eDreams: com facturar 4.000 milions l'any

El conseller delegat de l'agència de viatges en línia explica les claus de l'èxit i critica la fiscalitat i el nivell educatiu d'Espanya

Té una plantilla de 1.300 persones, factura 4.000 milions d'euros l'any i compta amb 14 milions de clients. És l'empresa de comerç electrònic més potent d'Europa i té la seu central a Barcelona. L'agència de viatges en línia eDreams no s'amaga d'haver conquerit l'èxit a la xarxa. "Moltes rivals han quedat en el camí i d'altres que semblaven inassolibles, les hem superat amb escreix", ha dit aquest dimarts a Barcelona el seu fundador i conseller delegat, Javier Pérez Tenessa. En un esmorzar empresarial organitzat per Pwc, hi ha detallat les claus de la fita.


"Un avantatge competitiu". El conseller delegat d'eDreams explica que, en una agència de viatges tradicional, necessitarien 10.000 empleats per aconseguir la facturació que té l'empresa catalana ara mateix. La seva plantilla és de 1.300 treballadors i considera que té més valors diferencials: es basa en "enginyers, matemàtics i analistes". Calcula que acabaran l'any amb 100 noves contractacions a Barcelona.

"El mercat espanyol representa menys del 7% de les vendes". Mentre que el mercat espanyol de les agències ha baixat un 20%, el grup en línia ha crescut un 8%. Opera a 38 de països, la seva factura al mercat intern és gairebé residual i un de cada deu bitllets que es venen a Europa els tramita el grup basat a Barcelona, segons càlculs del seu CEO.

"Em preocupen els impostos com a empresari, i també com a espanyol". El màxim responsable d'eDreams s'ha mostrat molt crític amb les administracions públiques. "Pujant els impostos, acabem perdent el 100% de talent d'aquesta persona que deixa de venir i el 100% dels impostos que aquesta persona pagava".

"Evitar grans volums sense benefici". Contrari a entrar a internet per facturar grans sumes sense generar marges de beneficis,  ha destacat la importància d'una bona estructura de capital. Veu d'"altíssim risc" el contrari. "La majoria d'empreses que van començar així han caigut", ha dit.

"Doble creixement". Així també s'entén l'imperi eDreams: "Els primers deu anys vam tenir creixement purament orgànic; i partir de llavors, inorgànic". És a dir, producte i al cap d'una dècada, adquisicions d'empreses europees del sector.

"No adaptar-se a la globalització és mortal". Més enllà dels mercats, el concepte global "s'ha de viure de forma integral en tota l'empresa", assegura. La companyia online ho ha fet amb inversors internacionals ("accionistes champions league") i treballadors internacionals.

"Suposo que és obvi, però ens comuniquem en anglès per a tot". Un dels pilars de la filosofia és tenir un equip internacional. Al primer equip de catorze persones, hi havia una desena de nacionalitats. "Quan veig què va passar amb els competidors i nosaltres, veig un problema d'origen: tenien un equip 100% espanyol i sense gairebé cap experiència internacional". Això sí, els salaris no es basen "en els nivells de compensació espanyols".

"Som una empresa europea, però corre per la nostres venes sang plenament americana". Pérez Tenessa, que va passar una temporada als EUA, reivindica l'americanisme a la seva empresa: la filosofia positiva del can do, l'absència de formalismes i l'existència de lleis i normes clares.

Avui et destaquem
El més llegit