Viure en digital

Les noves startups difuminen la barrera entre el món offline i online oferint serveis que digitalitzen les tasques quotidianes del dia a dia

La tecnologia ha fet que la diferenciació entre el món físic i digital sigui difosa La tecnologia ha fet que la diferenciació entre el món físic i digital sigui difosa

Trencar la barrera entre el món analògic i el digital. Aquest és l’objectiu de gran part de les companyies que han nascut en els últims anys. Algunes ja no poden ni ser anomenades startups pel ràpid creixement que han tingut; d’altres, tot i que a un pas més lent, van avançant en sectors com el mèdic, on algun dia un robot serà capaç d’analitzar els símptomes i donar un diagnòstic.

Precisament aquest és el cas de Mediktor, l’empresa que ha creat una tecnologia basada en la intel·ligència artificial per avaluar els pacients de manera online i donar consells sobre què ha de fer. “Aquest últim pas sempre serà el més intel·ligent que una persona podrà donar, el més còmode, segur i eficient per al sistema sanitari”, assenyala el director global business development & partner, Josep Carbó, a les III Jornades CTecno. I, a més a més, és tot gratuït, només és de pagament el servei final de xat amb un facultatiu.

Si no és senzill, no és útil

La seva premissa és que “tot ha de ser senzill, més enllà de si és digital o no”. “A Ikea no li ha calgut cap disrupció, ho ha fet amb un servei senzill com és la venda de mobles. Potser ara necessitarà ser més digital per continuar, però necessitarà ser digital i senzill”, afegeix. Un model que volen traslladar a l’àmbit sanitari, on tot mal que pateix un pacient suposa una llarga espera des que es demana visita fins que l’ha atès l’últim metge i ha analitzat les proves pertinents. “A Mediktor et diem directament quina prova t’has de fer per estalviar-te l’espera i, segons la legislació del país, et podem prescriure medicació”, conclou Carbó.

Carbó: “Volem que els metges deixin de perdre el temps escoltant registrant símptomes al sistema per dedicar-lo al tracte humà”

Per descomptat, és un sector sensible als canvis. Tant per les reticències que pot generar entre els professional, com per les dades que implica que l’app recapti sobre els usuaris. D’una banda, Carbó remarca que en cap moment la startup vol substituir el metge: “Volem que deixin de perdre el 70% del seu temps escoltant símptomes i registrant-los al sistema per dedicar temps al tracte humà o entrenar màquines, que és part del futur”.

Pel que fa a les dades, el director global business development & partner apunta que es nodreixen d’informació científica i mèdica, i de la intuïció dels professionals: “Mediktor ha vist un milió i mig de casos al món i amb el temps ha adquirit aquesta intuïció gràcies a la intel·ligència artificial”. El gènere, l’edat, els hàbits de vida, el clima, patologies prèvies... tot intervé i l’app ho reclama per fer una anàlisi acurada. Sempre, però, guardant-se la informació perquè només estigui a l’abast de l’usuari i de professionals.

Les compres, al mòbil

500 markets és una altra de les startups que ha posat el seu granet de sorra amb la digitalització dels anuncis classificats. En Marc Borell és el seu fundador i va decidir llançar-se a aquest segment per aportar una novetat que ningú tenia: “Apostar pels verticals secundaris d’ocasió segmentats i que creen comunitat”. La mobilitat, l’habitatge i la feina són tres grans grups, però darrere d’ells el CEO afirma que hi ha petits segments que potencials. “Ara, per exemple, liderem les categories de ciclisme amb bike o la d’infantil i bebè amb la venda de cotxets i habitacions de segona mà”, concreta.

Roca: “A Deliberry un 41% de les vendes són frescos quan a la resta d’ecommerces és el 10%”

També tenen posats els ulls sobre el luxe, on Borrell especifica que hi ha un tiquet alt i poca recurrència que els permet incrementar els ingressos davant la compra més recorrent, però amb imports més baixos en categories més massives. “Abans de fer el pas, testem per saber si funciona”, comenta, “el que tenim clar és que sempre han de ser verticals amb entitat suficient per liderar mercats a escala europea; si no ho són, no entrem”.

Sense allunyar-nos de l’espai comercial, però fent el salt a un altre àmbit, trobem el cas de Deliberry. Apleguen 28 botigues en una de sola, però online, el que els permet tenir el triple de referències que les grans superfícies. I tot això, gràcies a la tirada que té l’ecommerce, que a l’Estat espanyol ja comença a convèncer els compradors fins i tot en el segment dels frescos. “Una de cada quatre persones ja ha fet alguna compra de peix, carn o verdures al món online i a Deliberry un 41% de les vendes són frescos quan a la resta d’ecommerces és el 10%”, especifica el CMO de Deliberry, Víctor Roca.

ctecnoB 8

Imatge del debat a les III Jornades CTecno | Cedida

Han superat ja les 500 comandes diàries i entre els seus usuaris hi ha majoritàriament dones i de totes les edats, fins i tot jubilats, els qui Roca explica que “valoren la comoditat del servei”. Però no ofereixen únicament un servei útil per al comprador, també per a les botigues: “Recaptem dades com el nombre de mangos que es demanden a partir de les 18 h a Casa Ametller, per exemple. Això, a ells, també els va bé saber-ho”.

Sabent que la seva principal premissa és donar rapidesa, comoditat i senzillesa, tota petita actualització del web o del servei es fa amb cura. El CMO recorda com, temps enrere, cada passa endavant es feia a poc a poc, reflexionant sobre la innovació que podia suposar i trobant-se al final, amb què havien sigut massa lents i s’havien quedat obsolets pel camí. “Ara no treballem amb res que no pugui pujar en una setmana. Treballem amb petites coses que es van mesurant i construint coses més grans”, justifica.

Només així és com es pot superar la barrera de l’analògic al digital, amb progressos petits i senzills que difuminen la frontera dia a dia.

Més informació
"El màrqueting online ja el fan més els matemàtics que els publicistes"
Els frescos se sumen al carro virtual
Mediktor obre a Nova York la primera oficina a l'exterior
Avui et destaquem
El més llegit