Coques de Perafita, un esmorzar intergeneracional

El Forn Franquesa obre una nova botiga a Vic i planteja la seva expansió a França per fer créixer un negoci de més de 65 anys

Coques de Perafita de xocolata del Forn Franquesa | Forn Franquesa Coques de Perafita de xocolata del Forn Franquesa | Forn Franquesa

De forner, de xocolata, de crema, d’ametlles, de fruita... Algunes són més conegudes que altres, però totes elles estan a l’alçada del Forn Franquesa i les seves conegudíssimes Coques de Perafita, un producte més que clàssic en les fires i mercats d’artesans. O el que és el mateix, un berenar i esmorzar intergeneracional que no passa de moda.

La història d’aquest petit forn de la zona del Lluçanès comença, tal com explica Elisabet Franquesa, amb el seu avi: “Des de sempre havien fet coques bones, però quan van veure que ja eren conegudes al poble i a la comarca, van decidir dedicar-s’hi”. Tot va ser fruit de la intuïció i va funcionar. Tant, que cap als anys 80, quan la segona generació va agafar les regnes del negoci, va voler agafar el rebuf del turisme. “En aquell moment van començar a venir turistes cap a Perafita i ho va aprofitar per fer degustacions”, assegura Franquesa, “també va veure l’oportunitat de donar-se a conèixer participant a les fires d’artesans d’arreu de Catalunya i així s’ha arribat a la presència que tenim avui”. Perquè precisament aquests petits mercats locals, tant puntuals com setmanals, són un dels punts on la clientela els busca.

Del mercat a la botiga pròpia

L’estructura del negoci que havien anat muntant de fira en fira havia fet que fos aquest canal el que més ingrés generava. No obstant això, a partir del 2000 la companyia va virar cap a un model amb botigues pròpies.

El primer establiment que es va obrir va ser una agrobotiga a Perafita per donar cabuda a la demanda turística amb l’arribada d’autocars amb visitants a la zona. “Va ser tot un èxit. Venien a veure el poble i els voltants i de pas ens compraven producte”, recorda amb grat.

Nova botiga de Forn Franquesa a la Rambla del Passeig 25, de Vic | Monmar Comunicació

Segona botiga de Forn Franquesa a Vic | Monmar Comunicació

Aquest èxit els va empènyer a iniciar una expansió “moderada” amb una obertura cada any i mig o dos anys. La primera va ser Platja d’Aro, la va seguir Barcelona, Vic -on acaben d’obrir una segona- i Berga, i així fins a assolir els 6 locals en els últims nou anys.

Tots són de gestió pròpia, malgrat que els dos de Girona són associats. En qualsevol cas, Franquesa insisteix a dir que rebutgen totalment el model de franquícia: “Sovint ens ho demanen, però no ens agrada. Quan la botiga la portem nosaltres, ens funciona millor. La dominem bé, posem el producte que volem i formem el personal a la nostra manera. Preferim això a tenir algú a qui delegar-ho perquè no sempre se segueixen els paràmetres que voldries”.

Franquesa: “Som una empresa familiar petita que prefereix tenir un creixement moderat i moure’s segons la demanda del client”

En aquest sentit, Franquesa, que gestiona part de les tasques de comunicació i màrqueting, recorda que el forn és “una empresa familiar petita que prefereix tenir un creixement moderat i moure’s segons la demanda del client”.

Retenir el client

Tot i que la companyia rebutja donar dades de facturació, afirma actualment que els ingressos de les fires i altres punts de distribució estan molt repartits. “Ara cada vegada la gent busca més les coses als supermercats, no va tant al mercat. Un dia vam veure que les fires anaven baixant per la competència que sortia i per això vam decidir muntar la línia de botigues i anar a les grans superfícies”, explica Franquesa. Així van deixar de tenir els mercats com a pilar fonamental per equilibrar la balança.

Franquesa: “Ara cada vegada la gent busca més les coses als supermercats, no va tant al mercat”

Setmanalment visiten una vintena de mercats, tenen fixes diversos punts a Barcelona, Sant Adrià del Besòs i Santa Coloma de Gramenet i són firaires habituals en altres esdeveniments que se celebren de manera puntual al llarg del territori català. A més a més, estan presents a grans cadenes com Carrefour.

Captura de pantalla 2018 01 22 a las 12.37.57

L'elaboració és artesana i se segueix la recepta de sempre | Forn Franquesa

També han provat sort a Andorra, Aragó i el sud de França, on han tingut el mateix èxit que en el territori català. Aquestes petites proves, juntament amb el fet de formar part del clúster Catalonia Gourmet i rebre suport per a la internacionalització, la família ja ha començat a pensar a abordar el mercat francès.

Més enllà de les coques, el 2006 la família va obrir Ca L’Estamenya. És una casa rural amb apartaments turístics mitjançant la qual volen treure suc al turisme rural que visita Perafita i els municipis del voltant.

La coca de sempre

La companyia compta amb 47 treballadors que elaboren diàriament les coques seguint la recepta familiar de sempre. S’han hagut d’anar adaptant a la demanda del mercat i, com esmenta Franquesa, amb el temps han ampliat la fama amb coques de taronja, de recapte, empanades i altres productes salats, o amb més brioixeria. “Trenquem amb tot el precuinat que hi ha ara, tot és artesà i ens coneixen per això. Volem que la gent estigui contenta i repeteixi”, assegura.

Un altre canvi que han notat és en relació a la mida. Si abans es buscaven peces grans per menjar-se-les en família, ara es demanen coques més petites per a menys persones o per reduir la ració i, com afirma Franquesa, “seguir una línia dietètica més sana”.

Més informació
Tota una vida fent mones
J. V. Foix també feia mones
Els celíacs també mengen tortell de Reis
Avui et destaquem
El més llegit