MediQuo, telemedicina en temps de coronavirus

La startup ofereix un xat mèdic que complementa i agilitza les visites físiques dels pacients

Guillem Serra (esquerra) i Bruno Cuevas (dreta) de MediQuo | Cedida Guillem Serra (esquerra) i Bruno Cuevas (dreta) de MediQuo | Cedida

És possible que estiguis llegint això i en els últims dies hagis intentat trucar al 061 sense massa èxit. La situació que vivim ha portat aquest servei al col·lapse i ha mostrat com de complicat és gestionar les consultes mèdiques. Però, tenim alternatives més eficients que estar penjats al telèfon durant hores? MediQuo ofereix una alternativa, la telemedicina. La startup es presenta com una eina de comunicació telemàtica entre pacients i professionals de la salut. 

"Es pot atendre a més gent amb una comunicació asincronada, ja que una trucada es perd però un missatge de xat no", argumenta Bruno Cuevas, cofundador i coCEO de MediQuo. La naturalesa d'aquesta aplicació la converteix en una eina útil i fàcil de fer servir per reduir la congestió física i telefònica que pateixen els serveis públics actualment. Per aquest motiu, els seus fundadors estan intentant contactar amb les administracions públiques per posar-la al servei de la gent i els professionals. "Volem parlar amb les autoritats per oferir MediQuo gratis però per ara està sent complicat, ja que es troben en gabinet de crisi permanent i és difícil parlar-hi", assegura Cuervas.

MediQuo ja és en si una aplicació que ofereix gran part dels seus serveis de forma gratuïta. Quan un usuari accedeix a l'app pot fer consultes d'urgència, les quals no es cobren, i consultes amb algun especialista, que són de pagament. Les tarifes que s'apliquen són en funció de la freqüència de pagament, puntual, mensual o anual, i oscil·len de 3,99 euros fins a 34,88 euros. "Hem establert aquests preus perquè no volem que ningú quedi fora d'aquest servei més personalitzat per no poder assumir el cost", remarca Cuevas. 

"Volem parlar amb les autoritats per oferir MediQuo gratis però per ara esta sent complicat, ja que es troben en gabinet de crisi permanent i es difícil parlar-hi"

El xat com a base 

El Dr. Guillem Serra, cofundador i coCEO, prové d'una família de metges. Seguint la tradició familiar va estudiar medicina, però no va ser mai la seva passió. Malgrat això, Serra va aprendre de la seva experiència com a estudiant i va descobrir una mancança en què ell podia ajudar, les limitades eines de comunicació entre pacients i professionals de la salut. Segons dades de la companyia, actualment 75% de les visites no calen presència física. Davant aquesta realitat, Serra es va animar a crear una alternativa i gràcies a la inversió dels fundadors d'iSalud avui MediQuo és una realitat. 

L'aplicació té una base fundacional bàsica: potenciar el xat. Hi ha aplicacions que també pretenen facilitar la comunicació entre pacients i personal mèdic que es basa en la videoconferència. "Aquesta no és una solució que ens estalviï tant temps com el xat. Per una videoconferència has d'estar presentable i dedicar un temps. Al cap i a la fi és molt semblant a una consulta", assegura Cuevas. És per això que, malgrat també oferir videoconferència, la seva aplicació es basa en el xat. Una pràctica que, per altra banda, ja està molt estesa entre el personal sanitari i els pacients. Segons la companyia, al voltant d'un 60% dels professionals sanitaris utilitzen Whatsapp per comunicar-se amb els seus pacients. 

"En cap cas volem acabar amb les visites físiques. Simplement volem ajudar a agilitzar aquelles consultes que no necessiten presencialitat per part del pacient"

Un dels seus trets distintius de l'app és que, a diferència del que passa en fer servir Whatsapp, respecta la privacitat tant de pacient com de professional, ja que cap dels dos no han ni de compartir el seu telèfon. També hi ha la possibilitat de participar en grups amb més pacients i professionals per compartir experiències i preocupacions. 

"Nosaltres no hem vingut a excloure a ningú de la comunitat sanitària, sinó que tothom té un espai a MediQuo", remarca Cuevas. Tot el personal que respon les consultes dels usuaris de l'aplicació han estat verificats per l'equip de MediQuo. El CEO afegeix: "En cap cas volem acabar amb les visites físiques, aquestes s'han de seguir fent òbviament. Simplement volem ajudar a agilitzar aquelles consultes que no necessiten presencialitat per part del pacient". 

Més info: MediQuo capta dos milions d'euros per a una nova 'app'

Sense fronteres sanitàries 

Actualment, l'aplicació nascuda en 2018 ja compta amb més de 600.000 descàrregues i ha atès un milió de consultes. MediQuo per ara només es troba disponible en castellà, per tant el gruix més gran de la seva clientela es concentra a l'Estat espanyol, seguit per Amèrica Llatina i els Estats Units. Tot i això, no descarten seguir creixent internacionalment. 

La startup té clar cap a on vol encarar el seu futur i és ampliant l'oferta. A finals d'aquest més, l'app incorporarà la possibilitat que més metges i els seus pacients regulars s'incorporin a l'ús del xat de forma regular. També es plantegen ampliar altres serveis relacionats amb la salut, és a dir, incorporar altres professionals com els farmacèutics a l'entorn de MediQuo.

Més informació
El coronavirus confina l'economia
L'empresa catalana que detecta el coronavirus en una hora
Avui et destaquem
El més llegit