Begudes Puig, els refrescos mallorquins que van sobreviure a la Coca-Cola

L’empresa familiar, que factura uns 870.000 euros anuals, reobre la seva fàbrica i impulsa una xarxa d’envasos retornables

Tres productes de Begudes Puig, refresc de pinya, llimonada i tònica | Cedida Tres productes de Begudes Puig, refresc de pinya, llimonada i tònica | Cedida

“De les 56 empreses de refrescos que hi havia a Mallorca, en queden dues”. Les Begudes Puig són unes supervivents: han superat el principal entrebanc amb què es van trobar les companyies del sector als anys 50, l’arribada de la Coca-Cola, però també la crisi. Ara, resorgeixen amb la reobertura d'una fàbrica pròpia, després d'haver derivat la producció a una altra planta durant 15 anys. L'adjunt a la gerència, Julià Puig, és la quarta generació de la família i vol convertir la firma de begudes no alcohòliques en un referent de sostenibilitat. Amb una plantilla d'unes 10 persones, la seva facturació ascendeix a 870.000 euros. 

El producte més representatiu de Begudes Puig és el refresc de pinya, molt popular a Mallorca però pràcticament desconegut fora de l'illa. D'aspecte podria ser una Coca-Cola, però de gust és completament diferent. La recepta és secreta i l'origen, desconegut, però la versió amb més adeptes és que deriva d'una beguda típica de Cuba, que els sifoners mallorquins van fer seva. Però també tenen gasosa, tònica, taronjada i llimonada.

No pot faltar el sifó, la base primigènia del negoci. De fet, l'any 1927 el besavi de Julià Puig va començar a "vendre sifons al seu garatge de Llucmajor", un producte que poc a poc va anar diversificant fins que dos anys després va introduir el refresc de pinya. El creixement va fer-los obrir una fàbrica, que l'any 2005 van decidir vendre. Actualment, produeixen a Petra a l'espera d'obrir una nova planta, situada a Alaró, en algun moment dels primers mesos del 2020. Serà l'única fàbrica de producció de refrescos que queda a Mallorca, juntament amb la de Petra, després que la mateixa Coca-Cola i Pepsi decidiren tancar les seves instal·lacions per centralitzar la producció a altres indrets.      

Els inicis de Begudes Puig va ser com a 'sifoners', una activitat que es va anar diversificant amb els anys | Cedida

Els inicis de Begudes Puig va ser com a 'sifoners', una activitat que es va anar diversificant amb els anys | Cedida

La distribució no ho és tot

L'aterratge de Coca-Cola a l'illa va suposar que la majoria de petites empreses de soda repartides per territori mallorquí correguessin a reinventar-se i adaptar-se a la nova situació. Pensaven que no podien fer front al gegant que venia dels Estats Units i pensaren que la millor estratègia era unir-s'hi. Va ser d'aquesta manera com la majoria d'artesans del sector es convertiren en distribuïdors de grans marques. Begudes Puig no va quedar al marge del negoci, com explica l'actual adjunt a la gerència, sinó que també distribueixen: "Estrella Damm, Bezoya...Coca-Cola no, però!". 

L'aterratge de Coca-Cola a l'illa va suposar que la majoria de petites empreses de soda es convertissin en distribuïdors de les grans marques

Els vins i els lactis també estan disponibles de mans de Puig, que tenen acords amb Font des Teix i Font Major, a més del Cacaolat mallorquí, el Laccao, entre d'altres. La nova fàbrica els permetrà tornar a prendre el control de l'embotellament dels seus refrescos, però també d'aigua mineral. La inauguració de les instal·lacions vindrà acompanyada d'una petita ampliació de plantilla: "Incorporarem un mecànic i entre dos i tres empleats de l'empresa Nartha Serveis, que treballen sobretot amb persones amb discapacitat". 

La crisi els va afectar, però haver venut la fàbrica poc abans els va ajudar a mantenir-se amb bona salut. Ara, Puig explica que les vendes han baixat durant l'estiu, habitualment l'època més bona: "Els darrers anys hem incrementat la facturació, amb uns 870.000 euros el 2018, però també hem hagut d'augmentar despeses per intentar vendre més".           

"Els darrers anys hem incrementat la facturació, amb uns 870.000 euros el 2018, però també hem hagut d'augmentar despeses per intentar vendre més" 

El futur és amb envàs retornable

El relleu generacional està assegurat, però fa uns anys no estava tan clar. Va ser l'emergència climàtica que va empènyer Julià Puig a tornar a Mallorca després d'uns anys fora i agafar les regnes de l'empresa familiar. "Jo feia d'instructor de busseig -vaig estar a Tailàndia i les Maldives-, però quan vaig veure la quantitat de plàstic que hi ha al mar vaig pensar que podíem fer-ne alguna cosa des de Begudes Puig". La tornada a l'illa va servir per descobrir Clean Wave, una associació mallorquina que treballa per aconseguir que l'aigua potable sigui accessible a totes les Illes Balears i reduir els residus de plàstic a través de la venda de botelles d'acer inoxidable. La seva idea complementava perfectament amb la d'aquesta iniciativa. 

La botiga d'envasos retornables impulsada per Begudes Puig | Cedida

La botiga d'envasos retornables impulsada per Begudes Puig | Cedida

Així, ha impulsat la primera botiga d'envasos retornables de l'arxipèlag. S'hi pot comprar aigua, cerveses, refrescos i vins amb envàs de vidre i, si el consumidor els retorna a l'establiment, rebrà l'import de l'envàs i només haurà pagat la beguda. L'objectiu és arribar a crear tota una xarxa de comerços adherits a la botiga d'envasos retornables. "Nosaltres sempre hem mantingut els envasos de vidre, que eren els que s'utilitzaven antigament; actualment només el 30% del que venem és plàstic", segons Julià Puig.  

Assolir els zero residus de plàstic no és fàcil, però Puig creu que s'ha de fer poc a poc i començant pels productes i artesans de la terra. Són els que estan més conscienciats, els que veuen els efectes del canvi climàtic a Mallorca de primera mà. 

Més informació
Altoplast, la conquesta de l’automoció amb l’embalatge reciclable
Nani Marquina, les catifes de l'oasi del disseny
Granja Armengol, pagesos i artesans de la llet mil·lenària
Avui et destaquem
El més llegit