Berdac, la Nespresso dels medicaments

La startup que lidera Roger Guasch persegueix l'objectiu de reduir al màxim les equivocacions amb les medicacions de les persones grans

Berdac, la Nespresso dels medicaments | Cedida
Berdac, la Nespresso dels medicaments | Cedida

Una de les màximes preocupacions que tenen els fills quan els pares es fan grans és la medicació que aquests últims han de prendre. D'invents per controlar-la n'hi ha mil: petits estoigs, capsetes amb un compartiment per a cada dia de la setmana... Però cap ha acabat de funcionar fins al punt de deixar els fills tranquils. Roger Guasch, el creador i CEO de Berdac, va viure aquestes sensacions en la seva pròpia experiència i per això va decidir posar-hi solució.

Més info: Una app per fer el seguiment de pacients transplantats 

Quan van diagnosticar Alzheimer a la seva mare, Guasch va veure com era de complicat estar segur si havia pres la medicació. "Molts cops, entre uns i altres no ens posàvem d'acord sobre si se li havien donat els medicaments o no". En aquest punt, es va adonar que la tecnologia encara no s'havia contemplat com a una solució per aquest tipus de casos. Va ser així com va néixer la startup Berdac.

"És una màquina que només prement un botó dispensa els medicaments que toca prendre en cada moment". Per això Guasch assegura que podria dir-se que és "la Nespresso dels medicaments". Abans, bromeja, "per fer el cafè havies d'embrutar-te, tenies el perill del foc, era tot molt més incòmode. Ara, en canvi, amb la Nespresso pots fer-te una tassa de cafè prement un botó".

Guasch: "És una màquina que només prement un botó dispensa els medicaments que toca prendre en cada moment"

Però Berdac té altres funcions que la fan molt útil. Per exemple, l'aparell avisa la persona que s'ha de prendre el medicament per mitjà de senyals sonors i visuals. A banda, i aquest és un avenç que per a Roger Guasch és de vital importància, Berdac detecta quan l'usuari no s'ha pres la medicació i avisa els seus familiars per tal que el puguin trucar o anar a casa seva.

Guasch va encetar l'aventura de crear una startup després d'haver passat 15 anys treballant en l'empresa privada i a la Diputació de Barcelona com a director de projectes de tecnologia. Abans havia estudiat enginyeria informàtica, màsters en direcció d'empreses i, fins i tot, un grau en ciències polítiques. La seva vena emprenedora, però, ja va aparèixer fa uns anys, quan va participar en la creació d'una startup sobre barbacoes intel·ligents amb uns amics. Guasch assegura que funcionava molt bé, però que la va haver de deixar perquè va néixer la seva filla i no podia permetre's combinar la feina a la Diputació –on va treballar durant vuit anys– i la startup.

Ja s'han encarregat 200 aparells a Berdac

Ja s'han encarregat 200 aparells a Berdac

A banda de Roger Guasch, l'equip de Berdac, una startup que s'està incubant a Barcelona Activa, el forma una doctora en biologia, un especialista en màrqueting i dos en tecnologia.

Actualment, Berdac encara no ha tret al mercat els seus productes, que sortiran el mes de setembre. Així i tot, Guasch assegura ja tenen més de 200 reserves fetes i que més de 30 farmàcies també els han encarregat el seu producte. De fet, les farmàcies són un dels principals nínxols de mercat que contempla la startup. El seu públic objectiu, explica, "són els particulars, les farmàcies i també les mútues i centres hospitalaris".

Berdac té més de 200 reserves fetes i més de 30 farmàcies també els han encarregat el seu producte

"A un 25% de les persones que estan ingressades, les han de tornar a ingressar al cap de 30 dies d'haver sortit de l'hospital o abans". En molts casos, explica Guasch, es deu al fet que no s'ha pres correctament la medicació. Per això creu que pot ser molt interessant que els hospitals incorporin Berdac i, al mateix temps, que tant els centres hospitalaris com les farmàcies la recomanin als seus pacients.

Per a Guasch, un dels projectes més il·lusionants de Berdac és el que està preparant juntament amb l'hospital de Sant Pau. A través del machine learning (o aprenentatge automàtic), empresa i hospital estan estudiant les possibilitats de preveure quan els usuaris poden descuidar-se de prendre la medicació.

Berdac encara el futur amb la sortida imminent del producte al mercat, amb projectes nous i amb la bona notícia d'un primer inversor extern ja confirmat. La Nespresso dels medicaments, doncs, té l'equip, la tecnologia, el producte, la inversió i els primers compradors. Només li falta George Clooney per tenir tots els ingredients de l'èxit empresarial.

Més Informació
Naru Intelligence, el tractament definitiu per al sistema sanitari
Medtep, tecnologia per la medicina 'online'
Amalfi Analytics, el xarop dels hospitals
Avui et destaquem
Comentaris