Citysens, el jardí vertical pels urbanites

La startup catalana crea un test múltiple que controla automàticament l'aigua de reg de les plantes i que està pensat pels veïns de ciutat amb poques nocions de jardineria

Marxes de vacances... i les plantes què? O convences al veí que les ha de regar cada setmana o les dones per perdudes. També pot passar que les perdis sense anar-te'n lluny, simplement per deixadesa o desconeixement. És aquí on entra Citysens, la startup que ha nascut per donar solució als que volen tenir un petit jardinet al seu pis però temen no saber gestionar-ho.

La idea és de Xavier Rius, un doctor en Química de Tarragona que després d'estudiar un màster estava convençut en emprendre. El seu projecte ha nascut acompanyat pel seu pare i per un tercer soci, Francisco Andrade, que ja tenia experiència en innovació després d'haver treballat durant anys a la multinacional Unilever.

"Inicialment, la idea era molt tecnològica, però després de parlar en moltes persones -250- vam veure que la tecnologia no tenia sentit si no ajudava a resoldre un problema i el problema és que deixem morir les plantes per falta de temps i coneixement", explica Rius. Com a empresa, Citysens és una realitat des del juny de 2015 però les vendes van començar aquest Nadal i actualment ja han comercialitzat 450 jardins verticals, més de 1.500 plantes. "Ja hem facturat 45.000 euros aproximadament i esperem tancar l'any amb una facturació de 100.000 euros. A partir d'aquí seguir creixent a partir de les exportacions. Sabem que tenim molta feina al davant!!", comenta l'emprenedor.

En el projecte, que es va iniciar amb 60.000 euros propis dedicats, principalment, a la producció de motlles, també hi participa el seu pare, F. Xavier Rius, com a soci. La resta de l'equip el conformen Blanca Serrer i el dissenyador suec Pär Blanking, responsable del disseny, a més d'establir sinergies amb la Fundació Santa Teresa, ja que el jardí Citysens es fabrica amb criteris de responsabilitat social en el seu centre de treball per a persones discapacitades.

Necessita aigua i poc més
L'ús és senzill, diu Rius. "És molt fàcil de muntar, es munta en cinc minuts i un cop muntat i programat, l'usuari només ha de fixar-se que el dipòsit sempre tingui aigua, que té una autonomia de reg de més d'un mes, el permet que et puguis despreocupar de les plantes si estàs de vacances o tens molta feina una setmana en concret", valora l'emprenedor.

El jardí de Citysens és controlable i programable per l'usuari, que pot triar entre el temporitzador analògic, el digital i l'intel·ligent que connecta mitjançant el Wi-Fi la informació del test amb el telèfon de l'usuari perquè aquest controli el reg. "Com que té el reg automàtic és molt còmode, ell sol es va regant i no cal estar dia a dia damunt d'ell", matisa Xavier Rius.



El disseny del jardí també ha estat estudiat per adaptar-se a l'interior dels habitatges com un element més de la decoració, ja que el públic objectiu de Citysens és, segons Rius, "un comprador de mitjana edat i molt de ciutat". De fet, Blanking ha ideat dues versions, una en blanc i una altra en negre, perquè el comprador faci la tria personalitzant el producte, que pot ajustar a la grandària que li interessi i incloure un missatge personal, per exemple. "Els nostres clients ens el demanen com un element de decoració per al saló o per a l'oficina i també com a regal i, per tant, és un producte que també s'ha de poder personalitzar", afegeix. Disseny que ja ha estat premiat com a finalista als guardons Delta ADI-FAD de disseny de producte que atorga l'Associació de Disseny Industrial.

Canvia el color de l'estructura però també la posició de les torretes es pot modificar, el tipus de plantes decoratives, etc. De fet, en la seva aposta per la sostenibilitat, ofereixen un paquet de quatre plantes purificadores de l'aire pensat per als usuaris acostumats a la contaminació de les grans ciutats.

Les plantes, que provenen d'un viver local, també es poden comprar per la botiga online que és el principal canal de venda de l'empresa. Les envien al domicili del comprador en un termini de màxim 72 hores i a qualsevol punt d'Europa, un continent al qual li veuen moltes possibilitats i on esperen expandir-se en els pròxims mesos. El seu objectiu per aquest 2016 és vendre 3.000 plantes a ciutats de tot Europa i arribar a les 10.000 plantes en 2017. "Veiem que hi ha moltes possibilitats en el mercat europeu i que moltes empreses semblants ja estan exportant i aquesta és la nostra visió", explica Xavier Rius.
Avui et destaquem
El més llegit