Empresa en femení singular

L'estudi de l'experta en 'branding' femení Gemma Cernuda xifra en un 62% les emprenedores que afirmen que elles són el seu èxit

Starting a business, such as a bookshop, is not easy for anyone, whether man or woman | iStock
Starting a business, such as a bookshop, is not easy for anyone, whether man or woman | iStock

Celebrem el Dia Internacional de la Dona Emprenedora aquest dilluns de novembre, casualment el mateix dia que vaig signar les escriptures de la meva empresa ara ja farà 17 anys. Des de llavors el concepte d'emprendre ha canviat, el panorama emprenedor és molt diferent, molt més ric i divers. Els tipus d'empreses que avui dia es creen no tenen res a veure amb les de fa 17 anys. De fet el sol fet de tenir web ja era molt modern al començament del nou mil·lenni.

Coincidint les dues efemèrides i alimentant la nostra dèria de conèixer com som les dones, des d'Ellas Deciden hem fet un estudi per fer-nos una foto de què hi ha al darrere d'una dona emprenedora i què la mou. Ens n'han sortit set aspectes que anomenem: Els set perquès capitals (de l'emprenedora) són:

1. Busquen llibertat

Un 50% de les enquestades decideixen ser emprenedores per ser lliures i autònomes. La meitat ha valorat com a més important aquest aspecte. Després de seguida ve el projecte i el seu impacte. Però és interessant veure com les dones associen emprendre amb llibertat i autonomia en 1er terme.

2. No se senten víctimes

El 100% de les respostes diuen que tenen igual d'avantatges que inconvenients a l'hora d'emprendre pel fet de ser dones. Dada que també ens agrada molt de ressaltar perquè estem –estan– fartes del victimisme que a vegades se les atribueix. Evidentment que quan entren a nomenar alguns avantatges o inconvenients en citen i molts. Però la resposta directa de si tenen privilegis o marginació es negativa.

3. Elles són les heroïnes

Darrere l'èxit d'una dona emprenedora està ella mateixa. Aquesta afirmació ja la vam corroborar i comunicar ara fa tres anys quan vam ajudar Aigua Font Vella (grup Danone) amb el meravellós projecte #EresImpulso que ajuda a la dona emprenedora. Ens van demanar que investiguéssim que hi ha al darrer d'una emprenedora i a través d'un estudi qualitatiu a Barcelona i Madrid vam demostrar que no hi ha ni la parella, ni els pares, ni la família, ni els bancs, ni la sort. Hi ha el seu esforç titànic, perseverant i constant de creure en ella i en el seu projecte. Avui veiem que gairebé un 60% de les respostes ens diuen el mateix; elles s'ho han guanyat. NO creuen en les Superwomen; no existeixen i no els agrada que les etiquetin així.

4. L'emprenedora es fa

Sí, amics i amigues lectores; per si ho dubtàveu... les dones emprenedores en un 60% se n'han convertit, no és genètic, ni familiar, ni de l'entorn. Han après a ser emprenedores, a crear empresa, a construir un somni, i a liderar la seva vida.

5. Volen donar una nova mirada

Els motius que les porten a emprendre en la majoria de casos és poder donar una nova mirada a un producte o servei ja existent. I, sobretot, poder gestionar la seva pròpia agenda i això només ho poden fer sortint de la gran estructura.

6. Crear és emprendre

Els valors que més associen a emprendre són les TRES CES; Crear, Créixer i Canviar. Per tant la part creativa és intrínseca amb la personalitat i feina d'emprenedora; no podem desvincular-la.

7. Millor soles

Només un 20% de les enquestades han manifestat tenir socis o sòcies en el negoci. Gairebé un 70% no senten especialment dificultat per trobar finançament perquè siguin dones i gairebé el 90% són emprenedores des de fa menys de 5 anys. Ens demostra que la dona prefereix emprendre sola, almenys en una primera fase del negoci.

La conciliació, la maternitat, el masclisme, els estereotips, el mansplaining, el sostre de vidre, el maltractament, els assetjaments i la violència de gènere segueixen existint i no podem abaixar la guàrdia. Però per això tenim la sororitat, el feminisme, els espais de poder públics que estem ocupant i la bona educació i nivell cultural de la societat que ajuda a la normalització. I sobretot els homes intel·ligents amb qui caminem juntes que són els pares, parelles, germans, tiets i amics d'aquestes dones emprenedores.

La foto que surt de la dona emprenedora és una dona lliure, autònoma, que empren sense socis però amb un bon equip

No vull dir que estem molt bé, però anem pel bon camí. La foto que surt de la dona emprenedora és una dona lliure, autònoma, que empren sense socis però amb un bon equip. Que no se sent consentida per l'entorn ni marginada. Vol canviar la realitat i millorar un servei existent. Li agradada crear i construir i està decidida a fer-ho. L'emprenedora s'ha fet a si mateixa. Ella està darrere del seu èxit.

Podeu consultar l'informe complet en castellà en el web d'EllasDeciden.com.

Més informació
Feminist Branding; Marques feministes autèntiques i sexys
El feminisme també és cosa dels homes
Rethinking Feminism II: 20 anys en femení de bon matí
Avui et destaquem
Comentaris