“Un de cada tres nous llocs de feina a Europa es creen a Espanya”

Els ‘millennials’, els costos i la innovació són segons el ‘country manager’ a Espanya d'Spaces, Philippe Jiménez, els elements impulsen els ‘coworkings’

Philippe Jiménez, 'country manager' de Spaces Philippe Jiménez, 'country manager' de Spaces

Spaces ha estat una de les empreses pioneres a portar el concepte de coworking a gran escala a l’Estat Espanyol. Aquesta ensenya, propietat del grup Regus, va arribar a Barcelona amb el primer espai de 2.300 metres quadrats al 22@ i posteriorment va fer el mateix a Madrid. La idea, portar el concepte de “la revolució flexible”, tal com la descriu el country manager, Philippe Jiménez, la mateixa que ha fet que es contractessin 30.600 metres quadrats entre les dues capitals al llarg del 2017.

“Hi ha un interès exponencial de les empreses i no únicament de les startups, també de les pimes i multinacionals que van cap a aquesta solució d’oficines flexibles”, insisteix el representant de l’empresa holandesa nascuda el 2006. Apunta cap a la tecnologia com el principal motor del canvi, “el salt de l’era analògica amb mòbils com walkie talkies i portàtils maletes a la digital i a poder sortir de l’oficina ho ha canviat tot”, però també remarca que tot respon a un canvi de mentalitat que va més enllà dels cables, dels endolls i de les connexions wifi.

És tot un canvi del concepte de ‘lloc de treball’?

Hi han influït diverses coses. D’una banda, la productivitat, perquè trigar una hora i mitja al dia a anar a la feina és com passar un mes laboral en un transport cada any. També que volem conciliar i no només treballen 15 hores. De l’altra, els costos, perquè el 50% del temps treballes fora de l’oficina i l’empresa continua pagant pel lloguer i subministrament de l’espai.

"El 50% del temps treballes fora de l’oficina i l’empresa continua pagant pel lloguer i subministrament de l’espai"

Qui està liderant la transformació?

Els millennial hi tenen molt a veure. No volen estar entre quatre parets, volen flexibilitat i relacionar-se amb els altres per intercanviar idees. Potser fa 30 anys amb el model anterior es va inventar la impressió làser d’HP en una oficina confinada, però això ara no funciona. Si ets una multinacional i vols atraure talent, has d’adaptar-te a la volatilitat dels joves.

Ho estan veient els líders d’aquestes empreses?

Costa. Molts només ho accepten quan veuen els beneficis de productivitat i rendibilitat. També s’ha de mirar per tipologies d’indústries. Tot el que és tecnologia o startups, ho tenen al seu ADN perquè han de ser àgils al mercat. Demà poden necessitar, literalment, 15 persones més i no tenen cap més opció que els coworkings. Un cas totalment oposat és el dels bancs, ells signen contractes a molt llarg termini i busquen confidencialitat i imatge. El que sí que estan fent, com La Caixa, és tenir un coworking a dins per als seus clients o ser un coworking total com ING, però és una cultura diferent. I les farmacèutiques estan al mig, volen però no poden perquè necessiten els seus laboratoris. L’oficina flexible representava fa poc entre el 2% i el 3% de l’estoc immobiliari a escala mundial, però en cinc anys estarà entre el 20 i el 30%. Ja hi ha més d’11.000 centres de negocis a tot el món, el creixement és brutal i estructural, no hi ha marxa enrere.

"Les startups demà poden necessitar, literalment, 15 persones més i no tenen cap més opció que els coworkings"

La crisi no ha influït en res?

Ha influït en la necessitat de controlar més les despeses, però és un canvi en la forma de treballar. Hi ha molts freelance i emprenedors i Espanya és una locomotora en aquest sentit. Un de cada tres nous llocs de feina a Europa es creen a Espanya, els millennials prefereixen treballar per compte propi o a mitja jornada per tenir temps per a les seves aficions. I un altre factor determinant ha estat que els fons d’inversió en les seves carteres inclouen cada cop més edificis per a oficines flexibles. Molts fons estan comprant empreses de coworking com ha fet Black Stone al Regne Unit. Colonial es va interessar per nosaltres per no perdre el tren de la flexibilitat, però al final van comprar la madrilenya Utopic_US. És el canvi, hi ha una revolució.

Liderada per grans grups? Spaces també va ser adquirida per Regus.

La tendència va cap aquí. Spaces ara té un desenvolupament molt important. Té 120 centres en uns 50 països, mentre que el Grup Regus està en 3.200 ubicacions de 110 països i més de 1.000 ciutats. Créixer així permet tenir una imatge pròpia. Som un grup de coworkings moderns, que fomenten la innovació i la creativitat, i per relacionar-se. Aquí la gent no deixa la targeta a la taula, seu amb tu i es presenta. Tu no tens el teu lloc, el comparteixes, com comparteixen experiències agradables com són els tallers de ioga, alimentació, massatges o manicura que ara estem oferint.

"Barcelona és la ciutat espanyola amb més coworkings i supera amb diferència Madrid"

Spaces va entrar a Espanya a través de Barcelona, però ha crescut més a Madrid.

A Barcelona tenim un espai, mentre que a Madrid en tenim tres. Spaces tenia clar que si havia d’estar en una ciutat quan va arribar, aquesta era Barcelona pel seu teixit emprenedor. És la ciutat espanyola amb més coworkings i supera amb diferència Madrid. A escala europea, és quarta després de Londres, Berlín i París. El seu problema és que li falten edificis.

Sou al 22@, on trobar una oficina ja és gairebé impossible. Cobriu també la necessitat de ser-hi en aquest nucli tot i no buscar explícitament un coworking.

La falta d’espai també fa que hàgim de cobrir aquesta part. En un mes i mig vam emplenar les instal·lacions i ara hem adquirit una nova planta que s’ha quedat lliure. Hi treballen unes 500 persones entre freelances i empreses, són un 50% cadascun aproximadament. També hi ha multinacionals que han donat el pas i volen estar enmig de la innovació. Perquè la innovació no està, per exemple, al Mobile World Congress, està al 4YFN. La innovació ve de la mà dels emprenedors, després la compren els grans actors. Per això les empreses volen ser a prop d’ells.

"La innovació ve de la mà dels emprenedors, després la compren els grans actors"

Barcelona ja no té prou espai. Vol també que el seu potencial econòmic s’estengui fora de l’àrea metropolitana. Quin paper juguen els coworkings?

Són una peça important perquè ofereixen flexibilitat per testejar si una ubicació és bona o no. Amb Regus i Spaces hem mirat l’Hospitalet i d’aquí a poc obrirem al World Trade Center de Cornellà, i més espais a Barcelona. Sabem que hem de ser-hi perquè les empreses busquen aquest canvi en el concepte d’oficina.

Més informació
Coworking, l'alternativa a treballar a casa
The coworking to come
Avui et destaquem
El més llegit