Joan Alemany tenia una pastisseria a Malgrat de Mar quan li va arribar un encàrrec per fer gelats per uns visitants. Era el 1945 i el Joan va acceptar l'encàrrec i els va oferir el seu propi gelat. Va ser l'origen de Gelats Alemany, que vuitanta anys després i amb un primer viatge a Itàlia per conèixer la tècnica, s'ha mantingut com un referent de la gelateria artesana i ha estat reconegut en dues ocasions com el millor gelat del món.
Tot i que la marca s'ha quedat sempre en un segon pla per la seva aposta per la producció per la restauració i l'hostaleria, Alemany produeix 600.000 quilos l'any, factura 4,5 milions d'euros i abasteix molts dels hotels de Mataró fins a Tossa. "El meu besavi sempre deia que hi havia dues maneres de créixer: fer-te gran o fer-ho millor. I nosaltres sempre hem volgut fer-ho millor, ens agrada la feina que fem", explica Víctor Comas, actual gerent de l'empresa.
Els primers gelats
Eren finals dels anys 40 i el turisme començava a néixer a la costa de Malgrat de Mar. El Joan Alemany tenia una pastisseria i, de rebot, va conèixer el món dels gelats. Després d'una primera incursió a aquest món fred, tenia clar que havia d'aprendre dels millors: "Va anar a Itàlia a aprendre com feien els gelats i com era l'ofici". 80 anys després, Alemany encara manté l'essència dels gelaters artesans italians.
Des de bon començament, el projecte s'enfoca especialment als hotels que s'anaven aixecant per tota la costa de l'entorn de Malgrat. "El turisme es consolida i va agafant força", explica Comas, que descobreix que fins al mateix 2023 també havien mantingut l'activitat pastisseria, especialment forta per Setmana Santa amb les mones de Pasqua. "Sempre ens hem dirigit al professional", destaca el gerent. Tot i això, la pandèmia els va fer virar aquesta aposta.
Comas: "Intentem no perdre l'essència. Aquesta màgia és el que ens fa gaudir"
Durant dècades, Alemany manté l'activitat gelatera enfocada a hotels i restaurants. Sempre amb la fabricació a Malgrat i "mantenint les receptes i els processos dels inicis" malgrat la lògica millora tecnològica. Amb dues línies diferenciades, la més gurmet, pensada per gelateries i per alguns establiments, encara s'espatula a mà quan surt de la màquina. "Intentem no perdre l'essència. Aquesta màgia és el que ens fa gaudir", emfatitza Comas.
Tot i que sembla fàcil, mantenir-se com una empresa familiar i apostant per la qualitat no ha estat fàcil. La globalització i la creació de grans marques va anar sumant competència a Alemany, que ha aconseguit sobreviure. "La clau?: Tot ve del llegat que ens hem trobat de tenir una empresa consolidada, estructurada i financerament saludable", destaca Comas, que afegeix: "Mai hem perdut de vista l'origen: queda molt tòpic, però és una realitat. O tens passió o fas les coses de qualsevol manera".
El millor gelat del món
Històricament, Alemany ha ofert una línia més industrial i més econòmica i una altra més prèmium, tot i que amb el pas dels anys han anat ampliant productes i marques. Però mai renunciant a la qualitat: "Pel gelat industrial podrien haver-hi mil opcions, però utilitzem suc de llimona, cobertures de xocolata... oferim un gelat econòmic però amb una qualitat diferenciada". Amb els gurmets, cuiden fins a l'últim detall del gelat, dels ingredients, sabors i textures.
Tot el coneixement i l'amor pel producte els va portar a guanyar el campionat del món de gelats el 2010 i el 2012 a Rímini, Itàlia, bressol d'aquest art. Però el caràcter humil i basat en el treball que caracteritza Alemany va fer que no fes gaire soroll. Així ho explica Víctor Boadas, cunyat de Víctor Comas i actual director comercial de l'empresa: "El 2018 vaig entrar a Alemany i em va cridar molt l'atenció que tenien un premi internacional, ningú m'ho havia explicat": "Em van dir que era un orgull per la família i que volien fer les coses bé per ells. Però també podia ser un reclam pel consumidor", reconeix.
Renovar-se o morir
El 2020 la pandèmia va canviar el panorama per complet. Els hotels i restaurants, principals clients d'Alemany, van tancar. I l'empresa va haver de buscar una alternativa per no morir. I decideixen anar a buscar el consumidor final, amb alguna gelateria pròpia i entrant a supermercats. "Històricament, Alemany era una marca una mica invisible, érem un obrador", explica Comas.
"Amb la pandèmia estàvem parats, era renovar-nos o morir", emfatitza. I així és com Alemany va dissenyar un envàs cúbic de cartó, que era molt innovador, i van anar al gran consum: "Teníem la història, el producte, la marca i un nou envàs. Ho havíem de provar". El primer a confiar-hi va ser Caprabo, i després en van venir d'altres.
La ferotge competència
Però no és un espai senzill. Els supermercats tenen espai limitat de congeladors i les grans marques ho ocupen gairebé tot i estan molt ben posicionats. "Ens va costar fer forat", explica Comas. Una de les estratègies va ser adquirir Gelats del Territori, una marca que ara controlen i amb la qual esperen aconseguir més sortida amb l'objectiu final d'aconseguir una producció equilibrada entre el canal horeca, gelateries i gran consum. I a través de Gelats del Territori han elaborat alguns dels productes més especials, com gelat de xuixo de Girona, Cocaolat, de Torró Vicens o de ratafia.
A més, consideren que el consumidor valora cada cop més la proximitat i l'artesania: "De la pandèmia cap aquí el vent ha bufat a favor. I ja no queden gaires gelateres des de 1945, amb essència pròpia". A més, amb una clara aposta per la sostenibilitat, amb reducció del plàstic, economia circular i treballant amb proveïdors locals.
Comas: "Els grans són cada vegada més grans i quedem menys de petits"
Així és com s'ha mantingut Gelats Alemany elaborant gelats des de 1945: "Nosaltres no ens hem d'inventar cap escenari, és la nostra història. Un pastisser de Malgrat de Mar i fent la mateixa recepta que fa 80 anys va aprendre a Itàlia. I això són valors que han guanyat pes". Tot plegat en un món on els "grans són cada vegada més grans i queden menys petits". I són precisament aquests petits com Alemany els que donen sentit a l'amor a l'ofici, al producte i al territori.