Cultura 'tupper' amb segell reusenc

Amb 40 anys de trajectòria, el Grup Valira ha aprofitat l'auge de les carmanyoles

L'augment de les carmanyoles i les bosses per transportar-les ha estat imparable. Van irrompre al mercat el 2005, però en pocs anys s'han convertit en estampes habituals del dia a dia al transport públic, al carrer i als menjadors de les empreses i les universitats. Darrere d'una de les marques amb més presència, les bosses i recipients Nomad, hi ha l'empresa reusenca Valira, un referent en el món dels estris de la cuina i la llar des de fa més de 40 anys.

Factura 15 milions d'euros i exporta a uns 40 països. Amb capital 100% català, Valira té un catàleg de 400 producte entre paelles, cassoles, setrilleres, cafeteres... gairebé tots fabricats a Reus i altres punts del territori català. En el seu recent èxit, les carmanyoles han estat un ingredient bàsic.

Aprofitar la tendència
Segons un estudi de la Federació d'Usuaris-Consumidors Independents (FUCI), un 28% de les persones que dinaven fora de casa el 2010 ho feien amb el seu propi menjar, sense dinar de menú. El mateix estudi, però de gener de 2013, revela que en tres anys el percentatge de persones que es porten el menjar de casa ha crescut fins al 37%. La cultura del tupper guanya adeptes dia a dia, i és una conseqüència tant dels nous hàbits de vida de molts treballadors com de la necessitat d'estalviar en moments de crisi econòmica.

Anticipar-se al 'boom'
Quan encara no s'ensumava la crisi, l'any 2000, Valira va començar a estudiar una manera de facilitar el transport dels aliments. L'empresa reusenca ja portava 30 anys en el món del parament de la llar. Sense deixar de banda la fosa d'alumini per crear paelles, cassoles i planxes, a Valira li va tocar reinventar-se i apostar per la innovació.

Recórrer a consumidors potencials
"Vam utilitzar la tècnica del focus group per saber què necessitava el consumidor. Vam preguntar a diferents ambients i grups de gent com menjaven al migdia: quin tipus d'aliments, si tenien accés a microones o si la cadena de fred era importants per a ells, entre altres temes", explica Eric Didier, director general del Grup Valira. Amb aquesta prospecció de mercat es van adonar que la gent demanava bosses, recipients i coberts per portar el menjar a la feina o a la universitat, que fossin discretes, còmodes i manejables.

Combinar estètica i funcionalitat
El resultat és un producte que combina l'elegància amb la funcionalitat, fàcil de netejar, que no agafa olor i que tanca hermèticament. El 2005 Nomad va sortir al mercat, i va viure un autèntic boom a partir de 2007, amb l'inici de la crisi econòmica. Des de llavors, Valira ha anat ampliant la gamma amb nous dissenys, colors, tipus de bosses i contenidors.

Ser producte local
Però la clau de l'èxit de les bosses i carmanyoles de Valira no és només la creació d'un producte innovador, sinó l'aposta pel producte local i que primi la qualitat. Els seus contenidors estan fabricats amb materials completament aptes per a ús alimentari i que garanteixen la salut del consumidor. Per assegurar-se'n, van decidir apostar per la producció local. "Quan importes, de Xina o d'altres llocs, no controles tant la qualitat. Pot ser que sigui correcte, però també pot ser que no", explica Didier.

L'únic element que, fins ara, s'estava produint a la Xina era la bossa que acompanya les carmanyoles Nomad. Un acord amb el Centre d'Iniciatives per a la Reinserció (CIRE) i Valira farà que, a partir d'aquest 2013, alguns interns de centres penitenciaris, com els de la presó Model de Barcelona, confeccionin les bosses. Una iniciativa que retornarà a Catalunya la producció que s'havia deslocalitzat.

Apostar per l'I D
Els criteris de qualitat en els materials i producció local els apliquen a tot el seu catàleg, no només a la gamma Nomad, un fet que els converteix en un clar exemple de I D catalana. "En tots els nostres productes apliquem la mateixa filosofia: què necessita el consumidor i com podem garantir la seva salut", assegura el director general. A Valira són conscients de l'augment del consum conscient entre la població i de la preferència pels productes locals. "En els temps actuals hem d'oferir una tasca amb valor afegit i fer pinya tots", explica Didier.
Avui et destaquem
El més llegit