The dreamers of Imagine Silicon Valley spent a month in San Francisco preparing projects | Imagine CC
The dreamers of Imagine Silicon Valley spent a month in San Francisco preparing projects | Imagine CC

Direcció Silicon Valley: el somni de tot emprenedor

Els ‘dreamers’ de l’edició Imagine Silicon Valley 2018 presenten a Barcelona els projectes ideats durant la seva estada a la capital de les startups

L’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm reuneix, un any més, els emprenedors del futur. En un ambient molt col·loquial, amb globus grocs i negres arreu de la sala i amb una cervesa a la mà, els dreamers celebren la fi de l’edició Imagine Silicon Valley 2018. “No es tracta de canviar el món, sinó deixar que el món et canviï a tu”, es projectava a la gran pantalla de la sala, alhora que encoratjava als emprenedors a “seguir somiant”. Setmanes de molta creativitat, moltes idees i molta feina per resoldre el repte proposat per les empreses Fundació Banc Sabadell, Mediapro, Dream Big by Pau Gasol i Audi. El resultat: un camió per veure el propi futur, un viatge per barcelona amb realitat virtual, una competició per trobar talent i un llibre interactiu per apropar l'educació a nens d'arreu del món. Quatre projectes i un somni fet realitat per 12 joves. 

La sala de Damm, plena de gom a gom, rep als assistents amb música de fons i un vídeo de l’experiència viscuda pels dreamers durant les quatre setmanes a Califòrnia. Una aventura que ara recorden amb nostàlgia però amb les ganes i l’esperança que el seu projecte tiri endavant. 

Més info: "El 60% dels projectes d'Imagine s'implementen al mercat"

El dreamer Albert Castelltort Mikkelsen i la directora del programa Marta Ordeig, han estat els encarregats de donar la benvinguda a tot el públic a l’acte final de l’Imagine Silicon Valley. Però tampoc han faltat cares conegudes com Xavier Verdaguer, el pare d’aquesta fàbrica d’emprenedors. “Fer idees boges que van més enllà del comú és el nostre principi, creiem en la creativitat i en el seu potencial per millorar la vida de les persones”, ha assenyalat Mikkelsen.

Però què es necessita per arribar a ser un dreamer i millorar la vida de la gent? “El primer pas és perdre la por: al risc, a la incertesa i també al fracàs. Aquesta actitud és la que ens porta a fer el que fem”, ha destacat Ordeig.

Una aventura emprenedora a l’altre costat de l’Atlàntic

L’aventura d’aquests 12 somiadors va començar el passat mes de juliol en un viatge direcció Silicon Valley, el niu de les grans empreses tecnològiques del món. Per primera vegada després de vuit anys de programa, l’Imagine Silicon Valley va donar el tret de sortida a Los Ángeles, on els dreamers es van conèixer i van formar els equips amb els quals treballarien durant les properes setmanes per resoldre els reptes proposats. Des de generar idees en una furgoneta a explorar el Grand Canyon i la Ruta 66 per impregnar-se de la major creativitat possible.

Els dreamers a la presentació a Barcelona

Els dreamers a la presentació de l'Imagine Silicon Valley a Barcelona | P.A.

Tot això per arribar finalment a Silicon Valley, on els emprenedors del futur van tenir l’oportunitat d’aprendre de grans empreses tecnològiques com Netflix, Twitter, Apple o Ideo. I amb tota la tecnologia que proporciona una ciutat com és la capital de les startups, els joves dreamers van donar forma a les seves idees. Uns projectes que, després de ser presentats a les oficines de Google a San Francisco el passat mes de juliol, aterren a Barcelona amb més energia que mai per donar-se a conèixer també dins de l’ecosistema emprenedor català.

Ordeig, directora de l'Imagine Silicon Valley: "El primer pas per ser un 'dreamer' és perdre la por"

Ara, dos mesos després de viure l'experiència, amb què es queden els dreamers de l'aventura? "Amb l'esperit que res és impossible i que nosaltres també podem treballar a grans empreses com Google", assenyala la Judith Sirera a VIA Empresa, alhora que en Dámaso Moreno afegeix que "la cultura del fracàs que es té a Silicon Valley no té res a veure amb la d'aquí". Segons els emprenedors, "la bajanada més gran que passa pel cap, allà ningú te la tirarà per terra i sempre hi haurà alguna persona disposada a treballar aquesta idea".

Projectes culturals, educatius... En definitiva, que milloren el món

La presentació del primer projecte comença amb el so del nostre cor. Aquest so és el primer que sentim quan naixem. Però en quin món volem que neixin els nostres fills i néts? Això és el que es van preguntar els tres dreamers d’aquest projecte, Rafael Rodríguez, Elena Andritchi i Javier Labrada, per crear Future.me. Es tracta d’un camió personalitzat que, a dins, projecta imatges del passat de la persona fins arribar al present. Un cop arribats a l’avui, es pregunta si es vol quedar allà o es perd la por per conèixer el futur que l’espera. I a partir de la realitat virtual, la furgoneta mostra imatges de com serà la vida del futur en diferents sectors com l’educació, l’energia, la salut... Com si es tractés d’una càpsula del temps oberta el 2030. “La millor manera de predir el teu futur és crear-lo tu mateix”, apunta Labrada.

Com unir la tecnologia de les smart cities, la connectivitat i la mobilitat? Amb un cotxe autònom que recorre els carrers de Barcelona a través de la realitat virtual per fer un tour turístic de la ciutat sense sortir del vehicle. Aquest ha estat el segon repte de la nit, presentat per Albert Valeta, Judith Sirera i Pol Álvarez, qui havien de dissenyar experiències i continguts interactius adaptats al cotxe autònom.

Presentació del projece GlobEd

Presentació del projece GlobEd | P.A.

Uns 7.000 estudiants van participar el novembre de l’any passat en l’iFest, una competició per presentar els millors projectes en només tres hores. D’aquest concurs va sortir guanyadora la Diana Ballart, amb el projecte Chupa Chips, que ja s’està fent realitat. “Després de gaudir d'aquesta experiència, volia que més gent pogués viure-la i per això el nostre projecte és portar el Big Dream un pas més enllà”, assenyala l'emprenedora. És per això que a Silicon Valley, juntament amb Dámaso Moreno i Álvaro Belmonte, han donat forma a Dream League, una lliga internacional que vol ajuntar el coneixement que es troba a les universitats amb les empreses perquè el talent pugui seguir innovant. 

"De l'experiència ens quedem amb l'esperit que res és impossible", assenyala la 'dreamer' Judith Sirera

Però el talent dels joves estudiants no podrà crear grans projectes si no es fomenta entre aquells països amb menys recursos. És per això que les més joves de l’edició -amb només 15 i 16 anys- Paula Lamas, Nalú Rodríguez i Clara Pantín, han ideat un projecte per donar l’oportunitat a tots els nens del món perquè aprenguin. GlobEd és un llibre connectat que ofereix lliçons escolars, entreteniment i crea una comunitat d’estudiants per intercanviar no només coneixements sinó també cultura. “Creiem que l’educació té un paper social molt fort que no pot quedar a part”, conclouen les dreamers.

La sala de l'Àntiga Fàbrica Damm

La sala de l'Àntiga Fàbrica Damm | P.A.

Imagine, el primer pas en el camí de l’emprenedoria

Els participants en el programa ja poden esborrar un somni més de la llista de qualsevol emprenedor: s’han convertit en els dreamers de la vuitena edició de l’Imagine Silicon Valley. Tots ells se sumen als 84 participants anteriors, entre els quals figuren noms coneguts com el jove Àlex Sicart, creador de Sharge, o Francesca Gabetti, CEO de TeamEQ.

Més info: Somnis (d'emprenedor) que es fan realitat

Però tal com apunta Xavier Verdaguer, “avui no s’acaba tot. Si una lliçó ens hem emportat d’aquest viatge és que s’ha de viure cada dia no com si fos l’últim, sinó com si fos el primer”. Aquest ha estat el primer pas dels 12 joves en el camí de l’emprenedoria. Pot ser, d’aquí a uns anys, els seus noms també sonaran entre els emprenedors reconeguts del nostre ecosistema.

Més informació
36 hores d’emprenedoria express
Nascuts al tren de l’emprenedoria express
Llicència per somiar
Avui et destaquem
El més llegit