Bassols, els llençols catalans amb més de 230 anys d'història

Bassols, fundada a Vic el 1790, és una de les empreses tèxtils encara obertes més antigues de tot Europa

Els llençols blancs, emblema de Bassols | Cedida Els llençols blancs, emblema de Bassols | Cedida

Bassols és una de les marques tèxtil més mítiques del món i són molts els catalans que han dormit sobre els seus llençols blancs. Fundada el 1790 a Vic, la qualitat dels seus productes l'ha convertit en una referència del sector i els seus llençols blancs es troben en cases d'arreu i hotels de gran luxe. És una de les empreses tèxtils més antigues d'Europa que encara continua oberta. La clau: la qualitat i l'aposta per la producció de proximitat a Catalunya.

"Comença sent una més de les moltes petites empreses tèxtils que hi havia a Catalunya, que era l'epicentre europeu del tèxtil, un hub molt potent", explica Jose Bassols, director de Comunicació de la companyia. Va ser un altre Jose Bassols qui el 1790 va obrir una petita fàbrica amb telers manuals de fusta per elaborar teixits de lli a Vic.

233 anys després, hotels de luxe aposten pels llençols Bassols i la majoria de restaurants amb estrella Michelin també trien les seves estovalles.

Jose Bassols: "El que ens ha mantingut és que sempre hem estat molt fidels"

En els seus inicis, Bassols venia sobretot pel comerç local. I el llençol blanc com a producte estrella. "El que ens ha mantingut és que sempre hem estat molt fidels. Tenim un producte estrella, el llençol blanc, i sempre hi hem apostat. Ens reconeixen per un producte de molta qualitat i que dura molts anys", resumeix el director de Comunicació per explicar la seva supervivència al llarg dels segles.

De fet, la gran majoria de les empreses tèxtils han tancat en les últimes dècades. "El tèxtil no ha sigut la indústria més fàcil del món, especialment l'últim segle. Moltes empreses han arribat a morir. Nosaltres hem pogut sobreviure i navegar totes les tempestes de l'època moderna", conta Jose Bassols.

Fet a Catalunya

Un dels trets característics de Bassols és que sempre ha apostat per la producció local i buscant la màxima qualitat. Als anys 2000, el sector va viure una de les seves últimes grans crisis, amb la globalització i l'arribada al mercat de productors asiàtics amb uns preus molt més baixos. Moltes fàbriques catalanes que havien sobreviscut, van haver de tancar. El tèxtil, que havia tingut un gran resplendor, s'apagava.

Jose Bassols: "La raó per la qual continuem vius és perquè fem un producte de molta qualitat que és molt difícil de replicar"

Però Bassols va sobreviure mantenint els seus valors de qualitat i proximitat. Tot i reconèixer dubtes: "Hem tingut la temptació d'anar a la Xina, i fins i tot hem fet proves. Però mai hem aconseguit tenir la qualitat i agilitat que esperàvem. La raó per la qual continuem vius és perquè fem un producte de molta qualitat que és molt difícil de replicar".

A més, Bassols explica que hi ha altres qüestions socials, com la cura del medi ambient o les condicions dels treballadors, que no es poden controlar si fabriques a països molt més barats com pot ser a l'Àsia.

230 anys de màxima qualitat

Aquesta feina de 230 anys de producció local i de qualitat ha convertit Bassols en una marca reconeguda a les cases catalanes, on tenen el seu principal mercat. "A Catalunya som una marca que passa de generació en generació. Molt sovint la gent coneix la marca perquè els hi expliquen els pares o avis, tenim una herència que molt poques marques tenen", emfatitza el responsable de Comunicació.

Jose Bassols: "Hi ha molta innovació darrere d'una samarreta"

Des dels seus inicis, Bassols ha apostat per la innovació i la tecnologia. Un centenar d'anys després del seu naixement, ja disposaven de quatre fàbriques a Catalunya i les màquines de vapor ja eren presents a les seves plantes. "La indústria tèxtil és molt puntera i molt innovadora. Hi ha molta innovació darrere d'una samarreta i sempre hem intentat estar al capdavant".

El 1890 van inaugurar la primera fàbrica mecanitzada de vapor i, el 1909, tanquen les quatre fàbriques que tenien per obrir-ne una de molt més gran i avançada tecnològicament. La seva aposta i qualitat els havia convertit en referents en el mercat espanyol, especialment amb el lli i amb productes com els mocadors. El 1921, ja comencen a col·laborar amb hotels de luxe per confeccionar els llençols.

Marriot i Ritz

Actualment, el negoci amb hotels i restaurants representa més del 30% de la facturació de Bassols, especialment centrat en el mercat de luxe. La resta prové de les vendes en més de 600 botigues físiques i a través del seu web. "En hotels de cinc estrelles de luxe tenim una quota de mercat del 50% a Espanya. Si vas a un hotel de luxe, molt probablement tinguis Bassols al llit", destaca.

Una de les raons és que hi ha poca competència en aquest àmbit: "Per la llar hi ha moltes marques de luxe, però en hotels no, per la dificultat de fer un bon producte que resisteixi el procés de la bugaderia industrial, és molt difícil. Ho fan pocs". Així, Bassols es troba en cadenes com Marriot, Ritz Carlton i Fairmont.

I les seves estovalles també estan en les taules de més del 30% dels restaurants amb Estrella Michelin de tot l'Estat. Emirats Àrabas, Japó, Singapur, Xina, Brasil, Àfrica, Itàlia o Alemanya són alguns dels països on té presència Bassols.

De Burberry a Inditex

Una de les característiques que ha permès sobreviure a Bassols és que sempre s'han encarregat de tot el procés de producció, des de l'elaboració dels teixits fins a la confecció. De fet, en molts moments de la seva història han venut teixits seus a altres marques de moda. Inditex i Burberry són dos exemples: "El meu pare, passejant pel carrer, a vegades em deia: 'Mira, aquesta camisa porta el nostre teixit'". Encara avui fabriquen teixits per altres marques, però el seu negoci principal són els productes propis i, especialment, els llençols.

Jose Bassols: "Tenim un producte de molta més qualitat que la competència i es reflecteix en el preu"

L'aparició de competidors com Ikea o Zara Home ha revolucionat el mercat de la llar en els últims anys. Moltes empreses s'han quedat pel camí i, altres van intentar imitar l'aposta d'aquestes grans multinacionals amb una baixada de preus. Bassols es va mantenir fidel al valor de qualitat i proximitat.

Així ho resumeix Jose Bassols: "Tenim un producte de molta més qualitat que la competència i es reflecteix en el preu, que és més elevat. L'accés per gent que acaba d'independitzar-se és més difícil i potser van a Ikea o Zara Home. Però quan passen els 30, van a marques que respirin més la qualitat de vida que volen i van a buscar el que han vist a casa, que és Bassols, una marca que els acompanya tota la vida".

Jose Bassols: "És impossible que ens igualin"

De fet, veu difícil que empreses com Zara Home, per molt bé que treballin, els igualin: "Zara Home és un competidor fort, fa coses molt ben fetes, amb un disseny molt punter, amb una gran posada en escena. Però no arriba a la nostra qualitat, tot i que estèticament ho poden fer molt bé. Ells fan tirades de milers de metres de teixit, nosaltres ho fem un a un, acabem les peces a mà, és impossible que ens igualin".

Avui et destaquem
El més llegit