"4 de cada 10 emprenedors a Catalunya són dones"

Empresàries, emprenedores i autònomes s'han citat aquest cap de setmana a Vilanova i la Geltrú per assistir al primer Congrés de Dones d'Empresa on s'han donat a conèixer les últimes tendències en el món empresarial

La diversitat de gènere a les petites empreses cada vegada és més visible, però el percentatge no és el mateix a les grans empreses, on encara en el seus consells directius, la presència de les dones és mínima. Per tal de donar més visibilitat a aquestes professionals, el col·lectiu Dones d'Empresa, nascut l'any 2008 i vinculat a l'Associació d'Empresaris de l'Alt i Baix Penedès i el Garraf (ADEPG), ha organitzat el primer Congrés de Dones d'Empresa, on totes les ponents són expertes en el seu àmbit professional.

Transformar les estratègies
En el decurs de les dues jornades, que ha tingut lloc a la sala de conferències de l'Edifici Neàpolis, s'han tractat temes com ara les novetats en matèria fiscal, laboral i jurídica; la importància del factor humà a les organitzacions més eficients i les noves estratègies del màrqueting empresarial.

Durant un dels debats, Montserrat Palet, experta en estratègia i competitivitat empresarial i fundadora d'Emplus, ha volgut destacar el que actualment es coneix internacionalment com l'entorn VUCA (acrònim en angles), que significa Volatilitat, Incertesa, Complexitat i Ambigüitat, i que fa referència a l'actual situació de canvi. Palet ha definit aquest entorn mitjançant quatre elements bàsics per aconseguir superar els nous reptes empresarials: "la disposició dels recursos com són el talent i les tecnologies, ser flexibles, col·laborar entre tots i innovar constantment".

Conjuntament amb Palet, Judith Badia, professora de Màrqueting Estratègic a la Universitat Pompeu Fabra; Juanita Acebedo, directora executiva d'Advantage Service i Coach aplicada al màrqueting; i Laia Marsal, directora de Màrqueting dels Cinemes Full HD i CEO de Dinàmic Comunicació; han coincidit en un concepte indispensable per triomfar en l'estratègia de màrqueting a les empreses: la "diferenciació".

Badia ha volgut explicar-ho mitjançant les noves necessitats del client: "actualment el client no vol comprar res més que no siguin beneficis", assegura, i per tant "no només t'has de diferenciar pel preu, sinó per una diferenciació emocional". Per la seva part, Acebedo, ha comentat que "és important saber qui ets, i en què et diferencies tu de les altres persones, i a partir d'aquí actuar".

Per últim i en la mateixa direcció que Palet, Laia Marsal, mitjançant la seva experiència personal, ha volgut destacar la importància de les noves tecnologies en l'àrea del màrqueting: "s'ha de tenir molta flexibilitat i anar en la mateixa direcció dels clients. Com agència t'has d'anar redefinint a la mateixa velocitat que ells".

Una tendència que s'ha d'anar canviant
Pilar Conesa, CEO d'Anteveri i directora del Congrés Smart City Expo World Congress, ha parlat sobre la dona, les empreses i el seu efecte en l'economia. Segons Conesa, quan parlem d'emprenedoria "un 69% de les dones envers el 61% dels homes aconsegueixen tenir més èxit en el món empresarial". Però pel que fa al percentatge d'emprenedors segons el gènere, Conesa s'ha volgut referir i comparar amb els Estats Units: "Allà, de cada 10 homes emprenedors hi ha 7 dones que també ho són, mentre que aquí a Catalunya trobem que del total de 10 homes emprenedors, només hi ha 4 dones". No obstant això, per a la professional no són unes dades negatives, i insisteix en què s'ha d'aconseguir un nombre més alt en un futur.

La directora del Congrés Smart City Expo World Congress ha assegurat que actualment les dones tenen un gran poder d'influència a les companyies més petites, suposant quasi el 80% de les decisions finals en matèria de compres. Tanmateix, s'ha comprovat en un estudi que "quan hi ha dones treballant en el disseny d'un producte, aquells productes poden tenir més èxit que altres".

Malgrat això, la principal diferència de gènere es troba a les grans empreses: "tenim un gran problema, perquè, així com hi ha una alta participació de dones en el món de l'emprenedoria i també en els nivells intermedis de les grans empreses, a mesura que es va pujant de categoria això va minvant". Segons la professional, això suposa pèrdues dins de la mateixa companyia, ja que s'ha demostrat que moltes de les variables de les empreses milloren i tenen més bons resultats si hi ha diversitat de gènere en els seus consells administratius. Un fet que es pot solucionar amb el que es coneix com organitzacions en xarxa, on la col·laboració és l'element fonamental.

Testimonis d'èxit empresarial
La jornada de divendres ha tancat amb una taula d'experiències on Sol Picó, ballarina i coreògrafa; Immaculada Amat, codirectora general d'Amat Immobiliaris; Andrea Carandell, CEO de Novatilu i Eva Rosell, Global Product Manager d'Activitats a Atrapalo.com han compartit amb el públic els seus diferents camins professionals.

Sol Picó ha assegurat que el seu camí no havia estat gens fàcil: "Em vaig presentar a l'Institut del Teatre i no em van voler agafar perquè estava 'grassa'". Una demostració professional que cal lluitar pel que cadascú vol aconseguir. Picó ha recordat que "amb 500.000 pessetes vaig muntar la meva companyia".

Per la seva banda, Immaculada Amat ha repassat la trajectòria de l'empresa familiar, que va començar quan "la nostra mare es va quedar viuda amb 25 anys, amb dues filles i al capdavant d'una empresa, en un món d'homes". Amat compta avui en dia amb 70 treballadors. "Tota la vida hem crescut a poc a poc, ens agrada la feina ben feta i mirar a llarg termini", ha matisat.

Andrea Carandell, filla i néta d'empresaris, ha transformat la saviesa empresarial de la seva família en Novatilu, una nova firma d'enllumenat urbà que "aspira a facturar 10 milions d'euros el 2016". Carandell ha recordat que "als estius treballava a l'empresa, voltava per tots els departaments! En acabar la universitat, vaig entrar a Deloitte. Va ser una mica com fer la mili".

Eva Rosell ha explicat algunes de les claus de l'èxit d'Atrapalo, el portal d'ofertes d'oci amb seu a Barcelona, que ingressa 315 milions d'euros gràcies a la seva consolidació a Llatinoamèrica. "A Atrapalo hi ha 30 persones que de 8h a 9h del matí es dediquen a veure què fan les altres plataformes", ha explicat.

L'acte de cloenda de dissabte ha comptat amb la participació de la presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell, acompanyada de l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, i el president de l'Associació d'Empresaris del Penedès i el Garraf, Jordi Solé Tuyà.
Avui et destaquem
El més llegit