Culinarium, d'una petita botiga a Tàrrega el 1863 a facturar onze milions d'euros

Els orígens de Culinarium es remunten al 1863, quan un fill d'una família de bufadors va obrir una botiga a Tàrrega

Arnau Torres, sisena generació de Culinarium | Cedida Arnau Torres, sisena generació de Culinarium | Cedida

La història de Culinarium es remunta al segle XIX, quan Delfí Elías funda una petita botiga a Tàrrega per vendre estris de cuina. Es va batejar com a Casa Delfin, que 160 anys després s'ha convertit en una de les empreses líder en el subministrament d'estris de cuina i de taula per a la restauració i l'hoteleria a Espanya.

Va ser la cinquena generació del negoci que el 1996 comença a teixir una nova xarxa de botigues físiques per a restauradors. Però ben aviat se n'adonen que el seu client principal són particulars i creen un nou concepte: Culinarium. Avui tenen 28 botigues pròpies i facturen uns 11 milions d'euros anuals.

D'una família de bufadors

"El 1863, Delfí Elias s'instal·la a Tàrrega. Venia d'una família de bufadors de vidre i que tenia una petita fàbrica. I Elias decideix obrir una botiga per vendre els productes que feia la seva família", explica Arnau Torres, director d'Administració i Recursos Humans i sisena generació. Durant més de 60 anys es va mantenir com una botiga de barri a Tàrrega on venien utensilis de cuina i de taula.

Arnau Torres: "Era la primera vegada que els productes de Casa Delfin sortien de Tàrrega"

Als anys 50, apunta Arnau Torres, es fa un pas endavant: "Ho agafa el meu avi i decideix ampliar el negoci. Compra la casa del darrere de la botiga i hi fa un magatzem". Així, amplia la cartera de clients i comença a vendre a restaurants, bars i altres comerços amb tres rutes: de muntanya (Agramunt, Pons, La Seu o Vielha), la ruta del centre fins a Igualada i Manresa i la ruta a l'entorn de Lleida.

"Era la primera vegada que els productes de Casa Delfin sortien de Tàrrega. I el producte era cada vegada més professional, enfocat més a la restauració. L'empresa neix d'una botiga, s'expandeix cap al sector professional i amb Culinarium torna al sector domèstic", resumeix. I la següent generació amplia encara més el magatzem i fa el salt a tot l'Estat i obre delegacions a Barcelona, Madrid, Canàries i Andorra.

El salt a les botigues físiques

Culinarium
Una de les botigues de Culinarium | Cedida

Delfi Robinat, cinquena generació, fa un tomb al negoci a finals dels anys 90 amb l'obertura de botigues físiques a Lleida, Sabadell o Tarragona. L'objectiu era seguir venent a restauradors, però amb un punt físic. "Però, s'adonen que, a aquestes botigues, pensades pel client professional, hi va el que anomenem la senyora Maria, un client domèstic que s'interessa per un producte de qualitat i professional", detalla.

Molts particulars comencen a trobar un producte especialitzat al qual no tenien molt accés. Per això, la Montse Robinat, mare de l'Arnau i encarregada de la botiga original de Tàrrega, se li acut orientar les botigues a clients individuals. I es crea la nova marca, Culinarium, per arribar al consumidor final. Fa cinc anys, la Casa Delfin de Tàrrega, amb 160 anys de servei al client, també es va passar a dir Culinarium.

Fugir de les franquícies

El 2008 obren a Reus la primera botiga Culinarium i després s'hi sumen poblacions com Granollers, Barcelona, Illes Balears, Saragossa, Osca, Castelló, Madrid, Bilbao o Pamplona. "Hem fet un procés d'expansió important, amb 28 botigues pròpies. No franquiciem perquè volem controlar tota la cadena i tenir el control sobre la nostra pròpia marca", explica l'Arnau.

El director de Recursos Humans destaca que l'acollida sempre és molt bona i n'explica alguns dels motius: "A Espanya no hi ha una cadena de botigues especialitzada en taula i cuina com nosaltres. Hi ha moltes cadenes que treballen el sector de llar, però sobretot decoració i mobiliari, però botigues especialitzades com la nostra no n'hi ha". A països com França o Anglaterra, on s'emmirallen, sí que existeix aquesta oferta.

"L'èxit és la innovació i està en les últimes tendències, tenir una relació molt propera amb els clients i una relació qualitat-preu molt ajustada i adient", destaca.

L'interès per la cuina

Amb 160 anys d'experiència en el sector, una de les feines a Culinarium és estar al cas de les últimes tendències en el món de la cuina. Un món que en els últims anys ha guanyat molta popularitat, que estan notant: "Les cuines s'han obert, abans era un espai tancat on només entrava una persona. La tendència és que ara formen part de l'espai d'estada de la família i els amics".

I cada vegada hi ha més productes de moda: "Quan surt un aparell de referència, hem de córrer a tenir-ne: l'últim cas és el fenomen amb les fregidores d'aire. Aquest any ha sigut un boom de vendes. I ens hem hagut d'afanyar per tenir-ho tot".

Créixer i expandir-se

L'estratègia de Culinarium passa per continuar creixent i ampliar la seva presència a les capitals de província. Paral·lelament, estan potenciant la venda per internet, tot i que el 99% de la facturació ve encara dels espais físics.

Un altre repte és desenvolupar encara més la marca pròpia de productes, que dissenyen ells mateixos. Representen el 20% de les vendes i l'objectiu és que arribin a ser el 40%. Tot plegat per donar continuïtat a un negoci fundat fa 160 anys i que encara manté la històrica botiga de Tàrrega. I compaginat amb el negoci de Casa Delfin per a restauradors.

Avui et destaquem
El més llegit