Bon Preu negocia la compra de Caprabo

Les dues cadenes tenen un grup de negociació per a la gran operació

Joan Font és el president de Bon Preu | Cedida Joan Font és el president de Bon Preu | Cedida

Aquesta és una història a porta tancada i entre passadissos de supermercat. Eroski vol vendre Caprabo com més aviat millor i Grup Bon Preu fa temps que mou fitxa per comprar-lo. Encara més. Segons ha pogut saber VIA Empresa, les dues grans cadenes de supermercat tenen un grup de negociació -en petit comitè- que no arriba a la desena de persones i que està encapçalat pel mateix Joan Font

L'objectiu del comitè és abordar tots els detalls de l'operació que sembla que "va per bon camí". Tant és així que Bon Preu ja ha passat "el primer tall" de candidats i es troba frec a frec amb un altre gran competidor: Carrefour. La multinacional francesa també ha manifestat el seu interès, però la catalana presidida per Font segueix endavant amb les negociacions amb Caprabo. 

Fonts de VIA Empresa alerten, però, que sobre la taula de negociació hi ha plats que es cuinen a foc lent com el model de franquícies i botigues de Caprabo amb una xarxa de 320 supermercats i amb Catalunya com a principal mercat estratègic. El model Bon Preu i Esclat aposta per tenir els supermercats en propietat i s'entén que l'operació li permetria "cobrir molt més territori català". 

La llista de la compra 

Les travesses estan obertes, però les millor posicionades són ara mateix Bon Preu i també Carrefour després que l'interès de Lidl s'hagi refredat. Font ha reivindicat en més d'una ocasió que aspira a tenir entre un 20% i un 22% de la quota de mercat i que preveu facturar enguany més de 1.600 milions d'euros. Tota una declaració d'intencions, tenint en compte que la facturació de 2018 va ser 1.347 milions d'euros i ja va suposar un creixement del 12,4% respecte l'any anterior.

Eroski segueix així el seu particular procés de desinversions i treballa en plena pandèmia amb ofertes per la seva cadena catalana de supermercats. Aquest és l'encàrrec, tal com va explicar Expansión, que se li ha fet a la consultora Price Waterhouse Coopers (PwC) amb la dificultat afegida del deute de Caprabo valorat en aproximadament 350 milions d'euros. 

Cal recordar també que la història més recent de Bon Preu està marcada per un conflicte entre germans- Joan i Josep Font- que es va saldar per 300 milions d'euros. Pacte andorrà o ruleta russa? Es preguntava Jordi Tarragona, conseller d'empreses familiars i col·laborador d'aquest diari. 

Més info: Pacte andorrà o ruleta russa a Bon Preu?

A principis d'aquest 2020 i poc abans de l'esclat de la pandèmia, Joan Font assegurava el següent en una entrevista publicada a La Vanguardia des de les Masies de Voltregà (Osona): "Caprabo? Eroski ha de prendre una decisió, però hi ha poques empreses capaces de gestionar Caprabo, amb botigues grans i petites, franquícies i formats diferents; tenim interès, en funció del preu, és clar, i la nostra idea és arribar als 3.000 milions en vendes sense operacions corporatives".

L'interès ha anat in crescendo i la negociació està a l'ordre del dia. Més enllà de Bon Preu, a la cursa per comprar Caprabo també sonen o han sonat altres grans cadenes com Consum o Condis. De fet, Carrefour ja ho va intentar -sense èxit- el 2007 quan finalment es va acabar imposant l'oferta d'Eroski. 

El passat de Caprabo amb La Caixa 

La història de Caprabo es remunta al 1959 quan les famílies Carbó, Prat i Botet van decidir obrir el seu primer supermercat al carrer Sant Antoni Maria Claret de Barcelona. Era la primera llavor d'un trident familiar de cognoms de l'alimentació: Ca-Pra-Bo. La família Prat va deixar l'empresa el 1962 i va donar així entrada a la familia Elías.

No va ser fins al 2003 quan La Caixa va decidir convertir-se en propietari de Caprabo amb un 20% de les accions a canvi de 200 milions d'euros. Grupo Eroski que és l'actual propietari va entrar a la cadena catalana de supermercats el 2007 comprant un 75% de les accions per valor de 1.300 milions d'euros. L'entitat financera encapçalada per Isidre Fainé es va quedar llavors amb el 9% i la família Botet amb el 16% restant. La crisi econòmica estava a punt d'esclatar. 

Finalment, La Caixa va vendre les seves accions de Caprabo el 2011 i Eroski es va quedar així amb el 84% de la propietat de la cadena. L'objectiu del Grupo Eroski ha estat sempre que Caprabo es convertís en una societat cooperativa. Però, 13 anys després de l'entrada del grup basc s'han tancat més botigues de les que s'han obert i els comptes es troben encara en números vermells. 

En temps de covid-19, Eroski vol vendre i Bon Preu vol comprar. 

Més informació
Bon Preu paga més de 13 MEUR als 8.500 treballadors pels objectius complerts
Caprabo contracta 780 treballadors a Catalunya durant l'estiu
Avui et destaquem
El més llegit