
El 27 de juny se celebra el Dia de l’Empresa, un esdeveniment de la Generalitat que posa en relleu tot el panorama empresarial de Catalunya: des dels negocis familiars, rurals i comarcals, fins a filials de companyies internacionals que inverteixen al territori.
La participació de la Generalitat a l’impuls empresarial i ajuts a la gestió de l’activitat professional i econòmica preveu una mobilització de 1.718,8 milions d’euros en els pròxims quatre anys, repartits en un total de 106.240 empreses que tenen presència al territori.
En aquest sentit, i per continuar en la línia de creixement econòmica, tres són les empreses públiques que ofereixen serveis a organitzacions, cooperatives, empreses d’economia solidària i social, indústria i, en conjunt, a tots els sectors que estan presents al país. Acció, Avançsa i la Oficina de Gestió Empresarial (OGE) són les protagonistes. Com funcionen? Com operen? Quins serveis proporcionen?
Acció: innovació, expansió i estratègia
Amb un equip humà de més de 500 persones i 40 oficines arreu del món, Acció és l’agència de la Generalitat que ofereix acompanyament en recerca i desenvolupament i transformació verda, per tal que les empreses adoptin un model d’economia sostenible. També n’és l’encarregada d’atraure inversió estrangera al territori.
En son quatre les àrees d’impacte que té a l'hora d’oferir ajut a millorar el teixit econòmic. La primera és l’estratègia empresarial mitjançant cupons—que consisteix en serveis d’assessorament estratègic i anàlisi del model de negoci—, serveis de creixement empresarial, programes de valor compartit —amb implantació de noves metodologies o aconsellament per part de persones expertes a escala internacional—, i també, el programa de clústers.
Acció és l’agència de la Generalitat que ofereix acompanyament en recerca i desenvolupament i transformació verda
En aquest últim s’articula el programa Catalunya Clústers, el qual ja fa més de 30 anys que ofereix serveis a empreses del mateix sector professional.
La innovació és el segon pilar d’Acció, amb suport amb projectes de recerca, digitalització, transformació d’economia verda i a startups —mitjançant programes com Startup Capital, per impulsar les fases inicials de creació del negoci—.
De cara a l’expansió internacional trobem els serveis d’assessorament i anàlisi d’estratègia de negoci, l’expansió i diversificació internacional, la reducció de la burocràcia, en menys de 48 hores, quan es volen resoldre dubtes o realitzar tràmits quan es vol exportar un negoci (o producte) i el Programa Internacional e-Trade.
En aquest cas es tracta d’un servei adreçat a empreses que tenen potencial d’exportació a través de canals digitals. S’ofereixen serveis de màrqueting i promoció en línia, amb modalitat de suport econòmic, formacions específiques i assessorament personalitzat.
Finalment, Acció també s’encarrega de captar inversió estrangera mitjançant la gestió de projectes i serveis especialitzats, i també, proporcionar estratègies per tal que les empreses tinguin un alt impacte.
Avançsa: enfortir la col·laboració entre entitats públiques i mans privades
Un dels fonaments de l’estratègia empresarial i econòmica del Govern de la Generalitat passa per una gestió publicoprivada en diferents àmbits. En el cas del món empresarial, Avançsa és la societat mercantil pública, i fundada l'any 1985, participada al 100% pel Govern i està adscrita a l’actual Departament d’Empresa i Treball.
Ofereix programes adaptats als diferents moments empresarials del negoci: ja sigui per reactivar, impulsar projectes d’innovació o de creixement o projectes d’alt impacte.
OGE: l’Oficina de Gestió Empresarial que lluita contra la paperassa
Aquest organisme és l’encarregat de la burocràcia i la gestió dels negocis. L'any 1990 es crea l’Oficina de Gestió Unificada (OGU), la qual permetia concentrar en un únic punt tots els procediments relacionats amb l’activitat, per tal d’oferir-ne una resolució.
També, des del 2011, impulsen el Pla d’implementació de la Finestreta Única (FUE), que vol millorar els serveis que es presten a les companyies a través dels mitjans electrònics.
Aquest té com a objectiu la reducció de la paperassa, i des de la Generalitat es calcula un benefici de 1.718,8 milions d’euros en els pròxims quatre anys. També, un benefici de 551,4 milions per reducció de càrrega administrativa i 1.167,4 milions per estalvi de temps d’espera. Tot això, amb un impacte directe per a un total de fins a 106.240 empreses que es poden beneficiar dels serveis de la Generalitat.