El cava que homenatja la dona

Codorníu, amb gairebé mig segle d'història, es reinventa amb nous formats i productes per atraure un consumidor més jove i consolidar la marca 'Anna' al mercat estranger

Codorníu és una de les bodegues més antigues d'Espanya i del món. La seva història es remunta a mitjans del segle XVI, pel que pot presumir de tenir més de 460 anys d'experiència en la producció de caves. Per si aquesta xifra no fos suficient, ostenten també el títol de ser l'empresa familiar espanyola més longeva: al capdavant hi ha ja la 18a generació amb Maria del Mar Raventós en el lloc de presidenta del Grup Codorníu Raventós, integrat per setze marques diferents i entre elles Codorníu.

Tot això obliga a fer un repàs cronològic on dates com el 1551 –primera referència documentada de l'activitat vitivinícola de Jaume Codorníu- o el 1872 –primera ampolla de cava elaborat mitjançant el seu 'mètode tradicional'- posen encara més èmfasi al quasi mig segle de vida de Can Codorníu. I expliquen, alhora, que les caves Codorníu siguin l'escenari escollit per la 1a Nit de l'Enoturisme a Catalunya que se celebra aquest dilluns.

I entre tants elogis, també hi tenen cabuda les anècdotes. Van superar la fil·loxera amb prou nota per a ser reconeguts a l'Exposició Universal de Barcelona el 1888 amb medalla d'or a l'espumós Codorníu. La Reina Maria Cristina els va escollir com el proveïdor de la Casa Reial Espanyola a finals del segle S.XIX; i l'arquitecte modernista Puig i Cadafalch va ser el creador de l'edifici on la família té les bodegues a Sant Sadurní d'Anoia, conegut com La Catedral del Cava.

La Catedral del Cava, construïda entre 1895 i 1915. Cedida

En tota aquesta història que els representa no es pot obviar un detall bàsic: Anna de Codorníu. Avui és el seu producte estrella, suposa el 40% de les vendes, però és també el nom de l'hereva de la família, l'última a portar el cognom després del seu matrimoni amb Miquel Raventós el 1659. Un petit homenatge que, amb els anys, ha creat marca.

Fer honor a la dona
"L'origen de la marca és 100% femení", afirma amb contundència el responsable de màrqueting, Alejandro Piñana, però és que gran part del creixement de la companyia també té nom femení. La següent dona a agafar les regnes va ser Montserrat Fatjó, ho va fer durant 26 anys, i ara és el torn de Maria del Mar Raventós.

Com que la dona té un paper clau, Piñana detalla que l'estratègia de producte i comunicació segueix la mateixa línia: "Creiem que tenir-la com a protagonista és encertat, per això durant els anys hem fet anuncis i campanyes amb la dona com a element central; una dona amb iniciativa, amb elegància i amb intel·ligència".

L'Anna de Codorníu internacional
El mercat nacional i internacional són gairebé igual d'importants per al negoci. El 55% de les vendes es fan a Espanya, mentre que el 45% està repartit entre els més de 90 països on es distribueixen els seus caves i vins. Entre els països més destacats hi ha els Estats Units, el Regne Unit i Bèlgica.

Anna de Codorníu és el cava que ha aconseguit guanyar-se el mercat. De fet, Piñana l'etiqueta com "el pilar d'estabilitat i de negoci, però també de creixement i de consolidació del mercat espanyol". Per això el veuen com el producte que ha d'impulsar i enfortir la internacionalització en zones com l'Amèrica llatina o Àfrica per assolir l'objectiu d'incrementar el pes del mercat estranger fins al 70%.

Diversificar per captar nous consumidors
Les últimes xifres de facturació del 2014 -218 milions d'euros- mostren una lleugera caiguda del 3,8% respecte a l'any anterior. I el 2013, en el seu tancament amb 232 milions d'euros, també van registrar una davallada de l'1,2%.

El director de comunicació de Codorníu, Víctor Sánchez, treu ferro als números i afirma que "tot és relatiu". "En el darrer any fiscal hem tingut un benefici superior a l'any anterior", afegeix per matisar els resultats, i continua explicant que tot es deu a un canvi de rumb on busquen "fer marca amb productes de més valor, més qualitat i més innovadors".

Entre les novetats hi ha la col·laboració amb el xef Jordi Cruz en el llançament del primer vi associat a la marca: Viñas de Anna, amb el qual busquen aprofitar el ganxo que ja té el cava. A més a més, Sánchez considera que és una decisió encertada per aprofitar el creixement en el consum del vi.

També destaca l'estratègia de personalitzar l'ampolla d'Anna de Codorníu per fer un producte únic o la celebració fins al mes de setembre de la Barcelona Brunch Weekend.
Pretenen atraure un nou consumidor amb la Barcelona Brunch Weekend i tornar a fer popular el cava. Cedida


Tot són iniciatives per portar la marca Codorníu a nous models de consum i consumidors, i respondre al "canvi com a tendència en la restauració" que l'encarregat de màrqueting diu que estan notant. La gastronomia ara és moda i no poden desaprofitar l'oportunitat: "Volem recordar al consumidor que el cava és una beguda versàtil i polivalent que pot quedar bé en qualsevol àpat i mostrar-ho als joves".

Innovació, a l'ADN de l'empresa
"Com a grup, Codorníu ha sigut innovadora des dels seus inicis", respon amb contundència Sánchez al ser preguntat per la línia estratègica de la companyia. "Va ser la primera a introduir chardonnay a la indústria del cava, a portar la varietat Pinot Noir... També hem sigut pioners en l'elaboració del vi, tenim sistemes com el gyropalette, del qual tenim la patent", afegeix.

Paral·lelament desenvolupen prop de 30 projectes d'investigació i desenvolupament per assolir l'excel·lència pel que fa en qualitat als caves i vins. "És una cosa que portem fent des de sempre", afirma el director de comunicació, però que assegura que els últims anys s'ha accentuat per tal de donar un producte bo que aconsegueixi captar els nous consumidors amb els quals volen fer créixer el negoci.

Avui et destaquem
El més llegit