5GMED és el projecte europeu que ha posat a prova un sistema amb tecnologia 5G que elimina les interrupcions d'internet transfrontereres. La iniciativa s'ha provat amb èxit en la conducció d'un vehicle dirigit per control remot creuant la frontera francesa i en un tren d'alta velocitat al túnel del Pertús. En tots dos casos, el sistema evita que amb el canvi d'operadora la connexió s'aturi temporalment.
El projecte es va començar a gestar fa quatre anys i el coordina CellnexTelecom, amb una vintena més de socis entre els quals hi ha la Mobile World Capital Barcelona, Autopistas, SNCF o Comsa. El sistema encara no està en fase de comercialització, però la previsió és que es vagi implementant progressivament a totes les fronteres europees.
5GMED ha costat uns 16 milions d'euros (12 milions de finançament públic) i compta amb 21 socis de set països
Poder veure una sèrie ininterrompudament mentre es fa el trajecte en AVE de Girona a París o mantenir una trucada important mentre se circula entre els dos països. És el que promet 5GMED, que ha costat uns 16 milions d'euros -12 milions de finançament públic- i compta amb 21 socis de set països, després de superar amb èxit les proves realitzades, que permetran mantenir la connectivitat quan es creua la frontera amb França sense perdre ni la connexió ni informació pel camí i evitar les interrupcions.
Quatre anys de treball
El projecte es va començar a gestar fa quatre anys i aquest dijous s'ha presentat en un acte a Peralada on, a més, s'ha fet una demostració en directe de la tecnologia amb la conducció remota d'un vehicle creuant des de la Jonquera fins a la banda francesa, just al punt on la cobertura canvia. "Tots sabem que quan es traspassa una frontera el mòbil es talla i després ens arriba un missatge de l'altre operador per reconnectar-nos", explica el director de desenvolupament de negoci i innovació del Cellnex Telecom, OscarPallarols. "Aquesta transició, però, és impensable si s'està, per exemple, conduït un cotxe a 120 km/h", afegeix.
Els impulsors del projecte també han comprovat el sistema en trens d'alta velocitat creuant el túnel del Pertús a 300 km/h. "Els usuaris gaudeixen d'una connectivitat perfecta, millor que a casa seva, però asseguts en un vagó dins un túnel a gran velocitat", explica Pallarols. Però no només això. El sistema també permet altres aplicacions lligades al mateix transport ferroviari. "Es faciliten diferents paràmetres com la ubicació, la velocitat, qualsevol mena d'avaria o sensorització", detalla. Tot amb l'objectiu de gestionar de la forma més efectiva possible aquest transport.