Antonio Escudero, l'outlet' de la frontera francesa

És la cara visible del Grupo Escudero, que ha fet de la Jonquera l'Andorra catalana

Entre les desenes de grans superfícies que poblen la Jonquera, s'hi repeteix un nom: Escudero, un grup empresarial familiar amb una cara visible, Antonio Escudero (Salobre, Albacete, 1954). La companyia la gestionen germans, fills i nebots però, sota l'aparença d'empresa de casa, factura 100 milions l'any. Aquest dijous la companyia inaugura Gran Jonquera Outlet & Shopping, el primer gran centre comercial de les comarques gironines especialitzat en productes outlet. Són setanta espais comercials i 12.000 metres quadrats.


Escudero va arribar del centre d'Espanya a La Jonquera ara fa 40 anys, i des d'un primer moment va involucrar-se en la vida social de la ciutat, primer en un grup de teatre i més tard en organitzacions sindicals i polítiques, arribant a ser regidor del PSC a la ciutat entre l'any 1983 i el 2001. A aquesta vessant civil s'hi va afegir l'empresarial, amb la creació del Grupo Escudero ara fa 29 anys.

La Jonquera com a estratègia
L'empresa defuig de centrar-se en un sol sector. Tal i com explica el propi Escudero, la companyia familiar es val de la situació geogràfica privilegiada de la Jonquera per configurar un catàleg de negocis tan variats com restaurants, bodegues, supermercats, buffets lliures i empreses de comunicació. Fins i tot, controlen un setmanari de la zona.

El coneixement de la zona li ha valgut al Grupo Escudero per passar de tenir una petita botiga de poble a facturar 100 milions d'euros a l'any. El propi Escudero assegura que la clau va ser aprofitar un moment de dubte entre l'empresariat local. "Vam creure en La Jonquera en un moment en que les empreses del poble van espantar-se per la desaparició de les duanes".

Marca França
L'obertura del Gran Jonquera Outlet segueix la mateixa dinàmica que la resta de negocis del Grupo Escudero: ubicat a Catalunya, però dirigit al públic francès. "A només cinc quilòmetres se'ns obre un mercat de vuit milions d'habitants que estan a mitja hora", explica Escudero. Vuit milions de francesos del sud que estaven servits de comerços d'alimentació, tabac, licors i benzineres, però que demandaven un gran centre comercial que vengués outlet.

És per aquest factor que Escudero no dubta en qualificar el grup com a "marca França". De fet, la major part de mitjans de comunicació que han cobert la inauguració són francesos. I, el més important, es calcula que el 85% dels compradors que hauran trepitjat per primer cop l'outlet hauran creuat la frontera. Pels francesos, el que faci falta: "Domino mínimament la llengua, però hauré de fer el discurs inaugural en francès per a que m'entenguin", bromeja l'empresari empordanès.

Avui et destaquem
El més llegit