• Empresa
  • Culinarium, d'una petita botiga a Tàrrega el 1863 a facturar onze milions d'euros

Culinarium, d'una petita botiga a Tàrrega el 1863 a facturar onze milions d'euros

Els orígens de Culinarium es remunten al 1863, quan un fill d'una família de bufadors va obrir una botiga a Tàrrega

Arnau Torres, sisena generació de Culinarium | Cedida
Arnau Torres, sisena generació de Culinarium | Cedida
Bernat Bella
Periodista
23 de Gener de 2023
Act. 23 de Gener de 2023

La història de Culinarium es remunta al segle XIX, quan Delfí Elías funda una petita botiga a Tàrrega per vendre estris de cuina. Es va batejar com a Casa Delfin, que 160 anys després s'ha convertit en una de les empreses líder en el subministrament d'estris de cuina i de taula per a la restauració i l'hoteleria a Espanya.

Va ser la cinquena generació del negoci que el 1996 comença a teixir una nova xarxa de botigues físiques per a restauradors. Però ben aviat se n'adonen que el seu client principal són particulars i creen un nou concepte: Culinarium. Avui tenen 28 botigues pròpies i facturen uns 11 milions d'euros anuals.

 

D'una família de bufadors

"El 1863, Delfí Elias s'instal·la a Tàrrega. Venia d'una família de bufadors de vidre i que tenia una petita fàbrica. I Elias decideix obrir una botiga per vendre els productes que feia la seva família", explica Arnau Torres, director d'Administració i Recursos Humans i sisena generació. Durant més de 60 anys es va mantenir com una botiga de barri a Tàrrega on venien utensilis de cuina i de taula.

Arnau Torres: "Era la primera vegada que els productes de Casa Delfin sortien de Tàrrega"

Als anys 50, apunta Arnau Torres, es fa un pas endavant: "Ho agafa el meu avi i decideix ampliar el negoci. Compra la casa del darrere de la botiga i hi fa un magatzem". Així, amplia la cartera de clients i comença a vendre a restaurants, bars i altres comerços amb tres rutes: de muntanya (Agramunt, Pons, La Seu o Vielha), la ruta del centre fins a Igualada i Manresa i la ruta a l'entorn de Lleida.

"Era la primera vegada que els productes de Casa Delfin sortien de Tàrrega. I el producte era cada vegada més professional, enfocat més a la restauració. L'empresa neix d'una botiga, s'expandeix cap al sector professional i amb Culinarium torna al sector domèstic", resumeix. I la següent generació amplia encara més el magatzem i fa el salt a tot l'Estat i obre delegacions a Barcelona, Madrid, Canàries i Andorra.

 

El salt a les botigues físiques

Culinarium
Una de les botigues de Culinarium | Cedida

Delfi Robinat, cinquena generació, fa un tomb al negoci a finals dels anys 90 amb l'obertura de botigues físiques a Lleida, Sabadell o Tarragona. L'objectiu era seguir venent a restauradors, però amb un punt físic. "Però, s'adonen que, a aquestes botigues, pensades pel client professional, hi va el que anomenem la senyora Maria, un client domèstic que s'interessa per un producte de qualitat i professional", detalla.

Molts particulars comencen a trobar un producte especialitzat al qual no tenien molt accés. Per això, la Montse Robinat, mare de l'Arnau i encarregada de la botiga original de Tàrrega, se li acut orientar les botigues a clients individuals. I es crea la nova marca, Culinarium, per arribar al consumidor final. Fa cinc anys, la Casa Delfin de Tàrrega, amb 160 anys de servei al client, també es va passar a dir Culinarium.

Fugir de les franquícies

El 2008 obren a Reus la primera botiga Culinarium i després s'hi sumen poblacions com Granollers, Barcelona, Illes Balears, Saragossa, Osca, Castelló, Madrid, Bilbao o Pamplona. "Hem fet un procés d'expansió important, amb 28 botigues pròpies. No franquiciem perquè volem controlar tota la cadena i tenir el control sobre la nostra pròpia marca", explica l'Arnau.

El director de Recursos Humans destaca que l'acollida sempre és molt bona i n'explica alguns dels motius: "A Espanya no hi ha una cadena de botigues especialitzada en taula i cuina com nosaltres. Hi ha moltes cadenes que treballen el sector de llar, però sobretot decoració i mobiliari, però botigues especialitzades com la nostra no n'hi ha". A països com França o Anglaterra, on s'emmirallen, sí que existeix aquesta oferta.

"L'èxit és la innovació i està en les últimes tendències, tenir una relació molt propera amb els clients i una relació qualitat-preu molt ajustada i adient", destaca.

L'interès per la cuina

Amb 160 anys d'experiència en el sector, una de les feines a Culinarium és estar al cas de les últimes tendències en el món de la cuina. Un món que en els últims anys ha guanyat molta popularitat, que estan notant: "Les cuines s'han obert, abans era un espai tancat on només entrava una persona. La tendència és que ara formen part de l'espai d'estada de la família i els amics".

I cada vegada hi ha més productes de moda: "Quan surt un aparell de referència, hem de córrer a tenir-ne: l'últim cas és el fenomen amb les fregidores d'aire. Aquest any ha sigut un boom de vendes. I ens hem hagut d'afanyar per tenir-ho tot".

Créixer i expandir-se

L'estratègia de Culinarium passa per continuar creixent i ampliar la seva presència a les capitals de província. Paral·lelament, estan potenciant la venda per internet, tot i que el 99% de la facturació ve encara dels espais físics.

Un altre repte és desenvolupar encara més la marca pròpia de productes, que dissenyen ells mateixos. Representen el 20% de les vendes i l'objectiu és que arribin a ser el 40%. Tot plegat per donar continuïtat a un negoci fundat fa 160 anys i que encara manté la històrica botiga de Tàrrega. I compaginat amb el negoci de Casa Delfin per a restauradors.