Amat, el triomf de les noies de Sant Just

Durant 65 anys, les germanes Amat han demostrat que una empresa formada exclusivament per dones també pot funcionar en un sector tan tocat com l'immobiliari

"La nostra mare es va quedar viuda amb 25 anys, amb dues filles i al capdavant d'una empresa, en un món d'homes", recorda Imma Amat, codirectora general d'Amat Immobiliaris. Era l'any 1952, feia quatre anys que en Joan Amat havia obert un despatx d'administració de finques a Sant Just Desvern; un despatx que, amb els anys, s'ha convertit en una de les empreses més estables del sector immobiliari de l'àrea de Barcelona, amb 65 treballadors i el talent femení com a bandera.

Les vivències de les dues germanes que amb 14 anys ja es van incorporar a l'empresa han marcat la filosofia i els valors de la companyia. Durant 60 anys, a Amat Immobiliaris només hi van treballar dones. "No és casualitat", confessa l'Imma, que recorda com la seva mare "va haver de demostrar cada tres minuts que era igual de professional que els altres. Hi havia molts clients que venien a buscar el senyor Amat i quan els hi dèiem que no existia s'enfadaven".

Feminisme en un món d'homes
Una empresa on només hi ha dones té repercussions en la relació laboral. A Amat Immobiliaris ja fa anys que promouen la conciliació de la vida familiar i laboral. "A nosaltres els valors ens el va passar la nostra mare i ens vam proposar demostrar que una empresa exclusivament de dones podia funcionar perfectament", argumenten.

Flexibles, capaces de gestionar moltes coses alhora, responsables i amb una mirada al llarg termini. Així defineixen les germanes Amat les persones de l'empresa i, en conseqüència, la gestió del dia a dia. Una trajectòria que l'any passat es va veure recompensada amb el premi International Women's Entrepreneurial Challenge, uns guardons que lliura la Conferència IWEC a dones empresàries en reconeixement al seu èxit professional.

"Tota la vida hem crescut a poc a poc, som l'antítesi del aquí te pillo aquí te mato, preferim generar fidelitat i clients per tota la vida", explica l'Imma. Amb aquesta premissa es van proposar "ser presents" sempre que els més de 15.000 clients que tenen, necessitessin alguna cosa vinculada amb el sector. "No sempre s'ha de buscar el retorn immediat; cada carta, cada felicitació de Nadal té un retorn i un efecte expansiu".

Superar una crisi
El 2008, les vendes d'Amat van caure un 80%. "Hauríem d'haver acomiadat a tots els comercials però no ho vam fer", recorda l'Imma. Feia dos anys que les germanes Amat ja tenien clar que tard o d'hora arribaria una crisi al sector de la construcció, "la disminució de grues a les ciutats era força evident", i el 2006 van reorganitzar internament la companyia.

"Teníem reserves dels anys anteriors i no teníem deutes, vam mantenir tota la plantilla i fins i tot la partida de màrqueting, mentre ideàvem noves línies de negoci". El resultat? Dues oficines noves a Barcelona obertes durant la crisi. "Segurament ser fidels i constants en uns valors ha fet que en les èpoques molt bones no ens hàgem fet rics; però que en les èpoques dolentes hem sobreviscut i crescut".

L'atenció al client
Són la primera empresa del sector amb la certificació ISO i amb una facturació de prop de quatre milions d'euros el 2013. El seu model de negoci s'estructura en tres àrees; la dels recurrents, la dels beneficis i la d'experimentació on han iniciat una línia d'assessoria jurídica, urbanística i fiscal. "Hem sigut molt innovadores però de vegades avançar-nos al mercat també ens ha portat maldecaps", comenten.

Actualment gestionen més de 16.500 clients fixos, corresponents a l'àrea patrimonial del negoci. "En èpoques bones tothom ens deia que era perdre el temps, perquè és veritat que el marge que genera en relació a la feina que dóna és molt poc, però per nosaltres és molt important tenir un coixí sòlid."

Canvi de cicle en el sector
En un país que tradicionalment ha apostat per la compra, el lloguer comença a ser una sortida. "A Europa el 50% de l'habitatge és de lloguer, per contra, a l'Estat espanyol no arriba al 17%, és una qüestió cultural", comenta Joana Amat, que afirma que "s'han acabat les negociacions a la baixa, ja portem vuit mesos sense necessitat d'establir nous preus, és a dir, els preus del lloguer s'han anat assentant i acabarà sent un gran mercat de futur".

Segons l'Imma estem en un canvi de cicle: Els fons internacionals han entrat en el món comercial immobiliari i han comprat les plataformes que va crear la banca per gestionar els seus immobles. "Quin paper ens queda a nosaltres?", es pregunta. Assegura que el sector encara no ha passat prou temps per saber què volen els que vénen de fora. "Ara estem treballant en paral·lel amb entitats bancàries, amb el mercat de segona mà i amb els pocs promotors privats que queden; la qüestió està a reinventar-se, innovar i cuidar l'atenció al client", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit