• Empresa
  • CAF i Cellnex aconsegueixen validar el sistema de control ferroviari OPTIO en una xarxa 5G

CAF i Cellnex aconsegueixen validar el sistema de control ferroviari OPTIO en una xarxa 5G

La fita suposa una de les primeres demostracions de l'operativitat eficaç d'aquesta tecnologia en una infraestructura 5G privada

La seu de Cellnex, a Barcelona | EP
La seu de Cellnex, a Barcelona | EP
Redacció VIA Empresa
Barcelona
13 de Novembre de 2025 - 05:08

La divisió de senyalització de CAF i Cellnex han assolit una fita tecnològica en validar amb èxit el seu sistema Communications-Based Train Control (CBTC), OPTIO, sobre una xarxa privada 5G desplegada i gestionada per l'operador d'infraestructures de telecomunicacions. Aquesta validació, realitzada tant en laboratori com en proves reals de camp, és de les primeres a escala mundial capaç de demostrar que una solució CBTC opera eficaçment sobre una infraestructura 5G privada.

 

OPTIO és el sistema CBTC d'última generació de CAF, que és modular, flexible, escalable i està preparat per als reptes actuals i futurs. Permet major seguretat, puntualitat, capacitat i eficiència. A més, redueix el consum energètic i ofereix flexibilitat operativa total, tant en línies noves com en modernitzacions de línies existents. La seva compatibilitat amb múltiples tecnologies sense fils (Wifi, LTE i també 5G) el posiciona a l'avantguarda del mercat. El projecte ha estat possible gràcies al cofinançament europeu a través del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), en el marc del programa UNICO Sectorial 2023.

La integració d'OPTIO amb 5G suposa un canvi de paradigma, ja que significa transmissió ultraràpida, baixa latència, convergència d'aplicacions crítiques i comunicacions cibersegures, tot sota el control de l'operador ferroviari. Davant de xarxes Wifi o LTE, el 5G ofereix un entorn exclusiu, fiable i segur, que facilita a les administracions simplificar i integrar infraestructures i aconseguir estalvis operacionals sense precedents.

 

“La validació d’OPTIO sobre una xarxa 5G privada confirma la versatilitat tecnològica del sistema, cosa que ens posiciona a l’avantguarda de la transformació digital del sector ferroviari”, segons assenyala Jon Alzate, director general de la divisió de senyalització de CAF. Per la seva banda, Alfonso Alvarez, CEO de Cellnex Espanya, destaca que “l’objectiu fonamental del projecte ha estat impulsar l'R+D per integrar connectivitat 5G d’ultrabaixa latència i alta capacitat en sistemes ferroviaris crítics, inclosos túnels, cosa que millora la seguretat, eficiència i fiabilitat de les operacions i preparant la infraestructura per als reptes de la mobilitat intel·ligent futura”.