"Si no t'agrada sortir a vendre, o deixar-te guiar, no et facis emprenedor"

Alex Rodríguez Bacardit és l'impulsor a Barcelona de Startup Grind, un esdeveniment mensual per emprenedors impulsat per Google a diverses ciutats del món

Fa prop d'un any i mig, Àlex Rodríguez Bacardit va decidir abandonar la seva feina fixa en una destacada consultoria tecnològica per muntar la seva pròpia empresa. Va ser un "salto sin red", bromeja aquest enginyer informàtic de 28 anys. Mentre muntava MarsBased, una consultoria de serveis informàtics, Bacardit va decidir fer un viatge a San Francisco per conèixer més de prop l'escena emprenedora de Silicon Valley i va acabar gastant-se els últims 200 dòlars que li quedaven en una entrada per participar en la conferència anual de Startup Grind, un esdeveniment per emprenedors impulsat per Google for Entrepreneurs a diverses ciutats del món. No va ser envà. L'experiència li va agradar tant, que en veure que ni a Barcelona ni a Madrid existia, va proposar als organitzadors obrir el chapter Startup Grind a la capital catalana. En qüestió d'un mes, Bacardit organitzava el primer esdeveniment a la nostra ciutat, que va tenir com a convidat a Marc Vicente, el CEO per Espanya de Rakuten, el Marketplace japonès que feia poc havia adquirit WuakiTv.

"El nostre objectiu és convidar a un emprenedor o un empresari a què expliqui la seva experiència, els seus èxits i els fracassos", explica Bacardit, que compagina la seva feina a MarsBased amb l'organització del chapter de forma totalment voluntària. El passat 24 d'abril, Startup Grind BCN va celebrar el seu primer aniversari, i la sessió va tenir com a convidat estrella Miguel Vicente, fundador de LetsBonus i de Wallapop, entre d'altres d'empreses, que va explicar amb sinceritat davant de 170 espectadors les dificultats que s'ha trobat a l'hora d'emprendre al sector Internet.

"No som un demo-day per start-ups , ni un mitjà de difusió; el que pretén un Startup Grind és provocar una sacsejada. Explicar que la vida de l'emprenedor és dura, que potser et deixarà la dona, o que els amics no et tornaran a trucar..", comenta Bacardit. I afegeix: "No tothom pot ser emprenedor. Si no t'agrada sortir a vendre, o no estàs disposat a deixar-te guiar, no et facis emprenedor!".

Emprenedors que surten de la zona de confort
L'Àlex mateix és qui s'encarrega de conduir les intervencions dels convidats i dinamitzar les sessions mensuals, que normalment se celebren a l'edifici Mobile World Capital, al centre de Barcelona. En total s'han celebrat fins ara catorze Startup Grinds, pels que han passat des d'emprenedors joves, com Karen Prats, la fundadora de PopPlaces, una mena d'Airbnb pel lloguer temporal de locals comercials, a Jordi Priu, un empresari del sector automòbil i business angel. "No han de ser exclusivament emprenedors tecnològics. Al final, volem portar gent que hagi sortit de la zona de confort", explica Bacardit.

La major part dels assistents són emprenedors locals o professionals i acadèmics vinculats a l'empresa, que vénen a escoltar l'empresari convidat i fer networking. A part, "tothom pot pujar a l'escenari a dir el que vulguin, aprofitant els minuts d'open-mike (micròfon obert), explica Bacardit. N'hi ha que pugen a presentar el seu projecte de negoci, altres a oferir els seus serveis com a programador o explicar que estan buscant un community manager.

Com sufragar despeses
"No sóc gaire de marcar-me estratègies, però hem aconseguit que la mitjana d'assistents oscil·li al voltant d'unes 80 persones", comenta Bacardit, satisfet amb el que ha aconseguit fins ara. L'assignatura pendent és trobar esponsors per organitzar l'esdeveniment. "Les empreses d'aquest país no acaben d'entendre que pot ser una oportunitat per comunicar les seves marques amb un públic molt concret. Normalment, si posen diners, exigeixen un retorn immediat, i aquesta no és la cultura de l'esponsorització", opina Bacardit.

Els assistents a les sessions han de pagar una entrada, però el que es recapta no és suficient per sufragar les despeses operatives. Google tampoc posa diners. "Només és un segell, el que facilita expandir-se i donar-se a conèixer", aclareix. Actualment hi ha Startup Grinds a més de 100 ciutats de tot el món. El de Barcelona és el tercer d'Europa en participació, per sota de Londres i Estocolm.

Una actitud institucional
Tot i vendre's com una de les meques de l'emprenedoria europea, Bacardit creu que Barcelona encara té diversos aspectes que han de millorar, com per exemple l'excés de traves burocràtiques, les elevades tarifes d'autònoms o les taxes que graven els canvis en un pacte de socis. "Inclús països com Itàlia, que sempre ha anat al darrer nostre, estan adaptant la legislació de forma més àgil i ràpid", opina Bacardit.

Per altra banda, l'emprenedor ressalta en positiu que a Barcelona s'hagin multiplicat les opcions d'acceleració i incubació d'start-ups, i que hi hagi hagut un canvi d'actitud per part de l'Administració pública. "Ha començat a entendre l'esperit emprenedor i tenen una actitud molt menys institucional", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit