• Empresa
  • El disseny català d'envasos de Chanel, Gucci o Carolina Herrera

El disseny català d'envasos de Chanel, Gucci o Carolina Herrera

Decopak té l'origen en un taller mecànic de xapa i pintura i ha acabat decorant envasos per perfums de les grans marques mundials

Decopak s'encarrega del disseny i decoració d'envasos de Gucci | Cedida
Decopak s'encarrega del disseny i decoració d'envasos de Gucci | Cedida
Bernat Bella
Periodista
06 de Novembre de 2023

Albert Sanahuja treballava en una farmacèutica quan va decidir buscar-se un nou futur per compte propi i va obrir un taller mecànic de xapa i pintura amb un amic. En aquell petit negoci els hi va arribar un encàrrec sorprenent: pintar envasos per productes cosmètics. És l'origen de Decopak, que 33 anys després dissenya i decora més de 80 milions d'envasos l'any per marques com Gucci, Lancôme o Antonio Puig que es troben des de Tòquio a Buenos Aires.

 

Una empresa especialitzada en la decoració d'envasos de cosmètica i perfumeria, que ha revolucionat el sector amb productes únics i exclusius per les grans marques.

Dibuixar el seu propi camí

"Treballava en un laboratori farmacèutic i veia que la gent hi feia carrera fins als 40 anys. I just el meu pare es va quedar sense feina", recorda Sanahuja, que en aquells moments tenia poc més de 30 anys i volia començar a dibuixar el seu propi camí i futur. Així va parlar amb un amic seu i va decidir obrir un taller mecànic per a cotxes de xapa i pintura, mentre continuava treballant a la farmacèutica.

 

I en aquest moment és on arriba la gran casualitat que marcaria el seu futur: a través d'un conegut els hi van encarregar de pintar uns envasos de cosmètic, ja que ho feien amb cotxes. "En sis mesos ja estàvem pintant aquests pots dins d'un espai del taller. La cosa funcionava", explica el fundador de Decopak. El treball era molt bo i el boca-orella dins del sector els feia anar rebent cada vegada més encàrrecs.

La gran aposta

"Jo continuava al laboratori, però era la meva aposta", emfatitza Albert Sanahuja, que explica que ja havien adquirit maquinària per una línia de pintura automàtica. I en dos anys ja va fer el salt i l'aposta definitiva, adquirint una nau industrial a Rubí i equipant-la amb maquinària alemanya. Eren principis dels 90 i el projecte tot just arrencaven, però ja van venir les grans marques.

La primera va ser L'Oréal, a través d'un dels seus proveïdors, Industrias Metálicas Castellón, que fabricava els envasos per pintallavis i mascaretes. "Ens va donar molta empenta, en quatre anys vam passar de fer pots de cosmètica en el taller a 300.000 peces cada dia". En aquell moment, Sanahuja ja havia deixat la farmacèutica i es va bolcar en Decopak, que va haver d'anar creixent en instal·lacions.

45 minuts per l'èxit d'un negoci

"La meva idea sempre va ser l'exportació", assegura el fundador de Decopak. Des de Barcelona, tenien la porta més oberta de clients locals, però el salt a França o Alemanya era és difícil. Les empreses tenien una major desconfiança. Però la pulcritud i qualitat eren valors intrínsecs per ells: "Tenia una mentalitat molt farmacèutica, vam muntar unes instal·lacions impecables. La clau era que el client vingués a veure-les".

Sanahuja recorda una anècdota en una de les seves expedicions internacionals. Ell i l'encarregada d'exportació de Decopak van anar a Alemanya per visitar una de les empreses d'escriptura més reconegudes internacionalment: Staedtler, la dels llapis. La persona que els va atendre va seure en una taula, va treure un rellotge i els hi va dir: tenen una hora per explicar el seu negoci. Al cap de 45 minuts, l'home va marxar i va tornar acompanyat de dos més. "A les vuit del vespre érem amb dotze persones explicant què podíem fer per decorar els seus productes", rememora Sanahuja. I és que Decopak no només està especialitzat en decoració de pots de vidre, sinó també de plàstic, metall o fusta.

Així és com van aconseguir deixar el seu segell als llapis i bolígrafs d'Staedtler. Més tard, van fer milions d'unitats per BIC Tarragona. Amb els anys, però, el sector de l'escriptura va mirar cap a Àsia per abaratir costos.

Sanahuja: "La decoració de l'envàs és vital per vendre, es ven per imatge"

Per això, l'aposta de Decopak, que ofereix molt més que decorar un envàs,  s'ha especialitzat en cosmètica i perfumeria de nivell. Elabora productes únics per marques exclusives que busquen diferenciar-se. Per això, ofereixen un servei integral al client, des d'ajudar a trobar la millor imatge fins a la posada en pràctica. "La decoració de l'envàs és vital per vendre, es ven per imatge", sentencia Sanahuja.

Únics al món

La innovació és un element que ha marcat la història de Decopak, des dels seus inicis en un taller mecànic. Això els ha portat a ser pioners i únics al món en alguns dissenys. Per exemple en la metal·lització de botelles de vidre de perfumeria i cosmètica, amb milions d'unitats al món, que permet afegir parts de metall en un envàs, donant-li així una categoria superior a la vista. "Cal investigar molt", assenyala Sanahuja.

Una de les seves últimes grans aportacions va ser recobrir amb ciment un envàs de vidre de colònia. Ho van fer amb Antonio Puig, pel seu perfum Concrete de Comme des Garçons. Una fita pel sector sense precedents. "Molts ho han intentat, però ningú ho ha aconseguit. Només ho hem fet nosaltres", destaca el fundador de Decopak, que ha rebut reconeixements internacionals per aquest producte. "La innovació i la recerca és permanent. Cada client que ens demana alguna cosa, és investigació constant", resumeix.

Una gran empresa familiar

Quina és la clau de l'èxit? Albert Sanahuja ho té clar: "Creure en el projecte. Si creus en el projecte, pots tirar endavant, també en els moments difícils". Moments complicats que van viure, per exemple, el 2004, quan van fer una gran inversió per una màquina que no els va sortir bé. O quan el 2023 van patir un incendi a la seva nau de Rubí. "Llançar la tovallola és molt fàcil, però hem tirat endavant perquè hem cregut en el projecte", emfatitza.

I l'altra gran clau l'han trobat en el relleu generacional, a través dels seus dos fills. La seva entrada, a partir del 2004, va ser un punt d'inflexió pel negoci per impulsar nous projectes, com la metal·lització del vidre. "He tingut molta sort amb ells dos, ha sigut una oportunitat per seguir avançant", reconeix.

El gran luxe

Tot plegat ha convertit Decopak en un referent mundial en la decoració d'envasos de perfumeria i cosmètica, amb dissenys únics, exclusius i molt atractius. No és estrany que hagin apostat per ells marques com L'Óreal, Antonio Puig, Gucci, Carolina Herrera, Jimmy Choo, Lancôme, Lacoste, Burberry, Dior, Chanel i un llarg etcètera.

I el 80% del seu negoci, que està completament centralitzat en una nau de 12.000 metres quadrats de Rubí, on donen feina a 140 persones, és per l'exportació. I generen una facturació de 14 milions d'euros. Però més enllà de xifres, hi ha l'orgull: "Quan viatges pel món, trobem productes fets per nosaltres a tots els aeroports, de Buenos Aires a Tòquio passant per Melbourne o Nova York".