Filmclub, el Netflix de les escoles

La startup crea una plataforma de vídeo ‘on demand’ per tal que els docents utilitzin els continguts audiovisuals a les aules

L'equip de Filmclub | Cedida L'equip de Filmclub | Cedida

El model educatiu tradicional d’un professor que parla davant una classe i sense gairebé interacció per part dels alumnes ha quedat desfasat. Que millor que aprendre història, per exemple, veient una pel·lícula o un curtmetratge de la segona guerra mundial? Però trobar aquests continguts a la xarxa de forma legal pot ser complicat. Per això, Filmclub és com el Netflix per les escoles. Es tracta d'una plataforma de vídeo on demand que posa a disposició dels mestres contingut audiovisual amb els drets cedits per tal que el puguin utilitzar a la seva docència.

A més de pel·lícules, a Filmclub també es poden trobar curtmetratges o escenes de 5 o 10 minuts de films editats per part de l’equip de la startup. “Ens vam adonar que necessitàvem oferir continguts més petits perquè s’adaptessin als 50 minuts que dura una classe. Nosaltres diem que reciclem el cinema, perquè transformem un contingut pensat purament per l’entreteniment en un recurs pedagògic”, assenyala Miquel Cerdà, CEO i fundador de la startup, que aquesta setmana ha participat al Sónar+D

Cerdà: "Nosaltres reciclem el cinema, perquè transformem un contingut pensat per l'entreteniment en un recurs pedagògic"

D’altra banda, la startup també vol crear una Wikipedia de pel·lícules, la Filmtedia, amb l’objectiu de formar una comunitat de mestres que puguin recomanar els millors continguts. “A l’equip tenim personal de pedagogia i del sector audiovisual, però creiem que els docents són els qui realment tenen experiència per recomanar continguts que podríem incloure a la plataforma i potser nosaltres no hem pensat”, explica l’emprenedor.

Un model anglosaxó

Filmclub segueix el model d’aquesta mateixa plataforma al Regne Unit. Miquel Cerdà, qui treballava a l’editorial Cruïlla i a més té experiència en el sector audiovisual, va adonar-se que les productores tenien una gran quantitat de pel·lícules o documentals guardades i que les escoles les podrien fer servir com a recurs pedagògic. Quan Cerdà va tenir aquesta idea fa quatre anys, va decidir marxar a Brussel·les a buscar socis i intentar aconseguir ajudes europees per engegar el projecte. Allà va ser on va conèixer els responsables de Filmclub al Regne Unit, un projecte que existeix des de fa molts anys.

Gràcies als fons europeus, Cerdà va aconseguir el finançament necessari per fer una prova pilot a través de la Universitat Autònoma de Barcelona. “No obstant això, ens vam adonar que el model anglosaxó aquí no encaixava per temes d’horaris. Al Regne Unit es fan moltes activitats extraescolars a la tarda i els mestres es queden com a voluntaris a fer tallers. En canvi, aquí aquestes activitats s’havien d’adaptar a l’horari lectiu”, explica Cerdà.

La startup ha adaptat el model de Filmclub del Regne Unit a l'horari lectiu d'aquí

La prova pilot també va servir a la startup per detectar diverses problemàtiques: primer, que els continguts havien de durar menys, màxim 20 minuts, perquè encaixessin dins dels 50 minuts que dura una classe; i segon, que s’havien d’etiquetar els materials audiovisuals segons l’ús que li podien donar els docents.

D’altra banda, “també ens vam adonar que hi havia un problema de formació per part dels mestres, ja que un 80% dels professors demanen utilitzar l’audiovisual en la seva docència però només un 20% ho estan fent dia a dia”, afegeix l’emprenedor.

Captura de pantalla 2018 06 12 a les 15.51.28

Continguts multilingües

Tota la plataforma, és a dir, les fitxes sobre les pel·lícules i la web, està disponible en català i en castellà. No obstant això, els films principalment són en llengua castellana, ja que “tot i que ens agradaria tenir més continguts en català, no és fàcil de trobar, ni la versió doblada ni amb subtítols”, reconeix Cerdà. A més, també volen incloure més continguts amb versió original, especialment pels centres d’educació secundària.

Els materials audiovisuals de Filmclub van dirigits principalment a l’últim cicle de primària, cinquè i sisè, i a l’ESO. Encara que la startup també ha captat l’interès de centres d’educació no formals i centres d’educació especial. De moment, l’empresa compta ja amb 40 centres, la gran majoria de Catalunya i quatre de Mallorca. No obstant això, no descarten obrir el mercat a la resta d’Espanya i a Amèrica Llatina en un futur.

Els continguts de Filmclub van destinats principalment a l'últim cicle de primària i l'ESO 

L’accés a la plataforma funciona per subscripció anual, ja que les escoles funcionen amb pressupostos d’any en any, encara que el preu pot variar en funció de la mida del centre i de la titularitat, si és pública o privada. Així mateix, Filmclub també compta amb un programa de beques “perquè qualsevol escola pugui optar al projecte”, apunta Cerdà. “Tot i que a aquests centres els hi demanem, a canvi, que donin més feedback, que siguin proactius a la plataforma i ens facin un retorn més gran a la comunitat”, afegeix.

De cara a finals d’any, la startup s’està preparant ja per escalar, pel que s’estan enfocant a tancar una ronda d’inversió. L’objectiu de Filmclub d’aquí a 5 anys és arribar a un 10% del mercat espanyol, és a dir, 3.000 escoles. “Al Regne Unit aquest projecte està present a 12.000 escoles, que és un 20% de la quota de mercat, 10 anys després, pel que nosaltres creiem que el projecte aquí també és viable, que hi ha demanda”, conclou l’emprenedor.

Més informació
Tres Volteretas, tràilers per a llibres
Una televisió per a cada espectador
La UOC s'endú vuit startups al 4YFN
Avui et destaquem
El més llegit