El fenomen 'freelance' guanya terreny

La contractació d'aquest perfil de professionals permet reduir costos sense renunciar al talent; una tendència que ha arribat a casa nostra per quedar-se

Cada cop són més les empreses que en un intent de rebaixar costos sense renunciar a la cerca de talent, aposten per la contractació de professionals freelancers per tirar endavant projectes concrets o per fer front a sobrecàrregues de feina puntuals.

Tot i que aquesta tendència encara no arriba a nivells d'altres països com Holanda, on des del 2000 la xifra d'empreses que recorren a aquest perfil de col·laboradors s'ha disparat un 94% -a Espanya ha crescut un 50%-, les xifres revelen que el futur de moltes companyies passa per aquest sistema.

El mercat actual dibuixa un panorama en què cada cop hi ha empreses més petites, amb un core business dedicat a l'estratègia i la cadena de subministrament, que externalitza la resta de departaments. "La contractació de freelancers aporta eficiència, permet reduir costos i incorpora un talent molt car que potser no podríem pagar si haguéssim de contractar en plantilla a aquella persona", explica Maite Moreno, CEO y fundadora de Monday Happy Monday, la primera empresa de gighunting de l'Estat.

Força laboral expandida
Aquesta aposta pels freelancers ha portat moltes companyies ha expandir la seva força laboral, el que significa que la seva capacitat de treball s'ha estès més enllà de les persones que estan en plantilla, deixant de ser només el nucli d'aquesta.

En aquesta línia, Moreno assegura que és molt important que l'empresa desenvolupi polítiques de gestió de persones, accions de formació per a freelancers, jornades de transmissió de la cultura de l'empresa i també d'acollida: "És clau si vols que aquest talent estigui disponible per un altre projecte".

'Coworking' corporatiu per a 'freelancers'
Moreno aconsella crear espais de coworking corporatius dintre de la pròpia empresa contribueix a captar talent i mantenir viva la connexió amb aquells professionals que ja han establert alguna mena de vincle amb l'empresa. "Es tracta de crear un ecosistema capaç d'atraure professionals relacionats amb el mateix negoci", explica Moreno que afegeix que si el talent ja està treballant físicament dins l'empresa, serà més fàcil que la companyia hi pugui accedir en un determinat moment perquè el té al seu abast.

La dificultat de la selecció
Malgrat els aspectes positius, moltes empreses consideren que la cerca del professional idoni és una tasca massa feixuga. Si bé és cert que actualment existeixen diversos canals per accedir al talent freelancer, com els marketplaces, plataformes online on s'agrupen aquesta mena de treballadors, també ho és que el procès pot arribar a ser molt complex.

L'empresa Monday Happy Moday s'encarrega de facilitar la feina a les companyies cercant el professional que més s'ajusta al perfil que necessiten. "Duem a terme un procés de selecció que va més enllà del currículum i es fixa en altres aspectes com el propi portafoli, la reputació on-line o les referències", apunta Moreno.

Els 'marketplace' de freelancers
Per fer-ho, aquesta start-up que va néixer a principis de 2014, té com a partner el marketplace Swapsee, un espai web on dóna a conèixer l'oferta i d'on selecciona els possibles candidats per després entrevistar-los via Skype o en persona. "Aportem un valor afegit a la negociació perquè escollim entre els millors, els més econòmics o que s'ajusten més a l'objectiu que ens ha marcat la companyia", comenta Moreno.

La veu de l'experiència
Laura Pellisé, co-fundadora de la Fundació Bonobo que va contractar els serveis de Monday Happy Monday per trobar un fundraiser amb experiència, assegura que el suport d'aquesta start-up va ser clau per assolir els seus objectius. "Havíem tractat de cercar aquest perfil vàries vegades però trobar fundraisers freelancers amb experiència no és gens fàcil i més, si tens limitacions econòmiques, i per tant, que estiguessin disposats a apostar en certa forma, pel nostre projecte", comenta Pellicè.

En aquest sentit adverteix que Monday Happy Monday és una eina molt útil quan es tracta d'empreses que no compten amb un departament de recursos humans, ni amb capacitat suficient per contractar un headhunter o una companyia de col·locació. Així, confirma que el resultat de la feina va ser molt positiu perquè els van presentar diversos candidats "sorprenentment ajustats al perfil" que estaven buscant.

Avui et destaquem
El més llegit