• Empresa
  • La catalana Bleta publica una guia per evitar fraus digitals a gent gran en el Black Friday

La catalana Bleta publica una guia per evitar fraus digitals a gent gran en el Black Friday

Catalunya lidera les denúncies per ciberestafes a Espanya, amb 71.772 casos registrats el 2024

Els ciberdelinqüents preparen el seu particular agost durant el Black Friday | iStock
Els ciberdelinqüents preparen el seu particular agost durant el Black Friday | iStock
Redacció VIA Empresa | ACN
13 de Novembre de 2025 - 10:41

La startup catalana inclusiva Bleta ha publicat una guia gratuïta amb 7 claus per protegir les persones grans davant dels fraus digitals durant el Black Friday, informen aquest dijous en un comunicat.

 

L'empresa emmarca aquesta iniciativa en un informe de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya i l'agència Acció de la Generalitat, segons el qual Catalunya lidera les denúncies per ciberestafes a Espanya, amb 71.772 casos registrats el 2024.

Catalunya lidera les denúncies per ciberestafes a Espanya, amb 71.772 casos registrats el 2024

Així mateix, l'Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe) indica que el 95% dels incidents corresponen a fraus econòmics o suplantacions i que els intents d'estafa augmenten més d'un 20% al novembre, coincidint amb el Black Friday.

 

"Les estafes a gent gran han crescut de forma alarmant. A Catalunya, els Mossos ja advertien d'un augment del 78% en els últims anys. Volem oferir solucions pràctiques, no només advertències", explica el COO de Bleta, Gerard Pinar.

7 accions senzilles

La Guia de Seguretat Digital de Bleta - Especial Black Friday 2025 ofereix 7 accions senzilles que qualsevol persona gran o familiar pot aplicar per reduir riscos: reconèixer missatges falsos, configurar el mòbil amb seguretat, comprar en línia amb confiança, protegir les contrasenyes, actuar ràpid davant una estafa, involucrar familiars i cuidadors i recuperar la calma i l'autonomia digital.

Bleta, creada el 2021 i que desenvolupa programari i aplicacions mòbils per a persones amb baixes competències digitals, recorda que la millor manera d'evitar una estafa és desconfiar dels missatges urgents, verificar sempre el remitent i no compartir dades personals per WhatsApp o correu electrònic.