TRC, reciclar els molins eòlics

La startup idea un sistema per reciclar el material de què estan fetes les ales dels avions

El seient d'un avió, la tauleta reclinable o la porta del portamaletes podrien estar fetes, d'aquí poc temps, a partir de les ales d'un altre avió. O la maneta d'un cotxe podria estar feta a partir d'una pala d'un molí d'energia eòlica. Reciclar els materials reforçats de fibres de vidre i carboni de què està feta l'ala d'un avió o l'hèlix d'un aerogenerador no era possible. Fins ara. TRC (Thermal Recycling of Composites) és una empresa derivada (spin off) del CSIC dedicada al desenvolupament i explotació de tecnologies pel reciclat de materials compostos.

Actualment en el sector eòlic hi ha 1,8 milions de tones de material de rebuig pendent de ser gestionats en abocadors a Europa. Aquests composites són molt resistents i pesen poc, per tant el seu ús està creixent: es calcula que en els pròxims anys el seu consum pujarà un 10% i per tant els residus es dispararan un 40%. Però després de la seva vida útil, els residus no es podien reciclar.

Oriol Grau és CEO i co-fundador de TRC, una startup que ha desenvolupat R3FIBER, una tecnologia per reciclar aquests residus solucionant el problema i reportant benefici al sector dels composites i els sectors que els fan servir. A través d'un procés termoquímic els materials es transformen en fibres d'alta qualitat, en combustible i en energia. El material resultant té infinitat d'aplicacions en el sector automobilístic, construcció, nàutic, aeronàutic, industrial, eòlic, etc. Grau posa com a exemple de la Torre Agbar de Barcelona la cúpula de la qual incorpora "elements fets amb composites" o també el sector automobilístic "on la fibra de carboni és molt emprada per la seva lleugeresa".


TRC és la primera empresa no portuguesa a ser incubada per EDP Starter, l'acceleradora de l'empresa Energias de Portugal, un dels principals grups energètics a escala mundial i referent de les renovables. Aquesta companyia també subministra les pales a reciclar -que arriben a fer 72 metres de llarg i pesen 15 tones-, sobretot provinents de l'Estat espanyol. Alemanya i Anglaterra també són grans emissors d'aquest tipus de residu perquè han apostat pels molins de vent per produir energia. Pel que fa al sector aeronàutic, TRC ha rebut ales d'avions de la companyia Air Bus.

L'energia verda més verda
Tot i que l'empresa s'ha constituït aquest mes de gener, la idea de reciclar aquest tipus de materials és una feina que fa anys que es treballa. El CSIC va detectar el problema i Grau, juntament amb el seu equip, van investigar per desenvolupar la tecnologia que hi donava solució.

L'empresa es troba actualment en una planta pilot i ja treballen per construir una planta preindustrial. "Estem en una fase d'escalar el projecte, tenir una planta més gran i poder donar una cobertura més genèrica a totes les empreses i potencials clients", explica Grau. A TRC hi treballen de moment els set membres fundadors i estimen que la companyia superarà la facturació de 4 milions d'euros en cinc anys.

TRC ha estat proclamada guanyadora del programa CleanTech Camp Barcelona 2016 organitzat per KIC InnoEnergy, Barcelona Activa i la Caixa Capital Risc. La startup s'ha reivindicat com el projecte amb major potencial de creixement en l'àmbit de les energies netes i les ciutats sostenibles. "Guanyar aquest guardó ens dóna prestigi i visibilitat, a més de 15.000 euros de premi i un estudi de propietat industrial", explica l'emprenedor.

La companyia apunta ara, després d'haver-se centrat en el sector eòlic i aeronàutic, cap a altres sectors com el nàutic i l'automoció "tant per rebre com per proporcionar fibres i resoldre el problema de la gestió dels residus emergents en aquests sectors", afirma Grau. Així mateix, en un futur la companyia es planteja vendre llicències i cercar finançament per fer escalar l'empresa.
Avui et destaquem
El més llegit