El Google Maps del comerç local

LocalProductos neix per ser un pont entre els consumidors i el comerç de barri a través de l'adaptació al món digital

Els integrants de Local Productos; Jean Osorio, Júlia Micaló i Eugeni Lorenzana. | Cedida Els integrants de Local Productos; Jean Osorio, Júlia Micaló i Eugeni Lorenzana. | Cedida

El cor dels pobles i ciutats sempre han estat els comerços locals, són els de sempre, els propers, els que et coneixen. Però els canvis en l'estil del consum per la digitalització i la proliferació de les grans superfícies comercials han fet que ens allunyéssim a poc a poc d'aquest tipus d'establiments. Tres joves volen col·laborar a posar fi a la complexa situació en la qual es troben aquests comerciant a través de LocalProductos, una startup que vol facilitar la digitalització dels comerços de proximitat per reconnectar-los amb el seu entorn.

Més info: Barcelona aprova una taxa als 'ecommerce' per protegir el comerç local

La Júlia Micaló i l'Eugeni Lorenzana es van conèixer fent un màster a la Universitat Pompeu Fabra, on van compartir la seva inquietud per emprendre amb algun producte amb el qual poguessin contribuir a la societat. En la seva cerca es van adonar de dues problemàtiques: "Per una banda, el comerç estava vivint una situació difícil adaptant-se al món digital perquè els constava molt. I per altra, els ciutadans els costa localitzar productes específics, marques i serveis al seu voltant" recorda Micaló.

Els emprenedors es van proposar matar aquests dos ocells d'un tret. Així va néixer LocalProductos, una aplicació de mòbil que situa en el mapa els comerços locals que són més propers a nosaltres i els filtra segons les nostres necessitats. Un cop definida la idea calia desenvolupar la part tecnològica del producte, aquí va entrar en escena Jean Osorio. Amb l'equip ja complet, els tres joves es van presentar al programa de preincubació de Barcelona Activa al novembre. La startup va ser un dels 10 projectes seleccionats per participar en aquest programa que els reserva un espai a les oficines de MediaTic i inclou formacions en l'entorn de les stratups.

L'aplicació et permet cercar les botigues, marques o serveis que necessites a través del seu buscador.

L'aplicació et permet cercar les botigues, marques o serveis que necessites a través del seu buscador.

El teu barri a un click 

L'aplicació et permet cercar les botigues, marques o serveis que necessites a través del seu buscador. Fent servint la teva ubicació busca les empreses que estan al teu voltant i les ordena per proximitat. També et permet visualitzar la seva posició en un mapa. És semblant al funcionament de Google Maps, però la gran diferència és que LocalProductos treballa amb un catàleg més detallat dels serveis que ofereix cada botiga de manera que et permet saber que hi podràs trobar.

A més, molts locals petits no es troben al cercador de Google Maps. "Si busco una copisteria al meu voltant al cercador de Google pot no trobar-ne cap, ja que moltes no estan digitalitzades" puntualitza Micaló. LocalProductos redueix l'escletxa digital amb què molts comerciants s'enfronten acompanyant i personalitzant l'experiència d'aquesta transició digital dels comerços.

Actualment, l'app opera a Barcelona, Granollers i Sant Cugat i ja compta amb una xarxa de 160 comerços, consolidada a través del boca-orella i les xarxes socials. Els comerciants que es registren paguen 5 euros mensuals o 55 euros anuals. Aquest preu respon a l'objectiu principal de l'empresa, democratitzar la digitalització al comerç local. "No volem que ningú es quedi fora per no poder pagar, així ens assegurem que tothom tingui accés", assegura Micaló.

"Moltes vegades anem a una gran superfície a buscar un producte que no sabíem que teníem al costat de casa i, en aquest cas, a sobre amb descompte"

L'aplicació està tenint molt bona acollida. L'accés per l'usuari és gratuït i té versió per IOS i Androind. Fins al moment ha tingut 1200 descàrregues i fins a 400 usuaris actius el novembre passat. Els usuaris de LocalProductos tenen accés a descomptes exclusius que es mouen entre el 5% i el 30%, a més de promocions. Tot això serveix per incentivar el consum local. "Moltes vegades es va a una gran superfície a buscar un producte que no sabíem que teníem al costat de casa i, en aquest cas, a sobre amb descompte", sentència Micaló.

Al costat dels petits i sostenibles 

LocalProductos inclou en el seu cercador dos distintius: petit comerç i comerç sostenible. Per entrar a la categoria de petit comerç una botiga de complir dues condicions: tenir menys de 100 treballadors i menys de 10 establiments amb el mateix nom.

Els requisits per ser etiquetat com a comerç sostenible són més diversos. Han de ser una empresa que compleixi un dels següents requisits: majoria de productes bio, orgànics o eco, que els productes siguin biodegradables, que siguin sostenibles (procedents de matèries primeres naturals) i reciclats i, finalment, que estigui produïts sota criteris ètics, és a dir, sense explotació infantil, en condicions d'igualtat de gènere... etc.

Aquests distintius permeten als usuaris poder fer una compra més conscient i responsable en el seu entorn més directe. La qual no s'ha de limitar al nostre dia a dia. LocalProductos ens permet localitzar el comerç local i responsable quan fem turisme intern per Catalunya, recorda la fundadora.

"Creiem que cada vegada es valora més els criteris de proximitat i sostenibilitat. Cada cop tirem més cap a una compra conscient i més responsable"

Un objectiu clar de futur

"Creiem que cada vegada es valora més els criteris de proximitat i sostenibilitat. Cada cop tirem més cap a una compra conscient i més responsable" assegura Micaló. Això fa que el futur de la stratup es presenti prometedor. Volen consolidar-se com un soci estratègic per al comerç local en l'entorn digital. L'empresa fundada amb fons propis no descarta complir els seus objectius de futur amb inversions externes.

Més informació
360.000 euros per al petit comerç de València
La Diputació de Barcelona, al costat del teixit empresarial local
Avui et destaquem
El més llegit