Artero, d'esquilar cavalls a Manresa a cuidar els gossos de mig món

En pocs anys, Artero ha passat de ser una botiga d'esmolat d'eines de barberia a ser una empresa internacional i revolucionària en el món de la perruqueria canina

Àlex i Edu Artero, quarta generació de l'empresa | Cedida Àlex i Edu Artero, quarta generació de l'empresa | Cedida

Va ser el 1909 quan Pascual Artero va obrir un petit establiment a Manresa per vendre utensilis per esquilar cavalls i ovelles. Durant dècades i havent-se traslladat a Barcelona, es va mantenir com una botiga on venien eines i afilaven navalles o ganivets d'afaitar persones i animals, a més de disposar d'altres productes com sabons.

A partir dels 60 i 70 es van convertir en un dels pioners al país en l'incipient sector de la perruqueria canina, tot i que durant anys va ser molt residual. Fins que va esclatar i, amb ell, ho va fer Artero. En pocs anys es va convertir en una multinacional dedicat a la cura del cabell caní i humà fins a arribar a l'actualitat, amb una facturació de vint milions d'euros i presència a més de 90 països, havent revolucionat aquest àmbit. Fins i tot la família reial espanyola ha fet servir els sabons d'Artero pels seus gossos.

La postguerra i l'intercanvi per menjar

"Els orígens van ser l'esquilat de cavalls i d'ovelles. En aquella època, les diligències anaven en cavall i s'havien d'esquilar per la suor o calor", explica Àlex Artero, quarta generació del negoci. El 1918 ja van fer el pas a Barcelona, on hi havia molta més demanda i venien sobretot a barbers de la zona, que també els portaven les navalles per esmolar.

"Hi havia molta més demanda que oferta", explica l'Àlex Artero, assenyalant que el negoci anava creixent a poc a poc, tot i que mantenint-se com una botiga de barri. I recorda les històries de la postguerra, on la seva família intercanviava esmolats de navalles i ganivets per menjar: "Va ser una època molt complicada".

Els ocellaires de les Rambles

60 anys després del seu naixement, Artero, que ja comptava amb una altra botiga pròpia al carrer del Call de Barcelona, continuava centrant-se en utensilis i productes de perruqueria. Amb el món animal en el seu ADN, a partir dels anys 60 van iniciar-se també en la perruqueria canina. "Els ocellaires de les Rambles ja tenien algun client que tenia gos i els hi demanaven per com esquilar-los", explica l'Àlex.

Així, van començar a atendre peticions també de persones que esquilaven gossos. Tot i això, durant molts anys va ser un negoci molt tímid: "Era molt incipient i poc habitual, fins que dècades després van obrir les primeres perruqueries canines". I Artero ja hi estava especialitzat.

Àlex Artero: "En pocs anys vam passar de ser una botiga a una empresa amb cent treballadors"

Va ser a partir dels 90 quan la perruqueria canina va començar a guanyar popularitat i cada vegada més gent reclamava aquest servei, coincidint amb l'entrada dels gossos a les cases. I Artero havien estat els pioners del sector a l'estat espanyol: "Les noves perruqueries canines necessitaven totes les eines i màquines i no hi havia pràcticament oferta i nosaltres vam ser dels primers a Espanya". A mesura que creixia el sector, l'empresa també s'expandia.

I així és com Artero es va disparar: "En pocs anys vam passar de ser una botiga a una empresa amb cent treballadors, delegacions a França, Anglaterra i Estats Units i presència a 90 països". Ja en aquells anys van aprofundir en el món de la cosmètica canina, apostant per la qualitat i productes molt ben cuidats a nivell d'imatge.

D'Estats Units a Japó

"Va ser clau fer els nostres propis productes", destaca Artero, assegurant que crear els seus productes els va obrir les portes de l'exportació. I a través de fires internacionals es van donar a conèixer i obrint mercats fins al dia d'avui, amb presència des d'Estats Units fins a Singapur passat per Japó, Xina o Qatar.

A banda de ser pioners en productes per perruqueria canina, Artero van ser molt innovadors també en la forma de presentar-los. Amb tot el que havien après de les barberies per a persones, van aplicar la imatge als paquets i presentacions de la cosmètica per a gossos. D'aquesta manera, han posat en valor aquesta feina, reconeixent el treball dels professionals amb productes de molta qualitat i molt ben presentats.

Àlex Artero: "Fem sentir als perruquers com a estrelles de Hollywood"

"La perruqueria canina tenia una imatge més austera, senzilla, sense glamur", resumeix Àlex Artero, que destaca que han estat "diferents" a l'hora d'apostar per l'elegància: "En aquell moment va ser molt trencador i pioner". "Fem sentir als perruquers com a estrelles de Hollywood", resumeix.

Un valor que els ha valgut ser reconeguts durant tres anys consecutius com la millor marca del sector als Estats Units. I incidint en aquesta idea, han estat pioners també en crear concursos de perruqueria canina i escoles de formació, per on han passat milers de professionals. També connectant amb persones influents dins del sector i les xarxes socials, que s'han convertit en ambaixadors de la marca.

Dels gossos als cavalls

D'aquesta manera, el negoci de perruqueria canina ja representa el 80% de les vendes d'Artero, mentre que el 15% està relacionat amb les perruqueries per a persones. L'altra 5% és una nova línia de negoci que van engegar el 2022, tornant als orígens, i enfocada al món del cavall. La revolució que van portar a les perruqueries canines ara ho volen exportar als equins.

Amb aquesta nova línia tenen clar que l'objectiu són els països on els cavalls tenen una llarga tradició, com a països àrabs, Anglaterra, França, Mèxic, Bèlgica o el sud d'Espanya. Tot plegat elaborat des de la seva seu centra a Vilassar de Dalt, on gestionen la producció i la logística: "Ara cal posar ordre, hem crescut molt en els últims anys. Hem desenvolupat un sector nou, molts nous productes, hem obert delegacions... Ara hem d'intentar optimitzar recursos, ser més eficients, millorar en qualitat".

Avui et destaquem
El més llegit