Els cinc drets fonamentals del consumidor online

Conèixer la identitat del venedor, gestionar les teves dades personals o poder retornar el producte sense cost addicional són alguns els requisits de l'adquisició de productes per internet

L'ecommerce es consolida L'ecommerce es consolida

Comprar per internet és ja una tendència generalitzada. Dóna facilitat per adquirir el vols, quan vols i des d'on vols, especialment amb els telèfons mòbils i les tauletes, el que accelera el procés de compra. De fet, segons les dades recollides per idealo.es, a l'Estat espanyol la major part del consum en ecommerce es fa des de l'smartphone. Tanmateix, no tothom coneix en quines condicions s'han de fer aquestes operacions, una part del procés de compra que la companyia posa de relleu aquest dijous 15 de març, Dia Mundial dels Drets del Consumidors, amb una guia pràctica sobre com empara la llei el comprador.

Dret a conèixer la identitat del venedor

Un dels principals drets del consumidor a l'hora de comprar per internet és el de conèixer qui és l'empresa que està darrere. De fet, les companyies que realitzen operacions de comerç electrònic a Espanya estan obligades legalment a mostrar al seu web el seu NIF, denominació social i dades de contacte.

Dret a conèixer despeses d'enviament, condicions i terminis de lliurament

És necessari que el venedor especifiqui clarament quins són les condicions i els terminis de lliurament. Si no fos així, el termini màxim a de ser de 30 dies, que en cas que el venedor no pugui complir, ha de realitzar una notificació al comprador perquè decideixi si continua o no amb el procés.

A més, si existís un retard injustificat, segons la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris, el comprador té dret a la devolució del doble de la quantia de la compra. També és necessari que l'usuari conegui quins són les despeses que tindrà l'enviament abans d'acabar el procés de compra.

Dret a la protecció de dades personals

Els consumidors tenen el dret de conèixer com i per què s'utilitzaran les dades personals que recopili la botiga online, així com a corregir-les i suprimir-les sempre que ho creï convenient. L'usuari també ha de saber si el web està utilitzant cookies i per a què estan sent utilitzades.

Dret a una compra segura

El comprador té dret a efectuar el pagament de la forma que cregui més convenient d'entre les diferents opcions que ofereixi el venedor sense recàrrec. Perquè el procés de compra sigui segur, és important verificar el web en la qual estem realitzant la compra, que ha de comptar amb un certificat de seguretat (que es mostra a través d'un cadenat en la barra d'adreces) i amb una url que comenci per les sigles https. A més, es recomana comptar amb antivirus per evitar que un troià o un altre malware pugui infectar el nostre equip i robar-nos les credencials bancàries.

Dret a devolució

Un dels aspectes que més preocupa el consumidor quan compra per internet és el de les devolucions. En aquest sentit, existeix un termini de 14 dies des de la recepció del producte en el qual el client pot retornar-ho sense justificació, encara que haurà de fer-se càrrec de les despeses d'enviament. En el cas que el producte no admetés devolucions, seria necessari especificar-ho en el procés de venda. Si el producte rebut està danyat o no funciona, el consumidor té dret a la seva reparació o substitució sense cost addicional.

Més informació
Les 7 tendències de l'ecommerce que marcaran el 2018
La indefensió del consumidor davant el sector elèctric
Google: "El consumidor genera la innovació"
Avui et destaquem
El més llegit