Formar entrenadors de futbol de tot el món

Algunes aplicacions professionals utilitzades pels clubs sobrepassen els 15.000 euros, una partida que l'empresa Futbollab ha sabut gestionar molt bé

Fa 11 anys, Jordi Gómez, Andrés Garcia i Jose Méndez van coincidir en un curs de gestió esportiva a l'INEFC de Barcelona. Tots tres ja treballaven com a assessors per secretaries tècniques d'equips de futbol, és a dir, aconsellant els clubs a l'hora de fer fitxatges, detectar el talent i potenciar el planter, però van detectar una clara oportunitat de negoci. "Notàvem que els professionals de les secretaries tècniques no estaven massa actualitzats pel que fa a les noves tecnologies i les tècniques de detecció de talent, així que vam decidir associar-nos per tirar endavant una empresa pròpia", explica Gómez, un dels tres fundadors de Futbollab.

La idea inicial dels emprenedors era intentar crear una xarxa de professionals a tot l'estat "capaços d'oferir solucions més competitives i adaptades a les necessitats de cada equip. "No és el mateix ser un scouter del Barça que de l'Espanyol o del Madrid", diu Gómez des de les noves oficines de l'empresa a L'Hospitalet de Llobregat. Una dècada després, Futbollab segueix impartint el servei d'assessorament tècnic a diferents clubs esportius del país, però ha fet un gir estratègic per potenciar un nou nínxol de mercat: la formació online per entrenadors de tot el món.

Facturació quadruplicada
"Amb el temps vam detectar que hi havia molts cursos d'entrenament i gestió d'equips, però faltaven cursos especialitzats per entrenadors de futbol. I hi havia molta demanda! Vam començar primer amb la formació presencial i, des de fa quatre anys, oferim cursos online", explica Gómez, remarcant que els cursos i màsters de Futbollab estan acreditats per la universitat UCAM de Múrcia, un referent estatal en l'àmbit de la formació de professionals de l'esport. "En el món de l'educació online hi ha molt bluf, s'ha d'anar amb compte", afegeix.

En els darrers dos anys, l'empresa ha incorporat vuit persones noves a l'equip i ha quadruplicat la facturació, assegura el cofundador de l'empresa. Actualment, Futbollab té alumnes de 35 països diferents, però sobretot dels Estats Units i de Llatinoamèrica. "Als Estats Units hi ha una febre pel soccer. Busquen la millor formació tècnica pels seus entrenadors, primer fan el curs online i després vénen aquí a fer les pràctiques", afegeix.

Dani Gómez, el darrer soci a incorporar-se a l'empresa com a expert en tecnologies, explica que estar ubicats a Barcelona és un valor afegit respecte a la competència gràcies a la bona imatge internacional del futbol espanyol.

Optimitzar temps i jugades
"L'esport s'ha professionalitzat molt i la inversió en noves tecnologies és clau. Els entrenadors s'han adonat que poden optimitzar resultats amb l'ús de TIC", afegeix en Jordi. A Futbollab imparteixen cursos de formació especialitzats en la utilització dels softwares i aplicacions més punters, com NacSport o Sportcode, eines estadístiques que poden ajudar un entrenador a millorar i agilitzar les seves decisions durant un partit.

Una de les funcions d'aquestes aplicacions, per exemple, és analitzar estadísticament tots els moviments passats d'un jugador en un córner determinat i calcular les seves possibilitats de marcar des d'aquell angle determinat. "Alguns clubs es dediquen fins i tot a desenvolupar les seves pròpies apps. A un entrenador ja no només li val saber de futbol, també ha de saber de TICs", insisteix en Dani.

Després del Mundial
"En el darrer Mundial de Brasil va quedar molt clar que només amb el talent, sense anàlisi del contrari ni entrenament professionalitzat, no s'arriba enlloc", explica en Jordi. L'èxit dels clubs llatinoamericans al Mundial de Brasil és un clar exemple de posar-se les piles en aquest sentit. "Quan de forma global i en totes les àrees els llatinoamericans tinguin el mateix nivell tècnic i de treball tàctic que els clubs europeus, ens guanyaran!", bromeja en Jordi.

I això val per la resta de països. Al Japó, per exemple, fan grans esforços per adoptar totes les innovacions tecnològiques i rebre la formació adequada. "Hi ha molts entrenadors espanyols treballant al Japó. Fins i tot a l'Aràbia Saudita!", explica Gómez.

En els darrers anys, Futbollab ha invertit prop de 200.000 euros a fitxar col·laboradors, llogar espais i adquirir tecnologia, principalment. Algunes aplicacions professionals utilitzades pels clubs sobrepassen els 15.000 euros.
Avui et destaquem
El més llegit