La radiografia dels 'business angels'

El perfil d'aquest tipus d'inversor a Espanya és el d'un home de mitjana edat que aposta per start-ups digitals en format de coinversió

Si ets un emprenedor i topes amb algun business angel, el més probable és que sigui un home d'entre 35 i 55 anys. Algú que inverteix bàsicament en start-ups del sector digital i d'Internet, amb una experiència en la inversió d'uns cinc anys i que no té problemes per posar diners en projectes arreu d'Espanya. Això sí, quan inverteix ho acostuma a fer acompanyat. Aquesta és, a grans trets, la radiografia del business angel a Espanya segons el primer informe anual d'aquest perfil d'inversors elaborat per l'Associació Espanyola de Business Angels Networks (Aeban) i l'Iese. L'estudi posa de manifest que la majoria de business angels espanyols provenen del sector IT (32,4%) i del de les finances (16,2%); sent els càrrecs de CEO, conseller delegat, director general o director els més esmentats com a últims d'haver ocupat.

José Herrera, president d'Aeban, ha assegurat en la presentació de l'informe aquest dimarts que "els business angels són una figura clau per a la supervivència de l'ecosistema emprenedor. Són els que aposten per les start-ups en les seves fases inicials, abans que hi entri el capital risc, arriscant el patrimoni de la seva butxaca".

La directora de la xarxa de business angels de l'Iese, Amparo San José, ha destacat que el perfil d'aquests inversors "és més jove i internacional que en períodes anteriors, amb clara voluntat de coinversió". Unes conclusions extretes de les 200 entrevistes individualitzades que han realitzat per completar l'estudi.

Quina edat tenen?
El 44% dels business angels tenen menys de 44 anys. Ara bé, el 81% d'aquests inversors es mouen en una franja d'edat d'entre 35 i 54 anys. Tot i així, el 60% ha començat a invertir els darrers cinc anys i només un 17% en porta més de deu injectant capital a les start-ups.



Quants diners posen?
Tot i que els business angels cobreixen un ampli ventall d'inversions, segons aquest estudi la majoria d'aportacions se situen en dues franges: de 25.000 a 50.000 euros, i de 100.000 a 200.000 euros.



Ara bé, difícilment aquestes inversions es produeixen en solitari, ja que aquest tipus d'aportacions ni tan sols arriben al 2%. La gran majoria (88,8%), han invertit de la mà d'altres business angels. Una situació sens dubte afavorida per la creixent irrupció de xarxes i clubs d'inversió.

També destaca la presència al costat dels business angels dels programes públics com els de l'ICF o l'Enisa (62,7% dels casos); mentre que més de la meitat d'aquests inversors (56,3%) han fet inversions conjuntes amb fons de capital risc. L'economia col·laborativa, doncs, també ha arribat a la inversió.



On inverteixen?
Tot i que s'acostuma a associar els business angels a inversions locals als seus territoris de referència, el cert és que l'estudi d'Aeban mostra com cada cop més s'atreveixen a anar més enllà. Més de la meitat (55,5%) tenen inversions arreu d'Espanya i només un 16,6% es limita al seu àmbit més proper. També és destacable el percentatge d'inversors amb projectes internacionals a la cartera (29,3%), força superior al dels britànics, per exemple, que es queda en el 22%.

En què inverteixen?
El 75% de les inversions van a parar a start-ups d'Internet i digital. Media, continguts digitals, comerç i distribució o e-commerce són els sectors més populars. Ara bé, això no significa que no s'inverteixi en companyies offline. La majoria dels business angels asseguren que una quarta part de la seva cartera va destinada a aquest tipus de companyies; i fins i tot un 10% reconeix un catàleg d'inversions completament offline. En la banda contrària, un 47% inverteix només en start-ups online.

José Herrera i Amparo San José han presentat l'informe. Cedida


On són les dones?
Parlar de business angels és, encara avui, parlar de perfils masculins. A Espanya només un 8% són dones, un percentatge molt més pobre del ja de per si escàs 14% al Regne Unit i 20% als Estats Units.

Què aporten a part de diners?
El paper del business angel a l'start-up, a més a més dels diners que aporta, és una discussió recurrent. N'hi ha que aprofiten la seva experiència empresarial per assessorar els emprenedors, mentre d'altres es limiten a injectar capital. Segons els resultats d'aquest estudi, la gran majoria aposten per la primera opció, ja que només un 7,5% tenen un paper totalment passiu.



En més del 80% dels casos ofereixen assessorament estratègic a part de diners; i en dues terceres parts de les ocasions els emprenedors també es beneficien de la xarxa de contactes del business angel. Això sí, la situació on un inversor també ocupa un càrrec directiu a la companyia es redueix a poc més del 16% dels casos.
Avui et destaquem
El més llegit