Robinbrick, la startup que va néixer sobre una bicicleta

La plataforma ideada per Hernán Camps trasllada la mateixa capacitat d'anàlisi i experimentació de la botiga online a la física

Hernán Camps i Anna Guasch en un Elevator Pitch | Flickr
Hernán Camps i Anna Guasch en un Elevator Pitch | Flickr

Després de 16 anys vivint a Múnic treballant com a assistent del director d’una important companyia alemanya i dirigint una empresa d’interiorisme, Hernán Camps va decidir canviar de vida, tornar a Barcelona i endinsar-se en el món digital. Per a ell, era un daltabaix vital per al qual necessitava molt més temps que l’hora i dos quarts d’avió que separa les dues ciutats europees. Per això va comprar-se una bicicleta i –gairebé de forma catàrtica, encara que en el millor sentit de la paraula– va emprendre la ruta Múnic-Barcelona. Quan va arribar a la ciutat comtal, va posar-se a treballar amb el que al cap d’un temps seria Robinbrick.

Més info: L'antropocentisme és el futur del 'retail'

Es tracta d’una plataforma d’intel·ligència artificial per al sector del retail que trasllada la mateixa capacitat d’anàlisi i experimentació de la botiga online a la física. És una solució d’anàlisi avançat que identifica automàticament les estratègies i tàctiques més eficaces en el punt de venda. En altres paraules, Hernán Camps, fundador i CEO de la startup, explica que ell va adonar-se que les botigues físiques tenen un capital humà que s’ha de fer servir per millorar les estratègies i les vendes:

– Jo conec empresaris que tenen 1.000 treballadors i no tenen en compte la seva opinió.

Li pregunto si la seva aplicació es basa en la col·laboració amb els empleats.

– Entre altres coses sí. Tu imagina’t que tens mil empleats que interactuen amb 20 clients cada jornada. Tindràs, diàriament, 20.000 interaccions que analitzar per millorar l’estratègia del teu negoci.

Camps explica que en el món online és molt més fàcil analitzar les compres i l’activitat dels usuaris en la pàgina web, però que la majoria de les botigues físiques encara estan en l’edat mitjana. Com funciona la plataforma?

– El primer és identificar amb quines línies d’actuació es pot millorar el negoci i traçar hipòtesis. El que fem és proveir a les empreses d’una aplicació que absorbeix dades dels treballadors: han de respondre preguntes, assolir petits reptes, anar provant canvis als punts de venda, etc. Aquesta interacció amb els treballadors és la que permet reduir el nombre d'hipòtesis per tal de poder quedar-te amb la millor i instaurar-la.

Els empleats han de respondre preguntes, assolir petits reptes o anar provant canvis als punts de venda per tal de proveir d'informació útil a l'empresa i millorar les estratègies de venda

El CEO assegura que, a més, aquesta col·laboració tan estreta amb els treballadors fa que la plantilla se senti molt més compromesa amb l’empresa. Al cap i a la fi, explica Camps, formen part de la presa de decisions.

L’equip, com més internacional i femení millor

Els quatre fundadors de la startup són espanyols, però la resta de persones que hi treballen provenen de molts països diferents: Japó, Índia, Estats Units, Argentina... Camps explica que és molt important poder copsar les formes d’entendre el retail de com més parts del món millor. “Només així podrem fer que l’empresa sigui veritablement global”. I això que entre els quatre fundadors sumen gairebé 70 anys vivint fora de Catalunya i l’Estat espanyol!

Tots quatre s’han conegut de diferents formes. De fet, un cúmul de casualitats els ha portat a embarcar-se en el mateix projecte. Camps va començar la startup amb uns altres dos socis, però van marxar. Robinbrick estava incubada, però ja no tenia equip. No obstant això, ell va continuar creient-hi fins que l’Anna Guasch, una de les actuals responsables de negoci i que, aleshores, era professora de la incubadora, va decidir sumar-s’hi.

Camps va començar Robinbrick amb altres socis, però van marxar. Ell, però, va continuar creient-hi i, finalment, va reunir un equip amb el qual la startup està triomfant

Més tard, Camps va sentir a parlar del Víctor Martínez, un professor de l’Iese que, finalment, ha acabat dirigint la part de data science de la startup. Per últim, Victoria Beltrán, que era companya d’incubadora de Camps, va veure com el projecte al qual es dedicava no sortia endavant i va decidir deixar-se seduir ­–com diu Camps, després de vuit mesos d’intentar-ho un cop rere un altre– per Robinbrick. Avui dia és la CTO de la companyia. També parlant de l’equip, el CEO de l’empresa s’enorgulleix quan diu que més del 60% de la plantilla de Robinbrick són dones.

Poc s'imaginava l'Hernán Camps quan vivia a Alemanya que, a hores d'ara, es dedicaria a dirigir una empresa que uneix en una mateixa cosa el món digital i el del retail. Una startup que ha guanyat diversos premis del Best Retail Tech Startup i que ja negocia amb companyies que tenen centenars de botigues. Camps va necessitar agafar una bicicleta per canviar de vida i, compte, perquè no té pensat frenar.

Més Informació
RBEWC, el saló de la digitalització del 'retail'
Estem preparats per no deixar morir el ‘retail’?
El 'retail' al detall
Avui et destaquem
Comentaris