat. "Com qualsevol altra empresa necessitem marcar els nostres propis preus per poder competir en igualtat de condicions amb els nostres competidors, que fonamentalment són els ports del nord d'Europa", ha explicat el president del Port de Barcelona.

Avui et destaquem
El més llegit