Cocoro: la roba interior absorbent de la tia Maria

La marca facilita una solució per a la gestió de la menstruació de manera ecològica i respectuosa amb el cos

La combinació de cotó, polièster i lycra de les calcetes Cocoro assegura l'absorció de la regla
La combinació de cotó, polièster i lycra de les calcetes Cocoro assegura l'absorció de la regla

La dama de les Camèlies posava flors vermelles al seu balcó de l'òpera. A Catalunya, les dones afirmaven tenir la tia Maria, la cosa o patir pistons. D'eufemismes n'hi ha molts, però bàsicament parlem de la menstruació. Malgrat que el concepte ha estat tradicionalment tabú, i siguem sincers, a molts encara els costa parlar-ne, Cocoro l'ha convertit en el centre del seu negoci. Aquesta cooperativa barcelonina es dedica a la producció de calcetes absorbents que permeten gestionar la regla, el fluix vaginal i les pèrdues d'orina de manera ecològica i respectuosa amb el propi cos.

"En aquests moments la majoria de productes que hi ha al mercat creen molts residus. La nostra marca proporciona una solució sostenible que, alhora, garanteix el confort de les dones", explica Clara Guasch, una de les quatre emprenedores que ha impulsat la iniciativa. La seva és una aposta atrevida, més encara si tenim en compte que cap d'elles es dedicava al món del tèxtil abans de posar en marxa Cocoro. De fet, la suma dels seus perfils sembla el principi d'un acudit: dues arquitectes, una filòloga i una dissenyadora gràfica s'ajunten... i munten una startup. "Venim de sectors molt diversos, però hem aplicat tot el que hem après al llarg de la nostra vida personal i professional a tirar endavant aquest projecte", afirma Laida Memba, una altra de les fundadores.

Més info: Cooperatives que no depenen de ningú

De les copes a les calces

Amb tot, Cocoro no és la primera aventura empresarial d'aquestes emprenedores. "Mentre estudiàvem arquitectura, l'Eva Polío i jo vam tenir un flash amb les copes menstruals i vam decidir que tothom les havia de conèixer", recorda Memba. Dit i fet: van contactar amb un fabricant anglès i es van convertir en les seves distribuïdores a través del web La Copa Menstrual, a la qual es va sumar la dissenyadora gràfica Cristina Torres. Arran de treballar amb aquests productes, detecten la demanda de calcetes absorbents i neix la idea de Cocoro. "És aleshores que la Clara Guasch se suma al projecte, estructurant tota la comunicació, i les quatre fundem Cocoro", narra Memba.

Fundadores de Cocoro

Fundadores de Cocoro: Eva Polío, Clara Guasch, Cristina Torres i Laida Memba

"Ens diferenciem de les altres opcions que hi ha al mercat perquè les nostres calcetes són transpirables i no fan servir cap mena de plàstic", explica Memba. "Moltes marques opten per incorporar una capa de plàstic al pont per tal d'assolir un alt grau d'impermeabilitat, però això resulta en males olors de la calça per tal d'absorbir les males olors, però això comporta altres problemes a escala ecològica, de salut i de confort", puntualitza Guasch. Per aquest motiu, des de Cocoro es fa servir una combinació de teixits de cotó, polièster i lycra, de producció local, que assegura l'absorció, la transpirabilitat i la comoditat de les persones que fan servir la seva roba interior, a més a més de ser antibacterianes. Però quan duren? Segons el seu web, si s'obeeix les recomanacions del fabricant, les calcetes mantenen les seves propietats durant dos anys.

La combinació de cotó, polièster i lycra assegura l'absorció per un període de dos anys

"Ara mateix som sis persones treballant, tenim en plantilla una patronista i una persona que s'encarrega de l'atenció al client i els enviaments", diu Guasch. Cocoro va començar a caminar l'any 2016 gràcies a una campanya de crowdfunding que va reunir 170.000 euros, malgrat només demanar-ne 26.000. De cara a 2019, busquen consolidar la seva aposta al mercat espanyol i obrir-se a altres països, a més a més de tenir presència física a diferents botigues, un camp on ja estan fent proves pilot. A banda, tenen l'objectiu de doblar la producció, que el 2018 va ser de 10.200 unitats. Per fer-ho compten amb bones perspectives, ja que l'EBITDA de la segona meitat de 2018 ha estat positiu. "Quan una empresa comença, els primers anys mai tanques en positiu. Estem acabant d'enlairar-nos, però està confirmada la demanda", conclouen.

Més Informació
La regla per ser DONA
Les cooperatives demanen una nova eina com la Sicoop
La moda catalana desfila per la passarel·la de l''ecommerce'
Avui et destaquem
Comentaris