La moda íntima i amb ànima de Totón Comella

La fundadora de TCN defensa que l'equilibri perfecte inclou creativitat, comoditat i qualitat

La fundadora de TCN, Totón Comella, en un Dinar Aijec. | Aijec La fundadora de TCN, Totón Comella, en un Dinar Aijec. | Aijec

Totón Comella segueix de moda. Nascuda a Arenys de Mar, la dissenyadora que va crear l'empresa TCN ha vestit pràcticament tot el món amb la seva reinvenció més íntima de lycra-cotó. Empresàries, polítiques i famoses incloses. "Qui no arrisca no guanya ni perd", assegura en un Dinar Aijec celebrat a l'Hotel Eurostars Grand Marina. La seva història és la de Catalunya: tèxtil, de moda i amb ànima. 

Comella: "Per vendre has de sentir-ho i ser autèntic. Copiar una cosa d'algú no porta enlloc"

De família tèxtil, Comella va créixer entre maniquins, provadors i teles fins que va descobrir amb belles arts que la seva gran passió era el disseny professional. "Vaig ser l'única de la família que no em volia dedicar al món de la moda i mira...", confessa. Mai diguis mai i és que va passar de dibuixar figures a l'aparador de la botiga familiar a reinventar el sector amb nous dissenys de roba interior femenina, cotilleria i bany. 

Sense indústria tèxtil catalana

Tot just entrada a la vintena d'anys i després d'haver perdut el seu pare, ella mateixa s'ho feia pràcticament tot: disseny, etiquetatge, distribució, venda... "Vaig pensar sí que és fàcil guanyar diners", recorda amb nostàlgia. D'una col·lecció petita es va expandir a Espanya, Europa i el món fins al punt de tenir les seves primeres botigues.

Més info: La moda de Núria Basi més enllà de Da Vinci

I afegeix: "Encara que jo fes les col·leccions, m’he sentit més empresària que dissenyadora ". Tant és així que TCN ha assolit la fita de 400 punts de venda en diferents països i ha treballat pràcticament per a tothom: Dutti, Victorio & Lucchino o Victoria's Secret, entre molts d'altres. Segons Comella, "l'equilibri perfecte" inclou creativitat, comoditat i qualitat en la seva justa mesura.

De la perfecció a l'èxit: "Per vendre has de sentir-ho i ser autèntic. Copiar una cosa d'algú no porta enlloc quan comences". Tot i això, l'empresa de moda no va ni poder ni voler competir amb els preus de Xina. "Catalunya ha perdut la indústria tèxtil", alerta just abans de mencionar-ne les causes: política i moda. 

Vendre i mirar endavant

El món no s'atura: de les passarel·les de moda a les fotografies i les xarxes socials. En aquest sentit, el fons Endurance Partners va entrar el Nadal de 2015 al capital de TCN amb l'objectiu de "professionalitzar" l'empresa i consolidar-se "a les principals passarel·les i mercats internacionals". I ja fa tot just un any que Comella va decidir penjar les botes definitivament de TCN per tal d'explorar nous camins.

Més info: Els fundadors de TCN es venen tota la seva participació

"Ho he venut i no miro enrere. Vull mirar endavant", reconeix en una conversa posterior amb VIA Empresa. I si el món no s'atura, ella tampoc: ha obert una pàgina de venda online d'art, està decorant el Portinyol d'Arenys de Mar i pinta quadres. "La meva vida de l’ego ja s’ha omplert", admet amb un somriure. 

La filosofia de la moda

Comella tampoc descarta ajudar les seves filles que tenen pràcticament la mateixa edat que ella quan va començar en el món de la moda i volen crear la seva pròpia empresa. Els aconsella: "Començar en petit i després, pensar en gran". Des de l'experiència, la dissenyadora també assegura que "ser empresari es porta a la sang".

Comella: "Poseu l'ànima i no deixeu d'aprendre mai"

Per acabar, la pluja de consells no deixa indiferent a ningú: "No passa res si hi ha algun entrebanc pel camí i s'ha de tornar a començar de nou", "tinc més bons records dels moments durs que dels no durs", "poseu l'ànima i no deixeu d'aprendre mai" i "no hi ha res que duri tota la vida, cap manera de fer ni de treballar"... La moda és també una filosofia de vida. 

Més informació
Totón Comella: "Quan tens un negoci estàs obligat a aprendre cada dia"
"Els vertaders pilars que sostenen el negoci són ser humils, estimar-se el producte i sentir-lo" 
Avui et destaquem
El més llegit