Un dels despatxos professionals de Grup CINC | Cedida
Un dels despatxos professionals de Grup CINC | Cedida

“El departament laboral treballa a un ritme frenètic”

Parlem amb Virginia Cirera, de Grup CINC, gestoria exemple de com aquests dies la normativa, els impostos i les ajudes encalla els despatxos d'assessors fiscals, comptables i laborals

Advocada especialista en Dret Tributari i Fiscal de Grup CINC (amb oficines a Barcelona Girona i Figueres), contactem amb Virginia Cirera perquè des de fa temps aquesta empresa ha col·laborat explicant en VIA Empresa realitats del dia a dia de l’assessor fiscal. Ara és inevitable no tocar a la seua porta de nou per saber com s’ho estan fent (no hi ha altra manera de dir-ho) aquests dies en què la legislació canvia a colp de decret, la campanya de la renda està en marxa i són milers els empresaris que estan preocupats pel present i, sobretot, pel seu futur.

Cirera ens contesta aquesta entrevista per e-mail, després d’haver consultat amb la resta de companys la seua opinió per a veure com afecta a tots els departaments. Van tan de bòlid que fins i tot han decidit publicar els seus propis resums de les noves normatives a la seua web, en un apartat especial denominat Especial COVID-19.

Són serveis essencials i, com a tal, no han parat de treballar des del decret de l'Estat d'Alarma. La primera setmana els empleats van treballar amb més o menys normalitat. Ara actualment hi ha només un parell de persones en cada oficina que van a treballar presencialment.

 

En què ha canviat la rutina diària de la gestoria des que s’ha decretat la pandèmia?

Hem hagut d'adaptar-nos a la nova rutina que suposa teletreballar i alhora recollir la documentació que els clients ena porten diàriament a l’oficina. En alguns casos el teletreball es complica pel fet de tenir fills petits a casa, pel que sovint moltes de les feines les hem de fer en horaris intempestius per tenir-ho tot al dia.

També hem incrementat les videoconferències, la principal via de comunicació entre nosaltres és el correu electrònic i, com a  novetat, hem creat grups de  Whatsapp per departaments. A través de Whatsapp ens informem de les novetats i compartim els dubtes dels clients derivats de la crisi sanitària del COVID-19, i així els podem donar una resposta uniforme. L'allau de novetats fa que tots els departaments hagin d'estar al dia, ja que els clients (la gran majoria pimes i autònoms) volen conèixer quines són les seves opcions. En aquest sentit, hem centralitzat les persones que es dediquen a estudiar les novetats i les que publiquen diàriament a la nostra web, però tots i cadascun dels professionals de la gestoria les ha de conèixer.

Quins són els principals temes que han de resoldre?

L’àmbit més afectat és el laboral. Un gran nombre de clients ens ha sol·licitat ajuda per presentar un ERTO mentre duri l’Estat d’alarma (alguns fins i tot ja preveuen que s’allargarà més enllà de d'aquest període). Amb el negoci parat, les empreses s'enfronten a un greu problema de liquiditat i no poden pagar a empleats, proveïdors i propietaris d’immobles llogats. Per tant, han de prioritzar on destinen la poca tresoreria de la qual disposen.

"Les empreses es veuen la situació que han de prioritzar on destinen la poca tresoreria de la qual disposen"

El següent tema són els préstecs ICO i les noves línies d’avals. Com a gestoria, hem de preparar memòries econòmiques, comptes anuals, estats financers i tota la documentació de suport per complimentar les sol·licituds, al igual amb els ERTO. Per la resta, tot i l'aprovació del Govern de l’ajornament dels terminis de presentació d'impostos per a empreses que varen facturar menys de 600.000 euros el 2019 (ha arribat a l'últim dia de domiciliar els impostos) els comptables i fiscalistes han hagut de fer igualment la seva feina, amb la dificultat d’obtenir la documentació per part del clients, ja que molts estan acostumats a portar-ho encara en paper. I a tot això cal afegir que ha començat també la campanya de la renda 2019 i els clients ja ens estan contactant.

Una de les oficines de Grup CINC | Cedida
Una de les oficines de Grup CINC | Cedida 

Ha augmentat el volum de feina. Quant? Un 50%? Ho podrien calcular?

El ritme de treball en una gestoria ja és elevat de per sí. Els terminis de presentació d’impostos són constants. La feina del dia a dia no ha disminuït, i s’ha vist incrementada de forma diferent per la situació actual segons el departament i els tipus de clients. El departament laboral treballa a un ritme frenètic: més hores al dia i de dilluns a diumenge. Els comptables i fiscalistes també han vist incrementada la seva feina. En moments així, ens avoquem als clients i farem tantes hores com calguin per tal de donar-los suport.

"Els comptables i fiscalistes també han vist incrementada la seva feina"

Quins són els temes més consultats? Què és el que més reclamen?

Sens dubte, el tema estrella són els ERTO, però també les línies de finançaments, els ajuts per a autònoms i la renegociació de contractes. Els nostres clients volen conèixer tots els ajuts i opcions que tenen, empatitzem amb el que ens demanen i fem tot el possible per donar-los resposta. Però val a dir que els ajuts són limitats, i de vegades és frustrant veure que no poden acollir-se a quasi res i que només els queda endeutar-se per a un futur incert.

"És frustrant veure que no poden acollir-se a quasi res i que només els queda endeutar-se per a un futur incert"

De quina manera ha canviat la rutina quant als nous decrets? Què és prioritari?

Estem tots els departaments atents als reials decrets i a les notícies. Els ministres expliquen les mesures d'una manera, la premsa les publica d'una altra... Però a l'hora de la veritat, el reial decret afegeix molta lletra petita, incrementant els requisits i condicions dels ajuts  publicats. I ens toca estudiar la lletra petita i compartir-la amb els companys. Són reial decrets densos, difícils d’entendre i cal una gran feina de resum i estudi. En això estem. 

Més informació
Qui està obligat a fer la declaració de la Renda?
Avui et destaquem
El més llegit