• Empresa
  • La sal catalana que fa la volta al món

La sal catalana que fa la volta al món

Cusiné va començar fa cinquanta anys a vendre sucres i farines a fleques i pastisseries de Vilafranca i avui dia facturen més de 40 milions d'euros

Jaume i Marta Cusiné, tercera generació de l'empresa | Cedida
Jaume i Marta Cusiné, tercera generació de l'empresa | Cedida
29 de Maig de 2023
Act. 29 de Maig de 2023

La història de Cusiné es remunta als anys 70 a Vilafranca del Penedès, quan Ramon Cusiné va engegar un negoci per abastir de sucre i farines les pastisseries i fleques del poble. Més de cinquanta anys després i amb la tercera generació al capdavant, l’empresa factura més de 40 milions d’euros l’any i exporta sal, sucre, farines i altres matèries primeres per la indústria i el sector alimentari a Europa i Àfrica.

Jaume Cusiné: “El meu pare, que no va poder estudiar per raons econòmiques, va entrar a l’empresa”

Ramon Cusiné va ser el precursor del negoci, però l’entrada del seu fill ben aviat, va suposar un impuls exponencial. Així ho explica Jaume Cusiné, tercera generació i responsable de vendes i màrqueting: “El meu pare, que no va poder estudiar per raons econòmiques, va entrar a l’empresa”.

La seva aportació va ser fonamental pel creixement del negoci i va apostar per la introducció de la sal al seu catàleg.  “La sal va permetre créixer molt. Era una matèria primera molt utilitzada en fleca i pastisseria i van veure que hi havia un forat”, explica el Jaume. I van deixar les petites botigues per fer el salt directe a la indústria alimentària.

De la fleca a la piscina

Cusiné van veure que el sector de la sal estava poc desenvolupat a la indústria més enllà de l’alimentària. Així, van decidir posar-s’hi i van començar a entrar a altres sectors: “A través de la sal, podem introduir matèries primeres de la fleca a altres indústries”. Un d’aquests sectors va ser el pelleter i tèxtil de l’entorn d’Igualada.

Tot plegat va catapultar Cusinó, que a principis dels anys 90 ja es va traslladar en un espai més gran a Olèrdola, on ara disposen d’una nau de 7.500 metres quadrats i mouen més de 90.000 tones de matèries a l’any. Però un mercat que va suposar un abans i un després va ser el del tractament d’aigua i les piscines.

70.000 tones l’any de sal

Una de les claus del seu èxit és el fet que treballen amb sal marina i sal vaccum, la utilitzada pel tractament de l’aigua. D’aquesta manera, abarquen un ventall molt gran d’indústria: des de la fleca o la carn a les piscines o descalcificadores. Tot i que mantenen el sucre, les farines i altres matèries primeres com els fruits secs, les conserves o els olis; la sal és ara el seu pilar amb 70 mil tones l’any.

El sector de les piscines ha crescut, especialment a partir de la pandèmia de la Covid-19. Un temps de pandèmia en què Cusiné va experimentar un gran creixement, gràcies a l’explosió d’àmbits com la fleca o la pastisseria. Es van convertir en proveïdors fonamentals en un moment en què farines, llevats o masses s’esgotaven al supermercats. I tot i les dificultats mundials pel subministrament des de llavors, han aguantat bé, ja que treballen amb grans estocs de seguretat.

Ara, la tercera generació de Cusiné vol fer fer un salt qualitatiu i ja compta amb una marca pròpia per la sal de piscines i descalcificadora. A banda de vendre a l’engròs, també en venen de manera particular a establiments com El Corté Inglés, Bricodeport o altres cadenes. De fet, ja han incorporat productes com sorra i vidre pels filtres de piscines.

Sortir de Vilafranca

El 2012 va començar el procés d’internacionalització de Cusiné, que ara ja representa gairebé el 20% de la seva facturació. “Ho vam fer sobretot a través de fires i amb una estructura comercial internacional”, explica el Jaume.

La sal per a piscines i tractament d’aigua és el principal producte que exporten i ja tenen presència països d’Europa i al nord d’Àfrica: “Ens ha permès fer un salt important”. Un salt que es constata en les xifres: el 2022 van facturar 43,5 milions d’euros i van registrar un creixement del 32%. La rapidesa i seguretat que ofereixen com a proveïdors en sectors sensibles com la indústria i l’alimentació els ha fet guanyar confiança i clients arreu.