
En 25 anys, les empreses catalanes han avançat molt en el seu procés de digitalització. Segons el darrer estudi de DESI, Catalunya és el cinquè territori més digitalitzat d’Europa. En concret, ocupa la cinquena posició pel que fa al nivell de competències digitals bàsiques. Només la superen, de més a menys, Finlàndia, els Països Baixos, Irlanda i Dinamarca. Aquest progrés ha estat possible gràcies a l’impuls de l’administració pública, però també al paper d’empreses privades com i3e, una companyia que fa un quart de segle que ofereix serveis digitals tant a grans corporacions, públiques i privades, com a pimes catalanes.
En aquests anys ha sabut adaptar-se a les noves tendències del mercat i preveu una facturació rècord de 35,6 milions d’euros el 2025. Compta amb 175 empleats i més de 300 clients, entre els quals destaquen Telefónica, Grifols, Toyota o diferents administracions públiques amb qui ha col·laborat en els seus processos de digitalització. Amb infraestructures pròpies i una clara especialització en ciberseguretat i intel·ligència artificial, ha triplicat els ingressos en cinc anys i enforteix la seva presència en l’àmbit estatal des de l’Hospitalet de Llobregat.

D’una empresa de recursos humans a oferir serveis 360
Segons ha explicat Francisco García Parra, CEO fundador de i3e, després d’una llarga trajectòria dirigint empreses de cerca de personal per a diferents sectors responent al seu tarannà de posar els ous en diferents cistelles, al tombant de segle va considerar el servei tecnològic com “interessant” i va decidir fundar una empresa que primer es dedicaria, principalment, a l’outsourcing tecnològic per a evolucionar cap als projectes i serveis integrals vuit anys després. “El 2008 va haver-hi un canvi d’estratègia dins el sector tecnològic i vam començar a gestionar projectes. I (i3e) va passar de ser una empresa subministradora de recursos humans a oferir serveis 360”, segons García Parra.
Segons ha recordat, en aquell moment, era “interessant” fundar una empresa tecnològica perquè podia oferir a la resta d’empreses del grup tota la capacitat tecnològica que es necessita perquè la resta d’empreses poguessin créixer.
La ciberseguretat, un dels seus forts
Des del 2010, i3e es posiciona com una empresa destacada en l’àmbit dels serveis IT 360 graus a l’Estat espanyol, i ja el 2015 fa un pas endavant en el mercat dels serveis tecnològics vinculats a la infraestructura. L’empresa desenvolupa els seus propis serveis logístics, aposta fermament per la ciberseguretat i destina recursos a la recerca i el desenvolupament. “Ara estem molt focalitzats en tres àrees: una és la seguretat; una altra, l’outsourcing, amb els projectes que estem desenvolupant; i la tercera, els serveis gestionats”, ha explicat Sergio García Estradera, gerent de i3e.
Segons García Estradera, l’objectiu és apropar aquests serveis al món de la pime, on actualment hi ha més "oportunitats" però també més "necessitats". Sobretot en l’àmbit de la ciberseguretat, ja que, segons ha assegurat “són les que es troben menys protegides”.
Per exemple, segons ha explicat, l’empresa s’encarrega de la gestió informàtica dels centres educatius a Catalunya, un projecte que desenvolupen per a una gran consultora i que aquesta experiència s’està aprofitant per créixer també en el segment de la petita i mitjana empresa: “Tot aquest know-how l’intentem traslladar al món de la pime per diversificar i posar diferents ous en diferents cistelles, seguint la filosofia fundacional del fundador de l’empresa”.
De 90.000 atacs mensuals a zero
En aquest àmbit, el gerent ha destacat que un dels assoliments més rellevants ha estat aconseguir reduir a zero, en només una setmana, els 90.000 atacs mensuals que rebia un ens nacional de telecomunicacions pel qual treballen.
També ha valorat la tasca feta per a Toyota en el desplegament de tota la infraestructura de seguretat als seus concessionaris. El resultat va ser tan satisfactori que, des del Japó, van qualificar la feina d’“excel·lent”, ha assegurat García.
Però més enllà de reduir els atacs i protegir la seguretat de l’empresa amb una infraestructura robusta, en l’àmbit de la seguretat un dels principals esforços està, per a García Estradera en, la conscienciació dels usuaris. "El problema de la ciberseguretat és l’usuari. Cal fer molta pedagogia perquè aquest no cliqui on no hauria de clicar ni accepti allò que no hauria d’acceptar”, ha comentat el gerent.
Punt d’inflexió el 2020
La pandèmia de la covid-19 va suposar un punt d’inflexió, tant per al mercat com per a i3e, segons ha recordat el gerent de l’empresa. “L’extensió del teletreball va fer evident que moltes empreses no tenien cap arquitectura preparada per garantir la seguretat en aquest nou entorn laboral”, ha explicat. Això va fer que el risc de patir problemes de ciberseguretat augmentés de manera exponencial.
“Per a nosaltres va ser un any molt complicat, perquè vam haver de créixer molt ràpidament per donar resposta a tot el que ens venia, i ho vam fer des de casa. Crec que el Francisco i jo vam envellir vint anys”, ha afegit entre somriures. Tot i la duresa del moment, ha reconegut que va ser un punt de partida per a "un canvi profund dins l’empresa", que es va traduir en més formació en seguretat i una reorientació estratègica.
“La situació era absolutament imprevisible”, ha coincidit Francisco García. En aquell context, i3e va tenir un paper clau: van distribuir més de 70.000 ordinadors a diferents administracions públiques. “Es van esgotar els portàtils”, ha recordat Parra. Tot aquest desplegament es va gestionar des de la nau logística, el taller i les oficines que l’empresa té a Mataró, on es van preparar i enviar els equips a tot el territori.
La IA, la darrera evolució de l’empresa
En els darrers dos anys, la intel·ligència artificial ha dominat el mercat tecnològic, i l’empresa s’ha marcat un doble objectiu: oferir a les grans corporacions petites especificacions a les quals sovint no poden arribar amb els seus propis projectes, i ajudar les pimes a entendre que la IA no substitueix el talent humà, sinó que el potencia, millora la productivitat i optimitza el temps.
Ara, el repte també és fer pedagogia sobre el bon ús d’aquestes eines i promoure’n una aplicació responsable i sostenible —“una consulta a ChatGPT és com beure’s una ampolla d’aigua de cop”, ha advertit el gerent—, tot adaptant les solucions a les necessitats reals dels clients.

El futur demana adaptar-se als canvis
El gerent d’i3e, Sergio García Estradera, té clar que cal continuar evolucionant en les tres àrees que dominen: outsourcing IT, serveis gestionats i ciberseguretat. I ha destacat la importància de mantenir els grans comptes, ja que aconseguir estar homologats per treballar-hi és un procés complex.
L’objectiu per a l’empresa també és que les pimes deixin de veure la informàtica com una “despesa” i la percebin com una “inversió” que els permeti centrar-se en el seu negoci, amb eines que els ajudin realment a créixer.
El full de ruta per als pròxims sis o vuit anys és clar. Com diu el CEO, Francisco Parra, “aquesta és una gran inversió, una aposta estratègica dins de les empreses que tinc” i “per a mi és un orgull l’evolució que té i3e i dono suport a seguir la línia que el mercat ens marqui”. “i3e evolucionarà cap on ens porti el mercat, i qui no ho entengui així, s’haurà de retirar. Si ens hem sabut adaptar durant 25 anys, seguirem evolucionant,” ha sentenciat Parra.
i3e, originàriament Ingeniería de Infraestructuras Informáticas Especializadas, ha aconseguit triplicar els ingressos en els darrers cinc anys i, alhora, deixar una empremta solidària a l’ecosistema català. Organitza un torneig solidari anual que ja ha recaptat més de 110.000 euros per a La Marató de TV3 i col·labora amb orfenats i hospitals com Sant Joan de Déu. L’empresa té la seu central a l’Hospitalet de Llobregat i oficines comercials a Barcelona i Madrid.