Borges, experts a menjar-se el món

La multinacional catalana vol llançar a Borsa la filial encarregada de la fruita seca per aconseguir el capital suficient per augmentar la producció pròpia d'ametlles

Quan l'any 1896 la família Pont Creus va engegar un petit negoci de compravenda d'olives i ametlles a Tàrrega, de ben segur que no somniava que 110 anys més tard s'hauria convertit en multinacional i una de les companyies de referència en el sector agroalimentari català. Aquell petit negoci és avui un grup amb més de 1.000 treballadors, que factura 675 milions d'euros i comercialitza productes a més d'un centenar de països. "Som una empresa molt autèntica, que comercialitza productes relacionats amb la salut però que també aporten satisfacció", assegura a VIA Empresa David Prats, CEO de la companyia. El consum de fruits secs creix a escala mundial "perquè és bo i saludable", apunta; i Borges hi vol seguir contribuint potenciant aquesta àrea de l'empresa.

Borges International Group compta amb tres branques principals: Borges Agricultural & Industrial Edible Oils, dedicada al sector de l'oli; Borges Branded Food, que és la que comercialitza productes alimentaris; i Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN), la divisió encarregada de la producció de fruita seca.

Precisament BAIN pretenia llançar a partir del passat 1 d'abril més d'un milió d'accions al mercat continu. L'objectiu de captar 30 milions d'euros per un dels projectes més ambiciosos que ha afrontat la companyia, el de gaudir d'un gruix important de producció pròpia d'ametlles, de moment haurà d'esperar. Fins a finals d'any tindrà temps per reprendre l'operació, ja sigui en els mateixos termes o modificant el preu de sortida de les accions.

BAIN vol plantar al sud d'Espanya i Portugal unes 2.500 hectàrees que li permetin produir el 20% de les ametlles que requereix. Actualment, la producció pròpia d'aquesta fruita seca no representa ni l'1%, i bàsicament l'adquireixen als Estats Units (un 70% a Califòrnia) o Austràlia. El CEO de Borges i BAIN, David Prats, explica en una trobada amb periodistes a la planta de la companyia a Reus que esperen d'aquesta manera assolir una producció de 5.000 tones d'ametlles, en un projecte a llarg termini que hauria d'estar a ple rendiment en 11 anys. "És un projecte que necessita recorregut, no és cap projecte financer per especuladors que busquin rendiment a curt termini", precisa.

Un moviment que vol permetre a la companyia "controlar millor la cadena de valor" d'un mercat fonamental per Borges. No en va, durant el 2015 va vendre més de 16.000 tones d'ametlles, el 6,9% del seu consum a la UE. Aquesta filial de Borges, però, ven bàsicament la fruita seca a altres productors. Un 70% de les seves vendes són B2B a productors de gelat o pastisseria, per exemple, amb capacitat de fer "un vestit a mida segons les demandes de cada client", explica David Prats passejant per una de les plantes de producció de Reus.

Una història internacional
Si hi ha un tret característic del grup Borges és la seva capacitat de ser present arreu del món des de fa més de 50 anys. "Això va ser una gran virtut de la família Pont, que va portar els seus fills a educar-se a l'estranger", indica a VIA Empresa David Prats. "Ser als Estats Units els va donar parlar anglès, però també una obertura de ment per visualitzar que hi ha molt més que el mercat local", afegeix. D'aquesta manera, "per ells va ser una cosa natural sortir fora del mercat nacional. En aquella època no era comú, i va ser un avantatge competitiu".

Ja a l'any 1957, i amb la tercera generació de la família Pont incorporant-se a l'activitat de l'empresa, van començar l'exportació a granel d'ametlles, avellanes i oli d'oliva. No seria fins al 1964, però, que naixeria la marca Borges en si mateixa, coincidint amb la construcció a Tàrrega de la fàbrica d'olis envasats. Només tres anys més tard la marca Borges comença a vendre tot tipus de fruita seca elaborada i envasada per la mateixa companyia; així com a importar fruits secs produïts a l'estranger.



Tal com recorda l'actual CEO de la companyia, en un moment on les tasques executives ja no són en mans de la família propietària, la internacionalització del grup "va començar de forma incipient i ha anat creixent. Va passar a formar part de l'ADN de l'empresa, i no només per vendre, sinó també per comprar". Borges va ser de les primeres empreses importadores de nous de Califòrnia, així com d'altres productes com les prunes i les ametlles. El 1985 creen Borges of California Inc., amb l'obtenció de 360 hectàrees a la Vall de Sacramento.

La consolidació als Estats Units marcaria el camí per ampliar la presència mundial, ja sigui a través de filials o d'adquisicions. El 1994 creen Melbourne Borges Australia Pty., per tal de comercialitzar els seus productes a les antípodes; i un any més tard amplien la presència nord-americana amb la compra de Giurlani USA Inc.

"Tothom entén avui la necessitat d'internacionalitzar, i Borges ja fa dècades que ho fa", insisteix David Prats. Només la branca de BAIN ja és a 56 països, una xifra que no té cap significat especial pel directiu de Borges. "No és un tema de quantitat, sinó de qualitat. Ser en un país ha de tenir un sentit estratègic i de negoci". Un encaix rendible que busca dia a dia "l'equip de recerca que tenim viatjant constantment, i que és el que detecta les oportunitats que van naixent", conclou Prats.
Avui et destaquem
El més llegit