No+Mosquitos o com sobreviure amb productes estacionals

La Covid-19 ha avançat la temporada d'aquesta ecommerce alacantina i ha fet augmentar les seues vendes

foto nomasmosquitos foto nomasmosquitos

L'any 2009 no queda massa lluny -sobretot per als qui tenen ja una edat-, el cert és que la ecommerce encara no estava massa desenvolupat. En eixe context, l'alacantí Miguel Ángel González es va llançar a la piscina i va crear la tenda online No+Mosquitos. Onze anys després és l'establiment especialitzat que té més referències (al voltant de 900) de productes per a ús personal, per a la llar, per a mascotes, per a viatges... i segueix en ple creixement de la mà de la marca pròpia de roba antimosquits Moskito Wear.

González va començar a compaginar la seua feina en un hotel amb la instal·lació de mosquiteres per guanyar un extra durant l'època d'estiu. Anava bé i la gent li preguntava per més productes contra insectes, per la qual cosa se li va encendre la llumeneta i va crear la tenda en línia. Va començar amb 3.000 euros de recursos propis i amb 50 referències, poques perquè va decidir tenir només un article per categoria (un repel·lent, una cortina mosquitera, un alleujador de picadures...) perquè no es feren la competència entre elles. Prompte es va adonar de l'error: "Així només podia tenir tràfic de 50 referències amb les seues paraules".

L'empresari explica que "per desgràcia per a nosaltres, no n'hi ha mosquits durant tot l'any"

La tenda, que està categoritzada com a farmàcia online de venda de productes antimosquits, va ampliar el catàleg fins als vora 900 productes anant als mateixos laboratoris farmacèutics i treballant "directament amb els fabricants de les marques més reconegudes", com Bio Out, Bloom, AfterBite o Autan. Miguel Ángel González va començar a soles i hui ja són quatre persones en l'equip, que es dediquen a l'atenció al client i gestió de comandes, xarxes socials i disseny. En 2019 van facturar 75.000 euros, una xifra modesta, però recorden que "és una ecommerce de nínxol i, damunt, de temporada". "Per desgràcia per a nosaltres, no n'hi ha mosquits durant tot l'any", observa el CEO. Tenen una oficina comercial física, a Sant Vicent del Raspeig (Alacant), on està el magatzem i els clients dels voltants poden anar a arreplegar les comandes, però matisa que "no és una tenda on es poden veure els productes".

Els algoritmes de Google, un dels maldecaps

González no dubta en assenyalar que el producte estrella de No+Mosquitos és el Relec Extra Fuerte perquè "fan molt de màrqueting en televisió"; també funcionen bé la fabricació de mosquiteres a mesura (treballen amb una fàbrica) que després s'autoinstal·la el client i la roba de marca pròpia (Mosquit Wear): "La gent prefereix portar una peça que et cobreix, com una samarreta, en lloc d'estar constantment ruixant-te de repel·lent, que si no és natural, l'ingredient principal és un insecticida". Quina és la millor solució per combatre els mosquits? "Quan ens preguntem sempre diem que no existeix un producte 100% eficaç. Per augmentar l'efectivitat, s'han d'usar diferents productes, com per exemple, un repel·lent per a la pell i dur una polsera antimosquits per incrementar l'eficàcia", explica.

El creixement de No+Mosquitos és modest però constant. González assenyala que un dels grans entrebancs que s'hi troben són els temuts algoritmes de Google: "És una muntanya russa. Hem hagut d'invertir en SEO i empreses de màrqueting perquè ens ajudaren a entendre què havia passat. Google a vegades t'estima molt, i altres no, i no entens per què". El gran repte d'una empresa centrada en un sector tan concret i estacional és sobreviure amb només uns mesos anuals de fina: "És com un comerç tradicional de gelat, es tracta de vendre tot el possible durant la temporada alta i reduir al mínim totes les despeses durant la temporada baixa".

González diu que "Google és una muntanya russa, a vegades t'estima molt, i altres no, i no entens per què"

Encara que, en aquest cas, hi ha un xicotet "truc": amant de l'emprenedoria, González es va protegir les esquenes amb un altre negoci, Bookmeetings, de lloguer de sales de reunions i que té una temporada alta inversa als mosquits... però aquesta és una altra història. González diu que tenen "grans competidors" com les mateixes grans cadenes de supermercats, però ells destaquen com a tenda especialitzada "amb una atenció personalitzada al client".

Si pensem en un món global, podem trobar mesos de calor, i per tant amb presència de mosquits, durant tot l'any. González explica que venen una part de la producció a Europa –tot i que el gran client és l'estat espanyol- i no es plantegen internacionalitzar-se per un motiu: "Els productes espanyols d'insecticides tenen una legislació molt específica, acompleixen la normativa espanyola i l'europea. Per vendre a Sud-amèrica hauríem de tenir els productes d'eixos països. Per tant, necessitaríem en l'àmbit logístic un magatzem allà, personal allà... Necessitaríem una inversió molt gran i, de moment, no volem arriscar".

Ha afectat la crisi de la Covid-19 a No+Mosquitos? Sí, però positivament. Si la temporada habitual de vendes es concentra entre abril i maig fins al setembre, enguany "s'ha avançat" al mes de març. "Podria ser perquè la gent estava en casa i li prestava més atenció a la llar, pensaven a posar mosquiteres, a arreglar les que tenien... o passaven temps a la terrassa i no podien estar pels mosquits. Nosaltres hem avançat la temporada i hem augmentat les vendes", sosté el CEO.

MoskitoWear.com: una marca pròpia complementària

Menció a part es mereix la tercera empresa d'aquest emprenedor: Moskito Wear. Es tracta d'una línia de roba de marca pròpia que va nàixer en 2015 i es va finançar amb micromecenatge. La idea va eixir del fet que González volia un producte propi i va valorar repel·lents, polseres... però ho veia aquestes opcions com a innovadores. Així que va començar a indagar en temes de nanotecnologia i aprofitar-la per a incorporar un biocida o un repel·lent dins dels teixits. Ja tenen samarretes, calcetins, mocadors i fins i tot estovalles per a la llar, que es confeccionen amb un partner i es fabriquen a Portugal. Es ven en la tenda de No+Mosquitos, però aquest projecte també té web pròpia (Moskitowear.com) perquè no volien tancar la possibilitat de vendre els seus productes en altres espais.
 

Producte de No+Mosquitos | Cedida
Producte de No+Mosquitos | Cedida 

No podem tancar la xerrada amb el CEO de No+Mosquitos sense comentar un dels grans temes d'actualitat de les últimes setmanes: el virus del Nil. Miguel Ángel González assegura que l'estan preguntant molts clients per aquest tema, sobretot d'Andalusia, però també d'altres regions com Madrid. "La gent es preocupa i prompte s'atabala, però normalment els mosquits no volen d'una zona a una altra, no són aus. El problema és que el virus està en les aus, i si les pica un mosquit, elles sí que són migratòries... i si és portadora i li pica un mosquit comú i després pica a una persona, sí que ho transmet", explica. I veu una causa clara: "Tot això ve del canvi climàtic i la globalització. Estan venint mosquits a zones on abans no existien o estan reapareixent, com és el cas del Zika en el seu moment o del mosquit tigre". És destacable que, com a part de la responsabilitat corporativa de No+Mosquitos, destinen el 0,7% dels seus beneficis a ONGs, associacions i empreses en diferents iniciatives solidàries, com per exemple, amb Àfrica Stop Malària.

Més informació
Irideon crea una trampa connectada per identificar mosquits
Una empresa fabrica una samarreta que repel·leix els mosquits
Avui et destaquem
El més llegit