El vincle 'win-win' entre grans empreses i start-up

Algunes grans companyies aposten per la incubació i acceleració d'start-ups buscant una relació amb beneficis mutus

Malgrat que sembli que hi ha un abisme entre les grans empreses i els projectes emprenedors que esdevenen noves start-ups, la relació entre uns i altres tendeix a ser cada vegada més estreta. Les iniciatives de col·laboració win-win, on totes les parts poden sortir beneficiades, cada cop criden més l'atenció en un procés on les start-ups accedeixen més fàcilment a crèdit, contactes i formació; i les grans empreses guanyen posicionament de marca amb RSC alhora que viuen de prop les tendències del seu core business.

El primer Meeting d'Incubadores Corporatives organitzat per Foment del Treball va permetre conèixer algunes d'aquestes iniciatives impulsades per grans empreses com Telefónica, Repsol o La Caixa.

Wayra i l'emprenedoria en telecomunicacions
El que va començar fa dos anys i mig a Colòmbia, ja s'ha convertit en 13 acadèmies repartides arreu del món. Wayra, amb el suport de Telefónica, selecciona projectes emprenedors per acollir a les seves acadèmies, "on poden accelerar amb garanties en tots els àmbits", segons va explicar Julian Vinué, director de Wayra Barcelona.

"Ja hem seleccionat 297 projectes, on la idea és detectar bones iniciatives del sector de telecomunicacions en unes fases molt inicials", va assegurar Vinué. Els projectes reben suport en set àrees: finançament, oficines on treballar, formació intensiva, diversos perfils de mentors, joves talents universitaris de perfil tècnic que treballen pel projecte, office hours gratuïtes de reconeguts bufets d'advocats, i un ampli potencial de networking.

"Per Telefónica suposa un benefici tenir a casa els projectes més interessants i no haver de fer grans despeses si es volen adquirir quan es detecta un bon projecte ja consolidat; i alhora reforça la seva imatge al ser al costat dels emprenedors", va concloure Vinué.

Projectes del sector de l'energia amb Repsol
"El Fons d'Emprenedors està dirigit a donar suport a projectes de l'àrea energètica, on Repsol té know-how que pot ajudar els emprenedors, i alhora està alerta de les noves tendències", va explicar Manuel Bravo, director d'Energia i Medi Ambient de la Fundació Repsol.

"Estem en tota la cadena energètica, on poden destacar idees a favor de l'eficiència", va assegurar Bravo. Cada any tenen el compromís d'incubar almenys cinc projectes, que reben tot el suport tècnic i material; a més de formació empresarial i legal. "També se'ls dóna la possibilitat de testar el projecte en un centre de producció de Repsol", va destacar el dirigent de la companyia, qui també va voler remarcar l'ajuda econòmica "a fons perdut" que s'hi destina.

"Està coordinat per la fundació Repsol, per tant no es demana a l'emprenedor que cedeixi propietat intel·lectual, i Repsol només es guarda un dret de tempteig", va advertir. "Repsol té una estratègia d'open innovation i el seu principal win amb aquesta iniciativa és captar idees i potenciar-les", va finalitzar.

El microfinançament i el capital risc de La Caixa
La Caixa va crear Microbank el 2007. "Som l'únic banc especialitzat en microcrèdits a Espanya", va assegurar Núria Danés, directora de màrqueting i serveis de l'entitat. Es tracta d'exercir "una funció financera amb clau social per estimular l'activitat econòmica i facilitar l'accés al crèdit", va ampliar.

Amb uns microcrèdits de fins a 25.000 euros, Microbank es dirigeix a autònoms, emprenedors o microempreses que necessitin aquestes quantitats per engegar o impulsar els seus projectes. "És un crèdit a l'honor basat en la garantia personal; i comptem amb entitats col·laboradores que ofereixen suport als emprenedors en la seva tasca empresarial", va explicar Danés.

D'altra banda, Elena Rico, directora d'Inversions de Caixa Capital Risc, va indicar que des d'aquesta entitat ofereixen finançament a "projectes innovadors i amb un pla d'expansió molt agressiu".

Per Rico, els emprenedors guanyen accés a finançament, networking, posició internacional, i una marca forta si té el segell de la Caixa al darrera. I La Caixa guanya RSC com a institució, a més de "tenir accés a projectes sobre seguretat de transaccions, xarxes socials, i altres tendències que poden configurar el nostre core business. Tenim un ull posat en el que es mou i les tendències del moment".

Avui et destaquem
El més llegit