10 idees per a un projecte emprenedor perfecte

Carles Torrecilla, professor de màrqueting d'Esade, repassa les claus per emprendre un projecte perfecte amb 'cash flow' positiu

"A Catalunya ja tenim emprenedors fracassats. És una bona notícia. Aquesta experiència els farà estar més a prop de ser campions". Així ha començat Carles Torrecilla, professor de màrqueting d'Esade, la seva conferència al Bizbarcelona.

Torrecilla ha posat sobre la taula els punts essencials per construir un "projecte emprenedor perfecte", on destaca que el moment és més important que la idea. "No hi ha idea més poderosa que aquella a la que li ha arribat el moment", assegura. Idees que s'han d'orientar a una tresoreria amb cash flow positiu. Amb aquesta premissa clara, l'autor d'El plan B (Planeta, 2014) ha repassat les 10 idees per construir un projecte perfecte:

1. Atreure els diners
"És típic veure l'emprenedor perseguint els diners, per això es diuen rondes de finançament, perquè va rondant darrere dels calés", ironitza Torrecilla. Al seu parer, cal aconseguir la direcció contrària, que siguin els diners els que persegueixin l'emprenedor. "Si vas darrere dels inversors és que no ho veuen clar, els diners ja saben buscar les oportunitats".

El professor de màrqueting d'Esade assegura que "si els bancs et volen deixar diners és que la idea és bona. Si, en canvi, requereixes els d'un fons d'inversió, és un senyal que hi ha més risc". En definitiva, conclou, "si els diners no vénen, gasta'ls a perfeccionar la idea, no a perseguir-los".

2. Pensar en gran
"Pensar en gran significa fusionar-se, anar a mercats més gran que el nostre", diu Torrecilla, que creu que "ens han parlat massa de la pime". Al seu parer, "buscar un target i segmentar és de perdedor europeu. Mentre fas l'estudi de mercat han nascut 100 milions de persones". Així doncs, resumeix, "necessitem projectes més ambiciosos".

3. Captar dades dels clients
"S'han de captar dades dels clients des del primer dia", diu Torrecilla. Les eines tecnològiques actuals permeten fer-ho de forma senzilla i simplificada des del primer moment, i s'ha d'aprofitar. "Quan tens les dades, en el moment que decaiguin una mica les vendes, pots captar la gent amb les promocions que més s'hi adaptin; i no esperar resant a que vinguin els clients", assegura.

4. Objectiu: tiquet mitjà
"Els projectes que parlen de valor afegit i marge s'han d'oblidar, són de país en vies de desenvolupament", exclama Carles Torrecilla. Creu que "els grans projectes es fixen en el tiquet mitjà". Això vol dir que "no importa el marge dels productes, sinó el marge de cada client". Els productes són una eina per captar els clients i augmentar el seu tiquet mitjà.

5. Busca les butxaques plenes
"El projecte perfecte ha d'atacar butxaques plenes", assegura Torrecilla. Dirigir-se a mercats i sectors on hi ha diners és fonamental perquè "la tecnologia és una loteria, no perquè sigui bona tindrà èxit".

6. Oblida els llistats de preus
"Tenir llistat de preus és obsolet", afirma el professor d'Esade. Al seu entendre, "el que tenen els projectes perfectes és una participació del percentatge que pagui l'usuari final". Així doncs, creu fonamental "tenir una porció del tot, i sortir del món de la pime, del preu per unitat".

7. Àmplia gamma de productes
"Ja som prou madurs per tenir projectes monoproducte", diu Torrecilla. Explica que "fer això és com anar al casino a apostar-ho tot al número 7". Una àmplia gamma de productes garantirà més possibilitats d'èxit.

8. Vendes des del primer dia
Carles Torrecilla té clar que s'han acabat els projectes on es preveuen vendes a llarg termini. "Hi ha d'haver vendes des del primer dia. El temps passa molt ràpid, i o vens des del primer dia o acabes cremant els diners", assenyala. Així doncs, adverteix que "si vols fer una cosa innovadora, mentrestant de moment ven un producte residual i vés facturant".

9. Baix índex de crema de diners
"El primer que pregunta l'inversor és l'índex de crema de diners. Si és alt, de seguida calcula quan t'enfonsaràs per comprar-te al millor preu", assegura. Per contra, si és baix i a més el projecte mou diners, "l'operació es tanca més ràpida perquè l'inversor no podrà esperar que estiguis enfonsat per comprar-te".

10. Inèrcia de venda
La inèrcia de venda és fonamental actualment. "No podem començar cada any preguntant-nos si vendrem o no. El fet que algú ens compri l'ha d'incitar a que torni un altre dia, que s'enganxi", conclou Torrecilla.

Avui et destaquem
El més llegit