Touchdown: Lliçons dels Green Bay Packers en relació als NFTs

Si un equip de grandària mitjana ha estat capaç d'obtenir 66 milions de dòlars, uns 59 MEUR, algú es pot imaginar amb una política encertada el que podria obtenir un club global?

Un huddle dels Green Bay Packers a un partit contra els Seattle Seahawks | Wikimedia Un huddle dels Green Bay Packers a un partit contra els Seattle Seahawks | Wikimedia

En l'última dècada, els ingressos en la indústria del futbol i de l'esport en general, han estat dividits en tres grans àrees: els drets de TV i competicions, els ingressos comercials, i els ingressos generats per les pròpies infraestructures (matchday i estadi).

Els drets de TV semblen haver arribat a tocar sostre, les noves renovacions de contractes de les grans lligues (Premier, LFP) així ens ho confirmen. Quant als drets de competicions, un creixement significatiu sembla incert. De fet, l'intent de la creació fallit de la Súperliga va néixer amb l'únic objectiu dels grans clubs de controlar una nova competició, i així també els ingressos com a resposta a la crisi provocada per la Covid-19 i a una necessitat de cobrir la tendència inflacionista de salaris i traspassos.

"L'era digital ha canviat la forma en què les marques i els equips connecten amb els seus fans"

Quant als ingressos comercials, la indústria de l'entreteniment és cada vegada més competitiva. Les grans marques han vist reduït el seu marge d'inversió fruit de la pandèmia, i actualment tenen altres opcions per arribar a públics que difícilment s'enganxen al món del futbol, la indústria creixent dels eSports així ens ho confirma.

Finalment, els ingressos generats el dia de partit, on les entitats esportives han realitzat enormes inversions en la remodelació o construcció d'estadis amb l'únic objectiu de maximitzar la monetización de l'experiència el dia de partit i intentar convertir l'espai en un centre de negoci durant els 7 dies de la setmana els 365 dies de l'any.

A més, en breu, tot i que els clubs encara no ho saben, emergirà la figura del hub com un lloc de trobada i fidelització de fans amb experiències relacionades amb el gaming i els esdeveniments, que afegiran monetización i engagement entre el fan i la marca.

"L'era digital ha canviat la forma en què les marques i els equips es connecten amb els seus fans".

En aprofitar noves tecnologies com NFT, fan tokens o l'auge dels eSports, aquestes marques esportives estan aconseguint nous espais i obrint noves vies d'ingressos que abans no estaven disponibles.

Els eSports, NFT i els fan tokens estan remodelant la indústria de l'esport a llarg termini?

Com sol ocórrer amb qualsevol indústria emergent que apareix, amb possibilitats de ràpid creixement i amb promesa de grans ingressos, les primeres aproximacions solen ser un gran fracàs, ja que qualsevol acord que prometi ingressos es dóna per bo, i el desconeixement per part dels clubs fa que les polítiques a realitzar siguin fallides, ja que se sacrifica el llarg termini a canvi d'uns petits ingressos a curt termini que no estaven pressupostats. De totes maneres, creiem fermament que aquesta tendència evolucionarà, i en breu els clubs entendran les innombrables possibilitats que aquesta nova indústria ofereix.

Què ofereix i en què consisteix aquesta indústria?

Els clubs, a través d'aquestes eines, poden arribar a públics que es van desconnectant del que ofereixen, ja sigui per competència o per edat, i alhora poden monetizar de manera segmentada la seva relació amb qualsevol fan del món.

Un club sap el que aporta directament un seguidor d'un equip en l'altra punta del món? La resposta és fàcil, molt poc, i la pregunta clau és: Per què el fan no està disposat? O, Per què el club ha estat incapaç d'oferir-li valor? La resposta és senzilla: Els clubs li han ofert molt poc, per no dir gens. La resposta a quants ingressos pivota sobre aquest tema. Què farà aquest club per arribar a aquest fan i monetizar la seva adhesió al club?. Com més valor li aportació, més diners li arribarà. I com fer tangible aquest procés? Doncs a partir dels fan tokens i els NFT.

Un club sap el que aporta directament un seguidor d'un equip a l'altra punta del món? La resposta és fàcil, molt poc

Fins a data d'avui i de manera generalitzada, aquests conceptes estan associats a obres d'art i a especulació, és a dir, una inversió en criptomoneda (que ha arribat per quedar-se, ja veurem com) i és aquest el motiu pel qual es perceben com a una forma arriscada d'invertir a l'espera que el mercat creixi i aquest actiu s'apreciï. Si els clubs ho entenen així, s'equivocaran.

Els NFT probablement crearan noves fonts d'ingressos significatives.

La clau d'aquesta indústria radica en quin valor oferirem en cada Fan token o NFT que el club emeti, independentment del valor que abast en cada Marketplace (si, la majoria d'aquests actius cotitzen en mercats secundaris) a cada moment.

Evidentment, tot això és molt més complex, i més que un article, necessita d'un llibre. Ara bé, la qual cosa sí_ja podem exposar és un cas d'èxit complet. I aquest és un cas que per raons personals he viscut en primera persona. El cas dels Green Bay Packers.

Sobre els Green Bay Packers

Els Packers són una franquícia de Futbol americà (NFL; probablement la millor lliga del món) d'un petit poble del nord de Wisconsin, amb un mercat molt petit comparat amb les tres grans àrees d'influència americana (NY, LA i Chicago) que pot presumir de ser una rara avis en la indústria de l'esport americà per tres motius. És l'única franquícia de les 4 grans lligues que no és propietat de cap milionari o fons d'inversió, és la franquícia amb més títols, en total: 13, i és propietària del seu estadi.

Per contextualitzar, la grandària dels Packers és el següent: Segons l'última llista Forbes, en relació al seu valor, són la franquícia número 31 amb un valor de 2,9 mil milions d'Euros (Barça i Madrid són la 4ª i la 5ª) i la seva facturació en la temporada pre-covid 19-20 va ser de 422 milions d'euros i la posterior , la 20-21 de 309 milions d'euros. L'Atlètic de Madrid va facturar aquestes mateixes temporades 332 i 339 milions d'euros.

I per aquesta participació (300 dòlars, uns 270 euros, per cadascuna) què oferia la franquícia? Només sentiment de pertinença, forma part d'un club especial

Tot això li ha generat un relat especial, que fa que els seus propietaris (537.000), amb domicili en USA o Canadà, puguin exposar orgullosos que són els propietaris d'una franquícia. No entrarem a valorar els estats financers de la franquícia, però sí a exposar que l'entrada d'aquests nous propietaris es limita a moments excepcionals (crisis financeres o necessitats extraordinàries d'inversió). Fins avui i des de la seva fundació en 1923 només s'havia realitzat en cinc ocasions (1923, 1935,195, 1977 i 2011). Doncs bé, per necessitats extraordinàries relacionades bàsicament amb l'estadi, aquest hivern es va fer una altra ronda d'inversió que va durar uns 3 mesos i que ha tancat amb el següent resultat: 176.160 nous socis i una recaptació de 65,8 milions de dòlars, uns 59 milions d'euros.

I per aquesta participació (300 dòlars, uns 270 euros, per cadascuna) què oferia la franquícia?

Una acció, que es rep empaquetada amb un bon màrqueting, amb un nombre xifrat, i: I) que no cotitza, per tant no s'aprecia, II) que no es pot vendre, III) que no es pot traspassar (més enllà de familiars directes) IV) que no et permet res en relació amb l'operativa de l'equip (més enllà de l'obtenció dels estats financers i l'assistència a la Junta general de propietaris) i que V) únicament permet obtenir descomptes en la compra de marxandatge.

En realitat, només ofereix sentiment de pertinença, forma part d'un club especial.

Esperit comunitari

Doncs, per entendre, aquesta, en el fons, és una emissió bàsica de NFTs (en aquest cas en forma d'accions i en dòlars). Ara imagineu, que a part d'aquest sentiment de pertinença, aquest NFT et permetés gaudir d'alguna experiència única, alguna edició limitada de litografia, de samarreta, et permetés entrar en sorteig d'un viatge amb l'equip, entrenar amb l'equip d'eSports, a dirigir un esdeveniment al teu país, etc.

És a dir, si un equip de grandària mitjana com els Packers ha estat capaç, sense oferir gens tangible, d'obtenir 66 milions de dòlars, Algú es pot imaginar amb una política encertada el que podria obtenir un club global, amb 300 milions de seguidors a tot el món, i amb capacitat il·limitada de generar engagement a través de contingut esportiu, social i comercial, i en una situació extraordinària?

Doncs a través de NFT i fan tokens com a eina la resposta és fàcil: Il·limitat; a on el talent i encert en l'estratègia li permet arribar.

Més informació
Messi, un globus i l'NFT de Casillas
L'Espanyol entra al món dels col·leccionables de NFT
Els NFT són el futur?
Avui et destaquem
El més llegit