Carnet, tecnologia contra l'excés de cotxes

El ‘hub’ d’innovació de la UPC desenvolupa solucions en l’àmbit de la mobilitat urbana per fer front a la contaminació a les ciutats

Les solucions que desenvolupa Carnet van dirigides al sector de la mobilitat urbana | Cedida Les solucions que desenvolupa Carnet van dirigides al sector de la mobilitat urbana | Cedida

Un vehicle completament autònom i de petites dimensions que circula durant la nit entregant paquets als comerços de la ciutat, un mapa de simulació de l’àrea metropolitana de Barcelona per a testar solucions de mobilitat o una aplicació de car sharing que recull les persones on vulguin. Aquests només són alguns exemples dels més de 100 projectes que Carnet ha portat a terme en els tres anys des del seu naixement. Sempre amb l’objectiu de millorar la mobilitat dins de les ciutats i reduir la contaminació per l'excés de cotxes aprofitant els avantatges que proporciona la smart city.

Carnet és un hub d’innovació nascut de la mà de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Volkswagen Research i Seat. L’objectiu era crear un centre de col·laboració per a portar a terme projectes de mobilitat urbana. Treballen amb partners privats i entitats públiques per fer projectes d’investigació, “perquè creiem que el que li falta a les nostres ciutats és seguir investigant per adaptar-nos millor al futur que està per arribar”, explica el project manager de Carnet, Daniel Serra.

El cotxe-mussol que reparteix de nit

Una de les darreres idees de Carnet i en la qual estan treballant actualment va sorgir arran dels atemptats de Barcelona de l’any passat. Serra considera que en poc temps hi haurà moltes zones de Barcelona a les quals no es podrà accedir amb vehicles, no només a causa de la contaminació o el soroll, sinó també per seguretat. Però com ho faran llavors els repartidors que, amb l’explosió de l’ecommerce, cada cop tenen més entregues a fer? Per donar resposta a això, Carnet ha ideat un vehicle completament autònom que aprofita els horaris nocturns per moure’s per la ciutat en zones on normalment hi ha vianants i entregar de nit els paquets als comerços. La idea és que els establiments disposin d’una petita finestra a les portes a la qual aquest vehicle es pugui enganxar i fer l’entrega del paquet sense necessitat d’utilitzar recursos humans.

Carnet ha ideat un nou tipus de vehicle autònom que podria fer repartiments de paquets en horari nocturn

Però la visió de Carnet no acaba aquí, sinó que aquests nous cotxes de repartiment també podrien fer entregues als clients finals. I és que a través del smartphone, la persona que rep una comanda podria obrir el compartiment del vehicle i recollir el paquet quan el cotxe l’avisi que està aparcat davant casa seva per a l’entrega.

“D’aquesta manera, les empreses de logística s’estalviarien molts costos i també se solucionaria part del problema de la contaminació, ja que els cotxes són elèctrics”, apunta Serra. De moment, aquest projecte es troba en fase d’idea i el pròxim objectiu és fabricar un prototip per a buscar després partners industrials o Administracions que estiguin interessades a desenvolupar la solució.

La competició de Carnet per programar vehicles autònoms
La competició de Carnet per programar vehicles autònoms | Cedida

El futur de la mobilitat

Una altra de les iniciatives que ha impulsat Carnet ha estat la creació d'un mapa de simulació de l'àrea metropolitana de Barcelona, l'anomenat Virtual Mobility Lab. Gràcies a aquesta eina, es pot testar qualsevol solució de mobilitat i veure quin impacte té a la ciutat. "Per exemple, si hi ha un autobús de petites que recull persones segons el sol·licitin -que és a on va el futur de la mobilitat-, podem mesurar quants cotxes privats podríem reduir", explica Serra. D'aquesta manera, és més fàcil que l'Administració pública o empreses privades puguin veure els beneficis o inconvenients d'una solució abans de desenvolupar-la. 

En aquest sentit, Barcelona va acollir la prova pilot del projecte de Shuttl, una startup que, mitjançant una app mòbil, permet demanar un vehicle i aquest et passa a recollir. La diferència respecte a altres empreses és que l'autocar es pot compartir amb fins a sis persones, reduint així el nombre de cotxes que circulen per la ciutat. Es tracta d'una solució que es va provar a la capital catalana i que ja s'està utilitzant en diverses ciutats del món.

Serra: "Barcelona té una sèrie de condicions que fan que si una solució funciona aquí, possiblement funcionarà a la resta de ciutats del món"

D'altra banda, Carnet no només es conforma en idear noves solucions, sinó també en atraure talent que els ajudi a desenvolupar-les. És per això que ha creat una competició amb nou universitats de l'Estat espanyol on estudiants que saben programar vehicles autònoms s'enfronten, mitjançant cotxes a petita escala, a reptes de ciutat com podria ser aparcar, detectar senyals o seguir a un altre vehicle. 

Barcelona, ciutat pilot de projectes innovadors

Des del seu naixement, Carnet ha participat en més de 100 projectes enfocats en la mobilitat però també ha impulsat iniciatives de blockchain i d’urbanisme. Gràcies a la seva feina, Carnet ha obtingut el Premi Nacional de Recerca, atorgat per la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Investigació i la Innovació. Per a aquest centre, Barcelona és una ciutat clau per a provar les seves solucions, ja que “té una sèrie de condicions que fan que si una cosa funciona a Barcelona, possiblement funcionarà a la resta de ciutats, que és bàsicament la densitat de població”, explica Serra. És per això que la capital catalana és l’àrea d’activitat de Carnet però les seves solucions es poden aplicar a qualsevol part del món.

L'equip de Carnet
L'equip de Carnet | Cedida

Carnet compta amb una xarxa partners europeus que els ajuden a finançar gran part dels projectes que porten a terme. De cara a l’any vinent, ja tenen 14 projectes planificats per avançar cap al futur de la mobilitat. “El model actual ja no val, hem de mantenir la concepció que el transport ha de ser públic i en el futur apareixeran nous models público-privats, per la qual cosa hem d’invertir les noves solucions en millorar els problemes que tenim”, apunta Serra. I és que la gran quantitat de trànsit i l’elevat nivell de contaminació, tant acústica com ambiental, és un dels grans problemes de les ciutats actuals.

Més informació
BusUp, el Blablacar per a empreses
Transfer Systems, quan el taxi t'arriba a la porta de l'hotel
Neix Smart Mobility, la plataforma de mobilitat intel·ligent i sostenible
Avui et destaquem
El més llegit