Canaletas dóna de beure al món

La marca de fonts d'aigua refrigerada exporta des del Prat de Llobregat a més de 50 països

Als passadissos de la Universitat de Kuwait, en més de 200 escoles franceses i en edificis de Suïssa, Àustria, Letònia, Marroc, Mèxic, Panamà, Angola o Nova Zelanda. Allà hi trobareu fonts d'aigua Canaletas fetes a Catalunya. Fundada l'any 1965, aquesta empresa familiar exporta des del Prat de Llobregat fonts d'aigua refrigerada i dóna de beure a més de 50 països arreu del món.

D'un petit taller a referent a l'exterior
Josep Maria Morera Surroca
, que era electricista i es dedicava també a la reparació de motors "va veure que la seva activitat no tenia gaire sortida", explica el seu fill i actual director general de Canaletas, Jordi Morera. El fundador de l'empresa volia fabricar ell mateix el producte "i va optar per les fonts d'aigua, que en aquell moment n'hi havia molt poques". El 1964 Josep Maria Morera va ser capaç de dissenyar el primer refrigerador d'aigua industrial. Un any més tard, el 1965, Morera va registrar la marca Canaletas per donar cabuda als seus dissenys. En un taller al carrer Sant Antoni Maria Claret davant de la Clínica l'Aliança va començar l'aventura. En aquell petit local es van començar a fabricar les primeres fonts. "Per l'equip de fred comptava amb l'ajuda de Pecomark, una distribuïdora de fred a Catalunya, que li feia els tubs de fred, fins que ho va poder fer ell mateix", explica el fill del fundador. En aquella època la producció era de 15 fonts a l'any.



Amb la millora de la producció va venir el creixement i l'empresa es va mudar al Prat de Llobregat l'any 2001. "Vam fer moltes ampliacions d'aquell talleret i vam arribar a ocupar un edifici sencer de cinc plantes, però l'any 2000 ja no hi cabíem", explica Morera. "Fabricar en cinc plantes era inviable, i el magatzem era fora, per això vam mudar-nos a una nau industrial". La nova planta, una antiga fàbrica de capses de cartró, era "una mica més gran del que volíem però ara ja ens ha quedat petita un altre cop", que a més compta amb una bona ubicació i comunicació.

L'any 1983 va venir la primera experiència internacional amb una venda important en una fira a Algèria, recorda Morera, però creu que aquest va ser un fet anecdòtic. Amb la crisi de principi dels 90 l'empresa es va veure obligada a expandir-se i va començar a exportar a França com a mercat més pròxim. Amb l'aparició d'Internet la cosa va canviar. Canaletas va obrir el seu lloc web, "el segon de tot el món de fabricant de fonts d'aigua", recorda l'empresari. I d'aquí va arribar la primera comanda gran a escala internacional: "Vam enviar 100 fonts a Rússia". A poc a poc l'empresa es va anar obrint al mercat exterior i ja s'ha consolidat com un reconegut fabricant mundial, present en més de 50 països, amb més de 800 distribuïdors.



El desenvolupament de nous productes i l'entrada en nous mercats ha permès a Canaletas superar la crisi en uns anys que han estat durs per al sector. "Ens hem esforçat –explica Morera- per mantenir el creixement de la facturació recolzant-nos en l'exportació, sense oblidar el mercat nacional, en el qual l'any passat ja s'advertia una certa millora", un mercat que per a Canaletas representa un 70% del negoci; mentre que les vendes a l'exterior aporten el 30% de la facturació, tot i que representen el 40% de la producció.

El negoci de Canaletas se sustenta en tres potes, detalla l'empresari, d'una banda la venda de fonts al mercat interior, el servei tècnic pels clients de l'Estat i de l'altra el negoci de l'exportació, basat sobretot a buscar distribuïdors. Durant el darrer exercici la companyia va incrementar les seves exportacions en un 22%, cosa que ha contribuït a tancar l'exercici amb un creixement en vendes proper al 14% i tancar l'any amb una facturació de tres milions d'euros. Així mateix, l'empresa dóna feina a 30 persones de manera directa entre la planta del Prat i l'oficina comercial i de servei tècnic de Madrid.

Canaletas ha patit, de manera indirecta, la crisi causada pel cas d'intoxicacions per aigua embotellada de l'empresa Edén. Algunes empreses "han accelerat el procés de canvi de les fonts d'ampolla per fonts de xarxa", diu Morera, que celebra que la crisi es controlés de manera ràpida i efectiva.

La personalització és el camí
La presència internacional ha permès a l'empresa recollir un gran coneixement del sector en diferents àrees, podent adaptar els seus productes als diferents hàbits de consum i requeriments de cada mercat. La companyia, que sempre ha considerat primordial l'R D, ofereix un ventall de productes molt ampli, amb més de 40 models, amb els quals cobreix les necessitats d'usos, prestacions i pressupostos dels seus clients. "La capacitat d'adaptar-nos a les necessitats del client, la creativitat del nostre laboratori d'R D i l'experiència adquirida durant més de 50 anys al mercat ens ha permès mantenir-nos i seguir creixent", assenyala Morera, que també és el president de l'associació d'empresaris del Prat.

I aquesta és la via de futur. Apostar per la innovació: "Cada any procurem treure un o dos models nous, adaptant les solucions al client". Morera apunta que amb comandes grans, com ara a partir de 100 fonts, Canaletas es pot permetre personalitzar-les segons els desitjos del comprador. L'empresari posa com a exemple la Universitat de Kuwait, un gran client que els va demanar unes especificitats tècniques especials per les 200 fonts que van encomanar. "Aquest és el nostre nínxol, els grans productors xinesos això no ho faran, i per un productor petit és massa car. Nosaltres som al punt mitjà i el client ho agraeix", conclou Morera.
Avui et destaquem
El més llegit